Δεν θα γίνονται εισαγωγικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των πρότυπων σχολείων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο αλλά μόνο στην εισαγωγική βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή μόνο από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Ακόμη, δεν αυξάνεται τελικά ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις του Δημοτικού από 22 σε 24 (μαζί με την προσαύξηση του 10% σε 26), όπως είχε εισηγηθεί αρχικά το υπουργείο Παιδείας.
Αυτές είναι δύο από τις αλλαγές που συμπεριέλαβε το υπουργείο Παιδείας στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου του, το οποίο καταθέτει σύντομα στη Βουλή, οι οποίες προέκυψαν από τη δημόσια διαβούλευση. Δεν μετατρέπονται όμως τελικά σε πρότυπα τα πανεπιστημιακά πειραματικά σχολεία της χώρας όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, αλλά θα διατηρήσουν τον χαρακτήρα τους και θα δέχονται υποψηφίους με κλήρωση. Οπως είναι γνωστό, οι φετινές εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία (και την εισαγωγή στα γυμνάσιά τους) έχουν προγραμματιστεί για τις 29 Ιουνίου και η κλήρωση για τα πειραματικά στις 25 του ίδιου μήνα.
Επίσης, όπως λέει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στα «ΝΕΑ», δεν θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο οι αλλαγές που είχαν ανακοινωθεί σχετικά με τα Επαγγελματικά Λύκεια και σίγουρα όχι ο ηλικιακός «κόφτης» των 17 ετών κατ’ ανώτερο για όσους παρακολουθούσαν τα προγράμματά τους.
Για τα δημοτικά σχολεία και το αν θα ανοίξουν την 1η Ιουνίου δεν έχει ληφθεί ακόμη απόφαση καθώς αναμένονται τα πρώτα επιδημιολογικά στοιχεία από το άνοιγμα των υπόλοιπων βαθμίδων από τους ειδικούς.
Η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιό σας ολοκληρώθηκε. Θα υπάρξουν αλλαγές;
Ασφαλώς. Αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός της διαβούλευσης, γι’ αυτό και είμαστε ιδιαιτέρως ευτυχείς που υπήρξε τόσο μεγάλη και γόνιμη συμμετοχή. Ακούμε την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα, συζητάμε απόψεις, επιφέρουμε βελτιώσεις. Και όταν αναφέρομαι στη διαβούλευση, εννοώ και την ηλεκτρονική με ευρεία συμμετοχή των πολιτών, αλλά και τη διά ζώσης διαβούλευση με εμπλεκόμενους φορείς. Ανάμεσα στις αλλαγές που εξετάζουμε είναι:
Δεν θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο οι διατάξεις που αφορούν την επαγγελματική εκπαίδευση και η συνολική εξέταση του καθεστώτος τους, στο πλαίσιο προσεχούς νομοθετήματος στον τομέα αυτό.
Οι διατάξεις σχετικά με τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, και ενδεικτικά η διατήρηση των ιστορικών πανεπιστημιακών πειραματικών σχολείων ως πειραματικών, η δημιουργία περισσότερων πρότυπων σχολείων, η μη θέσπιση εξετάσεων μεταξύ Γ’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου.
Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη στο δημοτικό σχολείο.
Τι θα κάνετε με τα δημοτικά σχολεία; Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση σκέφτεται ότι θα ανοίξουν, όπως προγραμματίστηκε, την 1η Ιουνίου.
Το μελετάμε διεξοδικά, μαζί με τους ειδικούς, όπως κάναμε από την αρχή. Αναμένουμε τα πρώτα επιδημιολογικά αποτελέσματα από το σταδιακό άνοιγμα των σχολείων αλλά και των άλλων δομών της χώρας, ώστε να αποφασίσουμε εντός των επόμενων ημερών. Σε κάθε περίπτωση, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνεχίζεται για τους μαθητές Δημοτικού, ώστε καμία ημέρα να μην πηγαίνει χαμένη.
Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία από το άνοιγμα των σχολείων;
Ναι, είμαστε ικανοποιημένοι από το άνοιγμα της Γ’ Λυκείου. Μόλις το 3,5% των εκπαιδευτικών απουσίασε, συμπεριλαμβανομένων όσων πήραν άδεια για ειδικούς λόγους που σχετίζονται με τον νέο κορωνοϊό, ενώ και η συμμετοχή των μαθητών κινήθηκε στα αναμενόμενα επίπεδα. Στις σχολικές μονάδες τηρήθηκαν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης: αντισηπτικά με μέριμνα του υπουργείου σε κάθε τάξη, θρανία σε απόσταση τουλάχιστον 1,5 μ., μαθητές εκ περιτροπής, 15 άτομα κατά μέγιστο αριθμό σε κάθε τμήμα, οδηγίες ΕΟΔΥ προς εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και η Δευτέρα αφιερώθηκε στην επεξήγηση των οδηγιών αυτών, ξεχωριστά διαλείμματα, καθαρισμός δύο φορές την ημέρα, απαγόρευση λειτουργίας κυλικείων, ειδική άδεια για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Ολα βαίνουν καλώς. Αναμένουμε σήμερα το άνοιγμα γυμνασίων και των υπόλοιπων τάξεων του Λυκείου.
Μετά το πολυνομοσχέδιο που φέρνετε στη δημοσιότητα, ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Ο σχεδιασμός για τα επόμενα άμεσα νομοθετήματα περιλαμβάνει αλλαγές στις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, στο συνολικό πλαίσιο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Να επιστρέψουμε στο πολυνομοσχέδιό σας. Τι το κάνει να ξεχωρίζει;
Κάποια σημεία που θεωρούμε ότι έχουν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό και μία ξεχωριστή θέση στη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία είναι: η πιλοτική εισαγωγή των «εργαστηρίων δεξιοτήτων» στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Και επιμένουμε σε αυτό το σημείο γιατί συμβολίζει τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές. Θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η σεξουαλική αγωγή στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
Η ενίσχυση της διδασκαλίας της πληροφορικής, των κλασικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής, των ξένων γλωσσών. Η ενίσχυση και διεύρυνση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Η θεσμοθέτηση ενός συνεκτικού πλαισίου για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Οι ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων, προτεραιότητα στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Αλλά, τέλος, και ρυθμίσεις που αφορούν την ενίσχυση του Πανεπιστημίου, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων αυτόνομα από κάθε ΑΕΙ και δίχως να απαιτείται έγκριση υπουργού, τη θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και θερινών προγραμμάτων, αλλά και την εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ