Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με το οποίο θεσμοθετούνται αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο κείμενο περιλαμβάνονται και όλες οι διατάξεις που τροποποιήθηκαν μετά τη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα:
– Επιστρέφουν από το 2021-22 τα Λατινικά στις πανελλαδικές εξετάσεις (για τα παιδιά που θα εισέλθουν από τον Σεπτέμβριο στην Β Λυκείου), επανέρχονται στο εξεταστικό σύστημα οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, μειώνονται σε 3 οι επιστημονικές κατευθύνσεις, ενώ εισάγονται στην Γ Λυκείου τα «μαθήματα κόντρα» (επιπλέον δηλαδή μαθήματα από την αντίθετη επιστημονική κατεύθυνση κάθε υποψηφίου που δεν θα εξετάζονται πανελλαδικά).
– Επιστρέφει η «Τράπεζα θεμάτων». Ορίζεται ότι «τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων των μαθητών των Α′ και Β′ τάξεων κάθε τύπου Λυκείου, καθώς και των απολυτήριων εξετάσεων της Γ ́ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) με τυχαία επιλογή από την Τράπεζα θεμάτων» και κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες το αντίστοιχο μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
– Εισάγεται η βάση του δέκα για την προαγωγή από την κάθε τάξη του Γυμνασίου και Λυκείου στην επόμενη και αυξάνονται από 4 σε 7 τα μαθήματα που θα εξετάζονται για τις προαγωγικές εξετάσεις.
– Στο Γυμνάσιο οι μαθητές θα εξετάζονται στο τέλος του χρόνου γραπτά στα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία), Μαθηματικά, Φυσική και Ιστορία, προστίθενται τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση), της Βιολογίας και των Αγγλικών.
– Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στο μάθημα της Πληροφορικής.
– Ορίζεται ότι ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης, όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δέκα (10) ή όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δεκατρία (13).
– Επιστρέφει το σύστημα αναγραφής διαγωγής στο απολυτήριο και δυνατότητας πολυήμερων αποβολών.
– Προβλέπεται η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στην Α′ και στη Β′ τάξη Δημοτικού από μία ώρα σε δύο ώρες εβδομαδιαίως, με την αντίστοιχη μείωση των ωρών που διδάσκεται στις δύο αυτές τάξεις, το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος από τέσσερις σε τρεις ώρες εβδομαδιαίως.
– Αυξάνονται σε 28 τα πρότυπα σχολεία στη χώρα με την μετατροπή πρώην πειραματικών, ενώ θα δέχονται εισακτέους με εξετάσεις μόνο από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Όποιοι περάσουν δεν θα δίνουν ξανά εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο.
– Δημιουργούνται νέες Θεματικές Ενότητες, στο υποχρεωτικό πρόγραμμα στο νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο (επιχειρηματικότητα, περιβάλλον, φυσικές καταστροφές, κλπ)
– Δεν αυξάνεται ο χαμηλότερος αριθμός των μαθητών στα δημοτικά, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί.
– Από τον Σεπτέμβρη ξεκινάει light εσωτερική αξιολόγηση στα σχολεία από τον διευθυντή και τον σύλλογο διδασκόντων αλλά και εξωτερική από την αντίστοιχη Αρχή αξιολόγησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
– Καθιερώνεται «βάση μετεγγραφής» ακαδημαϊκού κριτηρίου (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια από την αρχική βάση κάθε τμήματος), Β’ κύκλος μετεγγραφών (μετά τα 2.750 μόρια, δυνατότητα μετεγγραφή; σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου), εξορθολογισμός οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων και έλεγχος των φορολογικών δηλώσεων των υποψηφίων.
– Προβλέπεται η θεσμοθέτηση των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, «κοινά προγράμματα σπουδών» μεταξύ Ιδρυμάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό και ενιαίο ψηφοδέλτιο πρυτάνεων-αντιπρυτάνεων στις πρυτανικές εκλογές.
– Προβλέπεται διετής αποκλεισμός από τους σχετικούς πίνακες επιλογής προσωπικού για τους εκπαιδευτικούς που δεν δέχονται τον διορισμό τους σε θέσεις αναπληρωτών, αλλά και η διπλή μοριοδότηση τους αν υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές.