Μετά το κρατικό, κλαδικό «σωσίβιο» στις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία ακολουθεί η στήριξη των εταιρειών στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο είτε έχει συμμετοχή είτε έχει οικονομικές σχέσεις. Ανώτατες πηγές μεταφέρουν στα «ΝΕΑ» πως εντός του Ιουνίου ή έως τις αρχές Ιουλίου θα έχει καταρτιστεί το σχέδιο τόνωσης εταιρειών που βρίσκονται στην εν λόγω «κόκκινη» λίστα και οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν έρθει αντιμέτωπες με τις συνέπειες της επιδημικής κρίσης.
Οι νέες «τρύπες» εκατομμυρίων στα ΕΛΤΑ και στο κοίτασμα του Πρίνου στην Καβάλα έχουν βάλει στο τραπέζι των κυβερνητικών συσκέψεων σενάρια στήριξης μέσω δανείων, τα οποία θα εγγυάται το ελληνικό Δημόσιο. Πηγές αναφέρουν πως δεν αποκλείονται οι κρατικές ενισχύσεις, δηλαδή ενέσεις ρευστότητας εφόσον χρειαστεί, μετά και τη χαλάρωση των μέτρων που έχει αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω της επιδημικής κρίσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συσκέψεις μεταξύ των αρμόδιων υπουργών και στελεχών του Μεγάρου Μαξίμου έχουν πυκνώσει για την κατάρτιση του κρατικού «σωσιβίου», που ενδεχομένως να πατάει σε κάποιους από τους άξονες του κρατικού προγράμματος για τις αερομεταφορές (Aegean κ.λπ.). Πηγές όμως διευκρινίζουν πως στόχος είναι να βρεθεί λύση προσαρμοσμένη στο πρόβλημα της κάθε εταιρείας, την οποία κατάσταση θα αποτιμήσουν οι εν εξελίξει έλεγχοι.
Ζημιά 35 εκατ. ευρώ για ΕΛΤΑ
Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις δείχνουν πως μόνο για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία το επιπρόσθετο κόστος είναι περί τα 35 εκατ. ευρώ, δηλαδή, παρά τη στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στον Οργανισμό δημιουργήθηκε νέα «τρύπα», που αποδίδεται στην υγειονομική κρίση. Με την καθυστέρηση της εφαρμογής του σχεδίου εξυγίανσης που προκάλεσε το lockdown επανέρχεται ο κίνδυνος έλλειψης ρευστότητας, παρά την προκαταβολή των 15 εκατ. ευρώ που έλαβε η εταιρεία για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας για το έτος 2020. Σημειώνεται πως το 2019 οι ζημιές των ΕΛΤΑ έφτασαν τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ τα συσσωρευμένα αρνητικά αποτελέσματα αγγίζουν τα 115 εκατ. ευρώ. Σωτηρία αποτελεί η εξασφάλιση αποζημίωσης ύψους 200 εκατ. ευρώ για την παροχή καθολικής υπηρεσίας κατά την περίοδο 2013-2020. Ο αριθμός προσωπικού στα ΕΛΤΑ ανερχόταν σε σχεδόν 7.500 υπαλλήλους, από τους οποίους 5.500 άτομα αντιστοιχούν σε μόνιμο προσωπικό.
Με ιδιαίτερη προσοχή η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις οικονομικές επιπτώσεις στην εκμετάλλευση του κοιτάσματος στον Πρίνο, μετά το «χαστούκι» που έφαγε η επένδυση από τις διεθνείς χαμηλές τιμές πετρελαίου. Αρμόδιοι παράγοντες έχουν δεσμευθεί ότι θα συνεχιστεί η αδιάλειπτη παραγωγή και θα διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας. Στα σενάρια που εξετάζονται δεν αποκλείεται η κρατική ενίσχυση ή ένα δάνειο με κρατική εγγύηση, ωστόσο οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν όταν ολοκληρωθεί η καταγραφή της συνολικής ζημιάς. Το ενδεχόμενο οριστικής παύσης θα προκαλούσε τεράστια απώλεια εσόδων για το Δημόσιο και την τοπική κοινωνία, με αρμόδιες πηγές να την υπολογίζουν στο 1,5 δισ. ευρώ.
Συνέπειες θα ήταν ενδεχόμενη κατάργηση 270 άμεσων θέσεων εργασίας και περίπου τριπλάσιες έμμεσες συνολικά στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Επιπλέον, οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις δείχνουν πως το Δημόσιο θα έχανε μια περιουσία της τάξης των 440 εκατ. ευρώ από τα βεβαιωμένα και δυνητικά αποθέματα των 95 εκατ. βαρελιών ισοδύναμου πετρελαίου που υπάρχουν στο υπέδαφος.