Μια νέα μέρα για τις αστικές συγκοινωνίες ξεκινά το αμέσως επόμενο διάστημα στην Ελλάδα, όπως επεσήμαναν οι συμμετέχοντες του πάνελ «Μετασχηματίζοντας τις αστικές συγκοινωνίες», το οποίο πραγματοποιήθηκε την δεύτερη ημέρα του online Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
«Δίνουμε μια νέα διάσταση με στόχο τη δημιουργία εξυπνότερων, φιλικότερων και με μηδενικό αποτύπωμα μεταφορών με την βοήθεια της τεχνολογίας», ανέφερε ο Yφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης. Για το λόγο αυτό, όπως εξήγησε, οι πρωτοβουλίες του υπουργείου εδράζονται σε τέσσερις πυλώνες: την αστική κινητικότητα, τις ευφυείς μεταφορές, την ηλεκτροκίνηση και τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Όσον αφορά στα ΣΒΑΚ, σύμφωνα με τον Yφυπουργό, θα κατατεθεί σύντομα σχέδιο νόμου για την αξιολόγηση, έγκριση και παρακολούθηση τους, το οποίο μάλιστα δεν θα προβλέπει δευτερογενή υπουργική παρέμβαση. Τα ΣΒΑΚ περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων πεζοδρόμους, ποδηλατοδρόμους, έξυπνα οχήματα, παρεμβάσεις σε περιοχές με κίνηση, φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης, αναβάθμιση των δημόσιων μέσων μεταφοράς αλλά και οργάνωση της στάθμευσης.
Πριμοδότηση ηλεκτροκίνησης
Παράλληλα ο κ. Κεφαλογιάννης επεσήμανε ότι στο μέλλον θα πριμοδοτείται η ηλεκτροκίνηση ώστε να ανανεωθεί ο στόλος οχημάτων της χώρας, ο οποίος είναι από τους πιο γερασμένους της Ευρώπης, με μέσο όρο ηλικίας τα 15,5 έτη. Επιπλέον, θα δοθεί προτεραιότητα στην δημιουργία ενός επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων αλλά κι ενός πανευρωπαϊκού ηλεκτρονικού μητρώου με δυναμικά στοιχεία, για να γνωρίζουν οι χρήστες των ηλεκτρικών οχημάτων, ανά πάσα στιγμή, τα ελεύθερα σημεία φόρτισης και το κόστος φόρτισης.
Στο ίδιο πλαίσιο, το « Yπουργείο δρομολογεί και την κατάθεση νομοσχεδίου για την μικροκινητικότητα, η οποία αναπόφευκτα μπαίνει στην καθημερινότητά μας», όπως τόνισε. Στόχος είναι να ρυθμιστούν οι κανόνες λειτουργίας και οι προδιαγραφές ασφαλείας των ηλεκτρικών πατινιών και άλλων μικρο-οχημάτων για να υιοθετηθεί με ασφάλεια η νέα τάση και να εξαλειφθεί η άναρχη συμπεριφορά του παρελθόντος.
Τέλος, μέσα στους επόμενους μήνες και σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ ετοιμάζονται και νέες υπηρεσίες για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως η απευθείας πληρωμή του εισιτηρίου με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Σε διαδικασία μετασχηματισμού ο ΟΑΣΑ
«Ο ΟΑΣΑ βρίσκεται και πρέπει να βρίσκεται σε μια συνεχή διαδικασία μετασχηματισμού» ανέφερε από πλευράς του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, κ. Νικόλαος Αθανασόπουλος, τονίζοντας ότι «το κατάλληλο μέσο για να επιτευχθεί αυτός ο μετασχηματισμός είναι η τεχνολογία και τα ευφυή συστήματα μεταφορών». Στο πλαίσιο αυτό, είπε, ο ΟΑΣΑ λειτουργεί ήδη δύο σύνθετα έργα, την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με πολύ σημαντικά οφέλη τόσο για τον επιβάτη όσο και για τον ίδιο τον Οργανισμό» .
Ως τέτοια, ανέφερε ο κ. Αθανασόπουλος τη συνεχή βελτίωση του συγκοινωνιακού σχεδιασμού με βάση τη ζήτηση, κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμο κατά την διάρκεια του lockdown, καθώς τη βελτίωση των οικονομικών του ομίλου. Ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ επεσήμανε επίσης ότι ο οργανισμός επεξεργάζεται νέους τρόπους βελτίωσης των συγκοινωνιών , όπως είναι η λύση που δρομολογείται για πληρωμή του εισιτηρίου απευθείας μέσω χρεωστικής κάρτας, τονίζοντας ότι, εφόσον υιοθετηθεί, θα μειώσει το οικονομικό και το περιβαλλοντικό κόστος του Οργανισμού.
Ανέπαφες πληρωμές και ηλεκτρονικό εισιτήριο
«Η επιλογή της τεχνολογίας ανέπαφων πληρωμών στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα εκμοντερνίσει τις μαζικές μεταφορές, κάνοντας την χώρα μας, την πόλη μας, πιο ελκυστική αλλά και θα μειώσει αισθητά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα» ανέφερε από πλευράς της η Επικεφαλής της Visa στην Ελλάδα, Ανδριάννα Παππά. «Η VISA διατηρεί μακροχρόνιες συνεργασίες με αντίστοιχους του ΟΑΣΑ οργανισμούς κι έχει εφαρμόσει λύσεις ανέπαφων πληρωμών εισιτηρίων σε πολλές πόλεις του εξωτερικού. Έχουν ολοκληρωθεί 200 τέτοια έργα παγκοσμίως, ενώ 60 από αυτά ολοκληρώθηκαν μόνο το 2019». Μάλιστα όπως διευκρίνισε η κα Παππά, βάσει έρευνας, η αντίστοιχη λύση που υιοθετήθηκε πριν χρόνια στο Λονδίνο χαρακτηρίζεται από τους Βρετανούς πολίτες ως η μεγαλύτερη βελτίωση στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Στην επιτυχία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναφέρθηκε και ο καθηγητής κι Επικεφαλής του τμήματος Παραχωρήσεων της Terna Energy Αλέξανδρος Καρυωτάκης, εξηγώντας ότι «οι πωλήσεις του ΟΑΣΑ πριν την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έφταναν τα 175 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ πέρυσι, με πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, άγγιξαν τα 220 εκατ. ευρώ. Με καινοτόμες εφαρμογές ο ΟΑΣΑ θα μπορέσει να γίνει ένας από τους λίγους οργανισμούς στην Ευρώπη που δεν θα χρίζει κρατικής επιχορήγησης».
Παράλληλα στάθηκε και στη ανάγκη διαλειτουργικότητας των έξυπνων εφαρμογών σημειώνοντας ότι μέσα στο καλοκαίρι η εταιρεία του θα ξεκινήσει την υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης μαζί με δύο άλλες ελληνικές εταιρείες. «Το εν λόγω έργο θα δώσει τεράστια προστιθέμενη αξία, αφενός γιατί ο εξοπλισμός θα κατασκευάζεται στην Ελλάδα κι αφετέρου γιατί θα δομηθεί με βάση την διαλειτουργικότητα. «Πάνω του θα μπορεί να στηριχτεί μια ομπρέλα account based συστήματος, το οποίο θα περιλαμβάνει και τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Επί του πρακτέου, με μια κάρτα ο επιβάτης θα μπορεί να μετακινείται και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης μέσω του ΟΑΣΘ και στην Αθήνα και στο Εθνικό Δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» κατέληξε.