Στο να αλλάξουν συσκευασίες ή ακόμη και να καταργήσουν ολόκληρες σειρές προϊόντων προχωρούν πολλές αμερικανικές εταιρείες τροφίμων για να μην κατηγορηθούν για ρατσιστικά στερεότυπα λόγω των εξελίξεων στις ΗΠΑ. Πρόκειται για τέλος εποχής στις συσκευασίες γνωστών προϊόντων, όπως του ρυζιού που είναι γνωστό στην Ελλάδα ως Μπαρμπα-Μπεν.
Η Mars, η μητρική εταιρεία πίσω από το ρύζι Uncle Ben’s, ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται να προχωρήσει σε αλλαγές που αφορούν τη μάρκα δίνοντάς της νέα «ταυτότητα», όπως είπε χαρακτηριστικά η εταιρεία. Από τη δεκαετία του 1940 μέχρι σήμερα η συσκευασία αυτή απεικονίζει μεταξύ άλλων έναν ηλικιωμένο μαύρο άνδρα με λευκά μαλλιά.
Νωρίτερα, η Quaker Oats ανακοίνωσε ότι αποσύρει τη μάρκα Aunt Jemima (Θεία Τζεμιμά) με σήμα στη συσκευασία μια μαύρη γυναίκα. Η εταιρεία Conagra που φτιάχνει τα σιρόπια Mrs Butterworth’s σε συσκευασία που μοιάζει με το σώμα μιας γυναίκας προχωρά κι αυτή σε ολοκληρωτική επανεξέταση της μάρκας. Η B&G Foods, η οποία έχει τη μάρκα Cream of Wheat, ανακοίνωσε ότι θα επανεξετάσει την εικόνα του μαύρου σεφ που χρησιμοποιεί και πως θα διασφαλίσει ότι «εμείς και οι μάρκες μας δεν συμβάλλουμε άθελά μας στον συστημικό ρατσισμό», όπως ανακοίνωσε σχετικά.
Στις πολυεθνικές έχει χτυπήσει συναγερμός για τις εξελίξεις στις ΗΠΑ. «Tώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να εξελιχθεί η μάρκα του Uncle Ben’s, συμπεριλαμβανομένης της οπτικής ταυτότητάς της, κάτι το οποίο θα κάνουμε», ανέφερε στην ιστοσελίδα της η Mars, προσθέτοντας ότι «δεν ξέρουμε ακόμη ποιες θα είναι οι ακριβείς αλλαγές και το χρονοδιάγραμμα, αλλά εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες».
Σύμφωνα με τη Mars, η μάρκα του Uncle Ben’s χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1940 και ήταν εμπνευσμένη από δύο άτομα. Το όνομα προήλθε από έναν μαύρο αγρότη του Τέξας, γνωστό ως θείο Μπεν, ο οποίος καλλιεργούσε ρύζι υψηλής ποιότητας, όπως αναφέρει η εταιρεία.
Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», η Mars ανανέωσε τη μάρκα το 2007 παρουσιάζοντας τον θείο Μπεν ως πρόεδρο μιας φανταστικής εταιρείας ρυζιού. Αυτό έγινε στα πλαίσια νέας διαδικτυακής διαφημιστικής καμπάνιας που παρουσίαζε τον συγκεκριμένο χαρακτήρα με αναβαθμισμένη εικόνα και σε πολυτελές γραφείο. Είχαν υπάρξει όμως τότε επικρίσεις επειδή στην εικόνα είχε μείνει το μαύρο παπιγιόν, το οποίο παρέπεμπε σε παλαιότερες εποχές δουλείας στις ΗΠΑ. Επίσης υπήρξαν αντιδράσεις για τη λέξη «θείος», με τους επικριτές να αναφέρουν ότι στον αμερικανικό Νότο οι λευκοί χρησιμοποιούσαν τις λέξεις «θεία» και «θείος» επειδή δεν ήθελαν να απευθυνθούν στους μαύρους ως «κύριος» και «κυρία», όπως σημειώνει ακόμη η αμερικανική εφημερίδα.
Η Quaker Oats που είναι θυγατρική της PepsiCo σε δική της ανακοίνωση ανέφερε πως «καθώς εργαζόμαστε για την πρόοδο προς τη φυλετική ισότητα μέσω πολλών πρωτοβουλιών, πρέπει επίσης να επανεξετάσουμε σοβαρά το χαρτοφυλάκιο των εμπορικών σημάτων μας και να διασφαλίσουμε ότι αντικατοπτρίζουν τις αξίες μας και πως ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών μας».
Η Conagra ανακοίνωσε ότι «βλέπει πως η συσκευασία μας μπορεί να ερμηνευτεί με τρόπο που είναι εντελώς ασυμβίβαστος με τις αξίες μας» και για τον λόγο αυτό προχωρά σε αλλαγές.
Οι εταιρείες αυτές δεν είναι οι μόνες. Αυτές καθώς και έχοντες πνευματικά δικαιώματα κλασικών ταινιών όπως το «Οσα παίρνει ο άνεμος» επανεξετάζουν τα προϊόντα και τις διαφημιστικές πρακτικές τους σε μια χρονική περίοδο που οι ΗΠΑ προσπαθούν να αντιμετωπίσουν προβλήματα ρατσισμού, ειδικά έπειτα από θανάτους Αφροαμερικανών, όπως του Τζορτζ Φλόιντ, που προκλήθηκαν από την αστυνομία.