Η Ερρικα είναι 26 χρόνων και μένει στο Κιότο στο Ινστιτούτο ATR. Εχει ένα όμορφο αλλά αρκετά ουδέτερο πρόσωπο από σιλικόνη και η φωνή της είναι μονότονη με βρετανική προφορά. Είναι σχετικά αυτόνομη, αλλά δεν μπορεί ακόμα να κουνήσει τα χέρια ή τα πόδια της. Οι δημιουργοί της είναι πεπεισμένοι ότι στο μέλλον αυτό θα αλλάξει. Ζυγίζει 130 κιλά, εξαιτίας των μετάλλων, των κινητήρων και των πολλών κομματιών που συνθέτουν το σώμα της. Εχει επίσης ανοσία στον κορωνοϊό. Οχι γιατί πειραματίστηκαν πάνω της με κάποιο από τα αναπτυσσόμενα εμβόλια εναντίον του ιού αλλά γιατί είναι ανθρωποειδές ρομπότ. Και θα γίνει το πρώτο ον τεχνητής νοημοσύνης που θα πρωταγωνιστήσει στον κινηματογράφο.
Τη στιγμή που η παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία πασχίζει να κάνει μια ασφαλή επανεκκίνηση των γυρισμάτων μετά την καραντίνα, ένα ιαπωνικό φιλμ μπορεί εύκολα να προχωρήσει τον προγραμματισμό του γιατί η ηρωίδα του δεν είναι ανθρώπινη. Προσπερνώντας τους ηθοποιούς που μέχρι τώρα υποδύονταν τα ρομπότ στη μεγάλη οθόνη, οι εταιρείες παραγωγής Bondit Capital Media (έστησε το υποψήφιο για Οσκαρ «Loving Vincent» με τα ζωγραφικά καρέ), Happy Moon Productions από το Βέλγιο και η νεοϋορκέζικη Ten Ten Global Media ετοιμάζουν ένα νέο πρότζεκτ όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει τον πρώτο ρόλο. Η ταινία επιστημονικής φαντασίας με τίτλο «b» αναμένεται να κοστίσει 70 εκατομμύρια δολάρια (62,3 εκατομμύρια ευρώ) και έχει την Ερρικα στον πυρήνα της.
Σύμφωνα με την ιστορία, την οποία έγραψαν ο εξπέρ των ειδικών εφέ Ερικ Παμ μαζί με τους Τάρεκ Ζόντι και Σαμ Κόζε, ένας επιστήμονας αναπτύσσει ένα πρόγραμμα για την τελειοποίηση του ανθρώπινου DNA. Σύντομα όμως ανακαλύπτει ότι έχει επικίνδυνες παρενέργειες, κι έτσι βοηθάει το δημιούργημά του, ένα ρομπότ, να ξεφύγει. Την Ερρικα δηλαδή.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ. Εκτός πλατό, η Ερρικα φτιάχτηκε από τους ιάπωνες επιστήμονες Χιρόσι Ισιγκούρο και Κοχέι Ογκάουα, ως μέρος των σπουδών τους στη ρομποτική. Οι ίδιοι τής έμαθαν επίσης να υποκρίνεται, προσαρμόζοντας τις βασικές αρχές της τέχνης στην τεχνητή νοημοσύνη. «Στις υπόλοιπες μεθόδους υποκριτικής οι ηθοποιοί χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους εμπειρίες ζωής για τον ρόλο. Ωστόσο η Ερρικα δεν έχει εμπειρίες. Δημιουργήθηκε από το μηδέν για να παίξει τον ρόλο. Επρεπε να προσαρμόσουμε τα συναισθήματά της και τις κινήσεις της μέσω συνεδριών τετ-α-τετ, όπως το να ελέγξει την ταχύτητα των κινήσεών της, να μιλάει μέσω των συναισθημάτων της και να αναπτύξει τον χαρακτήρα αλλά και τη γλώσσα του σώματός της» σχολίασε ο Σαμ Κόζε μιλώντας στο περιοδικό «Hollywood reporter».
Αν και η Ερρικα με την ταινία «b» θα γράψει ιστορία, το κινηματογραφικό της ντεμπούτο ήταν αρχικά προγραμματισμένο να το κάνει με άλλη παραγωγή. Συγκεκριμένα, θα έπαιζε στη νέα ταινία του Τόνι Κέι («Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας»), αλλά δημιουργήθηκαν προβλήματα στον χρονικό προσδιορισμό των γυρισμάτων, κι έτσι το ρομπότ έφυγε για άλλα πλατό. Αν και η Ερρικα δεν έχει βρεθεί ακόμα με τον ανθρώπινο συμπρωταγωνιστή της, κάποιες από τις σκηνές της γυρίστηκαν ήδη στην Ιαπωνία μέσα στο 2019. Η υπόλοιπη ταινία θα ολοκληρωθεί στην Ευρώπη τον Ιούνιο του 2021.
Αυτό το ρομπότ ήταν το όνειρο του Ισιγκούρο για πολλά χρόνια, αλλά την τελευταία πενταετία το έκανε πραγματικότητα. Βάλθηκε να αναπτύξει μια τεχνολογία που θα μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Και ήδη το κάνει γιατί αν πετύχει το κινηματογραφικό πείραμα μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω σε μια ολόκληρη βιομηχανία όπου ο ανθρώπινος παράγοντας είναι απαραίτητο συστατικό της. Το σενάριο της πλήρους αντικατάστασης των ανδρών και των γυναικών από μηχανές, που είναι αρκετά δημοφιλές σε διάφορες παραγωγές, για πρώτη φορά φαίνεται ότι μπορεί να εφαρμοστεί και εκτός της οθόνης.
ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΣΚΕΨΗ. Η Ερρικα βέβαια δεν κατασκευάστηκε για να γίνει σταρ του σινεμά. Η ιαπωνική ομάδα των επιστημών την έπλασαν με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί να ικανοποιεί καθημερινές ανάγκες των ανθρώπων για να έχουν αυτοί την ευχέρεια να αφοσιώνονται σε άλλα, πιο ουσιώδη πράγματα. Σταδιακά, το ρομπότ αυτό μετατράπηκε στο μεγαλύτερο επιστημονικό πρότζεκτ της Ιαπωνίας, με τη φιλοδοξία ότι θα φτάσει σε ένα σημείο ώστε η μηχανή τεχνητής νοημοσύνης, που είναι στην πραγματικότητα η Ερρικα, να μπορεί να σκέφτεται, να ενεργεί και επί της ουσίας να λειτουργεί αυτόνομα.
Μια και οι περισσότεροι άνθρωποι στην Ιαπωνία θεωρούν ότι τα πάντα έχουν ψυχή, έτσι και ο Ισιγκούρο με τους συνεργάτες του θεωρούν ότι η Ερρικα έχει τη δική της και θέλουν να της επιτρέψουν να την εκφράσει ούσα ευγενική, θερμή και δοτική με τους άλλους. Η αλήθεια είναι ότι το δημιούργημά τους δεν είναι άνθρωπος, αλλά ούτε και μηχανή με τη συμβατική έννοια του όρου. Είναι μάλλον κάτι νέο, κάτι διαφορετικό που ίσως ακριβώς να μην μπορούμε να ορίσουμε ακόμα εξαιτίας του άγνωστου ρόλου που μπορεί να παίξει από εδώ και πέρα, όχι μόνο στην κινηματογραφική βιομηχανία αλλά σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων.