Οι British Airways ήταν το τελευταίο «καταφύγιο» για ένα από τα ιστορικότερα μοντέλα αεροπλάνου, το Boeing 747, αφού ήταν η εταιρεία που τα χρησιμοποιούσε περισσότερ και η απόφασή τους να τα καθηλώσουν έκανε αίσθηση.
«Με μεγάλη μας λύπη επιβεβαιώνουμε ότι προτείνουμε την απόσυρση ολόκληρου του στόλου των 747 με άμεση ισχύ», δήλωσε στο BBC εκπρόσωπος της British Airways, προσθέτοντας πως «είναι απίθανο η μεγαλοπρεπής μας ‘βασίλισσα των αιθέρων’ να συμμετάσχει ξανά σε κάποιο εμπορικό ταξίδι, εξαιτίας της πτώσης στα ταξίδια λόγω της παγκόσμιας πανδημίας του COVID-19».
Η αεροπορική εταιρεία σχεδίαζε να προχωρήσει στην καθήλωση των 31 αεροσκαφών Boeing 747, που αντιστοιχούν στο 10% του στόλου της το 2024, όμως η επιδείνωση των οικονομικών της δεδομένων λόγω του κοροναϊού, επίσπευσε την απόφαση κατά μία τετραετία. Οι νέες συνθήκες απαιτούν λιγότερους επιβάτες, λιγότερα αεροσκάφη και φυσικά λιγότερα κόστη.
Σύμφωνα με τη Cyrium, εταιρεία ανάλυσης στοιχείων του κλάδου των μεταφορών, από τα 500 Βoeing 747 που υπάρχουν ακόμα, μόλις τα 30 χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά επιβατών, ενώ για τη μεταφορά εμπορευμάτων χρησιμοποιούνται 300, τα υπόλοιπα βρίσκονται καθηλωμένα. Eξάλλου η κατασκευάστρια εταιρεία ανακοίνωσε ότι το 2023 διακόπτει οριστικά την παραγωγή νέων αεροσκαφών 747.
Μια κοστοβόρα πολυτέλεια
Λόγω του ξεχωριστού σχεδιασμού του το Boeing 747, που έκανε την πρώτη του πτήση το 1970, ήταν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αεροσκάφη στον κόσμο. Ήταν το πρώτο που είχε χαρακτηριστεί ως jumbo jet, κατείχε για δεκαετίες το ρεκόρ μεγαλύτερης χωρητικότητας επιβατικού αεροσκάφους, ενώ λόγω του μεγέθους του θεωρείται ότι συνέβαλε στην «εκδημοκράτιση» των αεροπορικών πτήσεων καθιστώντας αυτές, οικονομικά προσιτές στο ευρύ κοινό. Στους προνομιούχους επιβάτες του, θα μείνει αξέχαστο σαλόνι του 2ου όρόφου του που το αποκαλούσαν «κλαμπ στον ουρανό».
Σήμερα όμως το Boeing 747 θεωρείται πια ξεπερασμένο. Οι τέσσερεις μηχανές του είναι λιγότερο αποτελεσματικές και περισσότερο κοστοβόρες σε σύγκριση με τις δύο μηχανές του Airbus A350 ή ακόμα και του παλαιότερο Boeing 777. Έτσι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Air France, η Delta Air Lines και η United Airlines είχαν ήδη, προ κοροναϊού, αποσύρει τα Boeing 747 από τους στόλους τους.
Τι θα συμβεί στα Boeing 747;
Η πιθανότερη κατάληξη για ένα αεροπλάνο που αποσύρεται είναι η αποσυναρμολόγησή του και η πώληση τμημάτων του σε βιομηχανίες ανακύκλωσης.
Πολλά αεροσκάφη πριν δοθούν για ανακύκλωση απογυμνώνονται εντελώς καθώς περιέχουν πολύτιμα μικροαντικείμενα.
Με εξαίρεση πάντως τις περιπτώσεις πάμπλουτων ιδιωτών και επιχειρήσεων που διασώζουν ένα αεροσκάφος μετατρέποντάς το σε εστιατόριο ή ξενοδοχείο, ο γενικός κανόνας για τα αεροσκάφη που παροπλίζονται είναι να καταδικαστούν σε αργό θάνατο από σκουριά και σκόνη πίσω από τα κάγκελα ενός νεκροταφείου αεροσκαφών στη μέση κάποιας ερήμου.