Οι ινδικές αερογραμμές IndiGo είναι οι τελευταίες σε μια σειρά αερομεταφορέων και από τις πέντε ηπείρους που ανακοίνωσε μειώσεις προσωπικού, περικοπές πτήσεων και καταργήσεις δρομολογίων καθώς, μεσούντος του θέρους, όλα δείχνουν ότι όχι μόνο το 2020 θα είναι η χειρότερη χρονιά στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας – συγκρίσεις μπορούν να γίνουν μόνο με τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν όμως το αεροπορικό ταξίδι αποτελούσε μέρος της ζωής ελαχίστων – αλλά και ότι η ανάκαμψη του παγκόσμιου αεροπορικού κλάδου θα είναι βραδεία και ασταθής.
Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας ανακοίνωσε συγκεκριμένα ότι θα απολύσει το 10% του προσωπικού της εξαιτίας της κάθετης πτώσης που σημειώνει ο τζίρος της, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού που εσχάτως άρχισε να καλπάζει στη χώρα (και σε άλλες αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής) έχει περιστείλει δραματικά τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια.
Οι απολύσεις προσωπικού της IndiGo εντάσσονται στο πλαίσιο προγράμματος μείωσης του λειτουργικού κόστους κατά 40 δισ. ρουπίες (533 εκατ. δολ.) που εξήγγειλε τον περασμένο μήνα η εταιρεία. Η εταιρεία απασχολεί 24.000 υπαλλήλους, πράγμα που σημαίνει ότι τη δουλειά τους θα χάσουν περίπου 2.400. Η IndiGo κατέχει μερίδιο 48,9% της αεροπορικής αγοράς της Ινδίας και ήταν κερδοφόρα επί 10 συναπτά έτη έως το 2019.
Ο μισός τζίρος.
Το ανησυχητικό για τους αερομεταφορείς είναι ότι προϊόντος του χρόνου αντιλαμβάνονται ότι το πλήγμα της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης στην αεροπορική βιομηχανία είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο αρχικώς είχε εκτιμηθεί. Τον Ιούνιο η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) είχε αναθεωρήσει γι’ άλλη μια φορά τις εκτιμήσεις της για το κόστος της πανδημίας για τις 290 εταιρείες που είναι μέλη της: 84 δισ. δολάρια η ζημιά, στα 419 δισ. δολάρια (ποσοστό 50%) η κάμψη του τζίρου το 2020 συγκριτικά με πέρυσι. Μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο η ΙΑΤΑ είχε εκτιμήσει στα 29 δισ. δολάρια την εφετινή πτώση του τζίρου των αερομεταφορέων…
Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το περιβάλλον της καμπίνας ενός αεροσκάφους αποτελεί έναν εν δυνάμει προνομιακό χώρο εξάπλωσης του κορωνοϊού και ως εκ τούτου είναι εύλογη η αποχή ενός μεγάλου μέρους του επιβατικού κοινού από τα αεροπορικά ταξίδια. Εύλογες είναι και οι αντιδράσεις των αερομεταφορέων, που εκτός από προσωπικό περιορίζουν τα δρομολόγιά τους και επίσης τον αριθμό των αεροσκαφών που χρησιμοποιούν. Την περασμένη εβδομάδα η British Airways είχε ανακοινώσει ότι αποσύρει άμεσα όλα τα τζάμπο (Boeing 747) που διαθέτει – μιλάμε για το 10% του συνολικού στόλου αεροσκαφών της βρετανικής εταιρείας.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αυστραλιανή Qantas ανακοίνωσε ότι έπειτα από πέντε δεκαετίες τακτικών πτήσεων αναστέλλεται η εξυπηρέτηση της γραμμής Σίδνεϊ – Καλιφόρνια, καθώς τα Boeing 747 που την εξυπηρετούσαν θα καθηλωθούν στην Καλιφόρνια. Επίσης η Qantas καθηλώνει «τουλάχιστον έως το έτος 2023» στην έρημο Μοχάβι της Καλιφόρνιας τον στόλο των γιγαντιαίων Airbus A380 που διαθέτει, περικόπτει 6.000 θέσεις εργασίας και διατηρεί έως τα τέλη του 2020 σε αναστολή εργασίας άλλους 15.000 εργαζομένους της.
Ο εθνικός αερομεταφορέας της Αυστραλίας την περασμένη εβδομάδα διέγραψε εξάλλου από την ιστοσελίδα της αρκετές διεθνείς πτήσεις, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και πτήσεις για τη γειτονική Νέα Ζηλανδία. Το Μάρτιο του 2021 η εταιρεία θα εξετάσει αν θα αποκαταστήσει τις αεροπορικές συνδέσεις με τους συγκεκριμένους προορισμούς.