Σοβαρά λάθη και καθυστερήσεις της Πυροσβεστικής στη φονική πυρκαγιά στο Μάτι διαπιστώνει ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, στην έκθεσή του προς τον δικηγόρο Αντώνη Φούσα, που εκπροσωπεί οικογένειες θυμάτων.
Καταρχάς, αποκαλύπτεται ότι δεν υπήρξε καμία ειδοποίηση από το πυροφυλάκιο που υπάρχει στην περιοχή. Κατά πάσα πιθανότητα, δεν υπήρχε πυροφύλακας εκείνη την ημέρα ή αν υπήρχε, απουσίαζε ή για άγνωστοι λόγο δεν ενημέρωσε.
Διαπιστώνεται επίσης εγκληματική καθυστέρηση και αμέλεια στην ανάπτυξη των πυροσβεστικών δυνάμεων. Ενδεικτικό είναι ότι από τα 59 οχήματα της Πυροσβεστικής που βρέθηκαν στο Μάτι, τα 33 ήταν πυροσβεστικά υδροφόρα, ενώ τα υπόλοιπα ήταν βοηθητικά οχήματα.
Επιπλέον, τα πρώτα πτητικά μέσα έφτασαν σχεδόν μια ώρα μετά το ξέσπασμα της πυρκαγιάς, με τους ανέμους να μην επιτρέπουν στα Καναντέρ και τα PZL να προσθαλασσωθούν και αντλήσουν νερό από τη θάλασσα.
Δυστυχής ήταν και η συγκυρία της φωτιάς της Κινέττας, καθώς τρία από πέντε περιπολικά της Πυροσβεστικής που βρίσκονταν στην Πεντέλη, πήγαν εκεί αντί να πάνε στο Μάτι.
Τέλος, στην έκθεση του εμπειρογνώμονα εξακριβώνεται εμπρησμός από αμέλεια και προσδιορίζεται με ακρίβεια το σημείο απ’ όπου ξεκίνησαν οι φλόγες.
Από ανθρώπινη αμέλεια ξεκίνησε η πυρκαγιά
«Η αιτία της πυρκαγιάς πιστεύω ότι το πιθανότερο οφείλεται σε ορισμένη αμελή ανθρώπινη συμπεριφορά» αποφαίνεται στη έκθεση που αποκαλύπτει το «Πρώτο Θέμα».
Και προσθέτει: «Δράστης, όπως αναφέρεται στην από 18-06-2020 και αρ. πρωτ. 174 αναφορά του 6ου Τακτικού Ανακριτή Αθηνών προς τον Εισαγγελέα, είναι ο Κωνσταντίνος ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ του Ανδρέα, κάτοικος Νταού Πεντέλης… ο οποίος προέβη στην προαναφερόμενη εγκληματική ενέργεια σε προηγούμενο πλην όμως πρόσφατο της πυρκαγιάς χρόνο, περίπου 4 – 5 ώρες πριν, μάλιστα μια ημέρα με δείκτη επικινδυνότητας πυρκαγιάς πολύ υψηλό ».
Με λίγα λόγια, αποδεικνύεται ότι η φωτιά ξέσπασε από εμπρησμό από αμέλεια, καθώς ένας μόνιμος κάτοικος επέλεξε εκείνη την αποφράδα ημέρα για να κάψει ξερά χόρτα και κλαδιά. Καταρρίπτεται έτσι οριστικά η θεωρία πως η φωτιά ξεκίνησε από βραχυκύκλωμα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του πρώην υπαρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος «το πιθανότερο (είναι ότι) δεν έσβησε πλήρως και αποτελεσματικά, δηλαδή με επάρκεια ποσότητας νερού καθώς και κάλυψη με ικανή ποσότητα χώματος, τα υπολείμματα της καύσης και με την ενίσχυση των ανέμων τις μεσημβρινές-μεταμεσημβρινές ώρες… , ανέφλεξαν (πυροδότησαν) την παρακείμενη καύσιμη ύλη χαμηλού κυρίως ύψους (θαμνώδη βλάστηση και κυρίως μεγάλο όγκο ακαθάριστων ξερών χόρτων, αλλά και μικρό διάσπαρτο αριθμό πεύκων) και με το τρόπο αυτό αναπτύχθηκε και εξαπλώθηκε η πυρκαγιά στην ευρύτερη περιοχή».
Στην έκθεση, που βρίσκεται ήδη στα χέρια του δικηγόρου οικογενειών θυμάτων και σύντομα θα βρει τη θέση της στην ογκώδη δικογραφία, επισημαίνεται πως «το σημείο έναρξης της πυρκαγιάς εντοπίστηκε σε υψόμετρο 307,10 μ και σε (ανοιχτή) απερίφραχτη έκταση με χαμηλή κυρίως βλάστηση, που περικλείεται δυτικά από την οδό Ανδρούτσου, νότια από την οδό Κολοκοτρώνη, ανατολικά από την οδό Ιουστινιανού και βόρεια εφάπτεται με τον ορεινό όγκο του Πεντελικού Όρους, εκτάσεως περίπου 50 στρεμμάτων και πιο συγκεκριμένα ξεκίνησε από την οδό Ανδρούτσου (χωματόδρομος) έναντι του αρ. 10 … και σε απόσταση περίπου 70 μέτρων από τη συμβολή αυτής με την οδό Πλαστήρα στον οικισμό του Νταού Πεντέλης». Οι συντεταγμένες του σημείου έναρξης είναι, σύμφωνα με στοιχεία από το Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς 1987 (ΕΓΣΑ 87): Χ= 494806,858 και Ψ= 4209969,075.
Δεν υπήρχε άτομο στο πυροφυλάκιο ή ο πυροφύλακας έδειξε αμέλεια
Στη συνέχεια ο κ. Γκουρμπάτσης παραθέτει μία κρίσιμη μαρτυρία, που αλλάζει δραματικά τον χρόνο έναρξης της πυρκαγιάς: «Όπως μου δήλωσε προφορικά, σε σχετική μου ερώτηση, ο πρώτος αυτόπτης μάρτυρας που αντιλήφθηκε το ξεκίνημα της πυρκαγιάς και κάτοικος του Νταού Πεντέλης, κ. Καπράλος Αναστάσιος, είδε από οικοπεδικό χώρο στη γωνία της οδού Πλαστήρα με την Ανδρούτσου, όπου βρίσκονταν περί ώρα Ω/16:35 μμ, ανάμεσα από δύο οικοδομές που παρεμβάλλονταν και σε απόσταση από την εστία σε ευθεία περίπου 60 μέτρων, να εξέρχεται από το σημείο της εστίας (σημείο έναρξης) καπνός και να μεταφέρεται η φωτιά στο διπλανό πεύκο, χωρίς να μπορεί να διακρίνει, αν στο σημείο εκκίνησης της φωτιάς υπήρχε ο υπαίτιος αυτής. Μη έχοντας τηλέφωνο να επικοινωνήσει με το <<199>>, ενημέρωσε σχετικά γείτονά του».
Με βάση αυτή τη μαρτυρία, αλλά και στοιχεία από κάμερες παρακείμενων σπιτιών ο πραγματικός χρόνος εκδήλωσης της πυρκαγιάς τοποθετείται μεταξύ 16:15 και 16:30.
Η πρώτη επίσημη αναφορά στο Κέντρο Επιχειρήσεων γίνεται από τον εθελοντή πυροσβέστη, Μανώλη Τσαλιαγκό του Εθελοντικού Κλιμακίου Ραφήνας, που είδε καπνό να εξέρχεται πίσω από λόφους στην περιοχή Νταού Πεντέλης. Παρότι ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων για κάποια κρίσιμα λεπτά του έλεγαν πως βλέπει καπνούς από την Κινέτα.
Στο σημείο αυτό ο κ. Γκουρμπάτσης προχωρά σε μία αποκάλυψη: «Μετ’ εκπλήξεως διαπιστώνεται, ότι ο πυροφύλακας του Πυροφυλακίου στον οικισμό της Διώνης, σε υψόμετρο 285 μ, ο οποίος παρόλο που θα έπρεπε, λόγω της θέσης του Πυροφυλακίου (σε απόσταση 1.200 μ περίπου σε ευθεία γραμμή από το σημείο έναρξης της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης) και της διεύθυνσης των ανέμων την ημέρα της πυρκαγιάς (Δυτικοί – Βορειοδυτικοί) λογικά πρώτος να αντιληφθεί την πυρκαγιά, δεν ειδοποίησε (ανήγγειλε) αυτή, ως όφειλε εκ των καθηκόντων του, άμεσα στο 199-ΣΕΚΥΠΣ. Το πιθανότερο είναι ότι δεν υπήρχε στην ως άνω θέση και το συγκεκριμένο πυροφυλάκιο ορισμένος πυροφύλακας το κρίσιμο χρονικό διάστημα της έναρξης πυρκαγιάς ή, αν πράγματι υπήρχε, αυτός ή απουσίαζε, ή, σε κάθε περίπτωση, αν ήταν παρών, είτε δεν επιτηρούσε για άγνωστους λόγους την περιοχή του Νταού Πεντέλης».
Καθυστέρησε η ανάπτυξη των πυροσβεστικών δυνάμεων
Από τον συνολικό αριθμό των (59) οχημάτων του ΠΣ, που καταγράφηκαν από το ιστορικό τηλεματικών στοιχείων, δηλαδή το ψηφιακό αποτύπωμα των πυροσβεστικών οχημάτων (ιστορικό κίνησης), που ανιχνεύθηκαν από το πρόγραμμα (εφαρμογή) Engage στον τόπο του συμβάντος, κατά το διάστημα από την ώρα (αναγγελίας της πυρκαγιάς) 16:41 μμ ώρα έως την ώρα 22:37 μμ, μόνον τα (33) είναι πυροσβεστικά υδροφόρα οχήματα του ΠΣ, ενώ τα υπόλοιπα (26) οχήματα ήταν βοηθητικά οχήματα του ΠΣ, όπως επιβατικά τζιπ, λεωφορεία κλπ.
Αναλυτικά οι ώρες κινητοποίησης και άφιξης των πυροσβεστικών δυνάμεων
Τραγική συγκυρία: Τα περιπολικά από την Πεντέλη είχαν πάει στη φωτιά της Κινέττας
Τα τρία (3) από τα πέντε (5) περιπολικά της Ανατολικής Αττικής που μετακινήθηκαν στην Κινέττα ήταν πλησίον του σημείου έναρξης της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης.
Το ΠΣ 3527, υδροφόρο όχημα 5.000 λίτρων του 12ου ΠΣ Αθηνών, με κωδικό κλήσης (12-15), το οποίο είχε έδρα Ντράφι – Διώνη (σημείο στάθμευσης πλησίον γηπέδου Διώνης), δηλαδή το πλησιέστερο περιπολικό από το σημείο έναρξης της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης, μια απόσταση περίπου 4,5 χλμ, που υπολογίζεται ότι θα διάνυε σε χρόνο 5΄ έως 7΄ λεπτά της ώρας περίπου, δηλαδή το πολύ την ώρα 16:48 μμ, θα ήταν στον τόπο του συμβάντος και θα επιχειρούσε κατάσβεση της πυρκαγιάς.
Το ΠΣ 3823, υδροφόρο όχημα 5.000 λίτρων της ΠΥ Νέας Μάκρης, με κωδικό κλήσης (ΜΑΚΡΗ 15), το οποίο είχε έδρα στην Α΄ Είσοδο του Νέου Βουτζά, επί της Λεωφ. Μαραθώνος, μια απόσταση 4 χλμ περίπου από το σημείο έναρξης της πυρκαγιάς, που υπολογίζεται ότι θα διάνυε σε χρόνο 4΄ έως 5΄ λεπτά της ώρας περίπου, δηλαδή το πολύ την ώρα 16:46 μμ, θα ήταν στον τόπο του συμβάντος και θα επιχειρούσε κατάσβεση της πυρκαγιάς, ήτοι θα επιχειρούσε 10΄ λεπτά ενωρίτερα από το πρώτο υδροφόρο όχημα που πραγματικά επιχείρησε (ώρα 16:56 μμ) στο Νταού Πεντέλης. Το όχημα αυτό ειδοποιήθηκε να μεταβεί στην Κινέττα την ώρα 12:48 μμ.
Το ΠΣ 1475, υδροφόρο όχημα, με κωδικό κλήσης (12-30), το οποίο είχε έδρα στην Πεντέλη και τη θέση ΄΄Πάτημα Βριλησσίων΄΄, είχε κινητοποιηθεί από ώρα 13:51 μμ για ενίσχυση στην πυρκαγιά της Κινέττας, όπου έφτασε την ώρα 14:55 μμ και παρέμεινε στην Κινέττα μέχρι την ώρα 20:00 μμ της 23ης Ιουλίου 2018, οπότε έλαβε νέα εντολή να μεταβεί στην πυρκαγιά Νταού Πεντέλης, όπου έφθασε την ώρα 21:30 μμ της ίδιας ως άνω ημερομηνίας.
Λεπτό προς λεπτό η καταστροφική πορεία της φωτιάς στο Μάτι
Ώρα 12:03 μμ της 23ης Ιουλίου 2018 : Εκδηλώνεται πυρκαγιά στην περιοχή <<Αέρας>> στα Γεράνεια Όρη (Κινέτα), από την οποία καταστράφηκε δασική έκταση περίπου 55.680 στρεμμάτων.
Ώρα 12:48:11 μμ : Το ΠΣ 3823, περιπολικό πυροσβεστικό (υδροφόρο) όχημα (5000 λίτρων), με κωδικό κλήσης (ΜΑΚΡΗ – 15), της ΠΥ Νέας Μάκρης, το οποίο είχε έδρα στην Α΄ Είσοδο του Νέου Βουτζά, επί της Λεωφ. Μαραθώνος, διατάσσεται από το ΕΣΚΕ / 199-ΣΕΚΥΠΣ, να μεταβεί για ενίσχυση στην πυρκαγιά της Κινέττας, ενώ η ώρα άφιξης του στην περιοχή αυτή δεν αποδεικνύεται. Το όχημα αυτό είναι το ένα από τα δύο περιπολικά οχήματα που ήταν πλησιέστερα στο σημείο έναρξης της πυρκαγιάς, στο οποίο, αν δεν μετακινείτο στην Κινέττα, θα έφτανε σε 7΄ λεπτά δηλαδή την ώρα 16:48 μμ, όπου θα άρχιζε άμεσα και έγκαιρα η καταστολή της πυρκαγιάς.
Ώρα 13:51:25 μμ: Το ΠΣ 1475, περιπολικό πυροσβεστικό (υδροφόρο) όχημα (2500 λίτρων), με κωδικό κλήσης (12-30), του 12ου ΠΣ Αθηνών και έδρα (σημείο στάθμευσης) τη θέση ΄΄Πάτημα΄΄ Βριλησσίων, διατάσσεται από το ΕΣΚΕ / 199-ΣΕΚΥΠΣ, να μεταβεί για ενίσχυση στην πυρκαγιά της Κινέττας, όπου αφίχθη την ώρα 15:26:00 μμ.
Ώρα 15:06:26 μμ: Το ΠΣ 3527, περιπολικό πυροσβεστικό (υδροφόρο) όχημα (5000 λίτρων), με κωδικό κλήσης (12-15), του 12ου ΠΣ Αθηνών και έδρα την περιοχή Ντράφι – Διώνη, διατάσσεται από το ΕΣΚΕ / 199-ΣΕΚΥΠΣ, να μεταβεί για ενίσχυση στη πυρκαγιά στην Κινέττα, όπου αφίχθη την ώρα 16:30:00 μμ. Το όχημα αυτό είναι το ένα από τα δύο περιπολικά οχήματα που ήταν πλησιέστερα στο σημείο έναρξης της πυρκαγιάς, στο οποίο αν δεν μετακινείτο στην Κινέττα, θα έφτανε σε 5΄ λεπτά δηλαδή την ώρα 16:46 μμ, όπου θα άρχιζε η καταστολή της πυρκαγιάς.
Ώρα 16:15 μμ έως 16:30 μμ: Ξεσπά η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης. Ενώ η ως άνω πυρκαγιά ήταν σε πλήρη εξέλιξη, εκδηλώνεται νέα πυρκαγιά στον οικισμό του Νταού Πεντέλης σε απερίφραχτο οικοπεδικό χώρο επί της οδού Ανδρούτσου, που οφείλεται σε ανθρώπινη αμελή συμπεριφορά. Η εμφανιζόμενη ως απώτερη ώρα είναι η ως άνω, ενώ η διαφαινόμενη από έγγραφα στοιχεία ώρα είναι από 16:00 έως 16:15 μμ.
Ώρα 16:35 μμ: Αυτόπτης μάρτυρας, ευρισκόμενος σε οικοπεδικό χώρο δίπλα από την οικία του και πιο συγκεκριμένα στη διασταύρωση της οδού Πλαστήρα και Ανδρούτσου στο Νταού Πεντέλης, αντιλαμβάνεται την έκλυση καπνού πλησίον του σημείου έναρξης.
Ώρα 16:41 μμ: Αναγγέλλεται (ειδοποιείται-ενημερώνεται) το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος (199-ΣΕΚΥΠΣ) για το περιστατικό της προαναφερόμενης πυρκαγιάς. Επίσης την ίδια ως άνω ώρα από βίντεο από κάμερες ασφαλείας κατοικίας επί της οδού Ιουστινιανού αρ. 10 στο Νταού Πεντέλης γίνεται ορατός καπνός σε απόσταση περίπου 70 μ από το σημείο έναρξης της πυρκαγιάς.
Ώρα 16:47 μμ: Κινητοποιούνται τα τρία (3) πρώτα πυροσβεστικά (υδροφόρα) οχήματα. Ως εκ τούτου υπήρξε καθυστέρηση του ΕΣΚΕ / 199-ΣΕΚΥΠΣ στην κινητοποίηση των πρώτων πυροσβεστικών (υδροφόρων) οχημάτων κατά 6΄ λεπτά της ώρας από την ώρα 16:41 μμ, που αναγγέλθηκε το περιστατικό και κατά 17΄ λεπτά, από την κατ΄ ελάχιστον εκτιμώμενη ώρα έναρξης της πυρκαγιάς. Επίσης την ίδια ως άνω ώρα αφίχθη στην ευρύτερη περιοχή του συμβάντος (Άγιο Ανδρέα) το 1ο πυροσβεστικό (υδροφόρο) όχημα, με αριθμό ΠΣ 3211 (2.500 λίτρων) της ΠΥ Νέας Μάκρης.
Ώρα 16:48 μμ: Κινητοποιείται ακόμη ένα πυροσβεστικό υδροφόρο όχημα.
Ώρα 16:50 μμ: Δίνεται εντολή εκτροπής ενός Ε/Π βαρέως τύπου S-64 από την πυρκαγιά της Κινέττας προς πυρκαγιά Νταού Πεντέλης.
Ώρα 16:51 μμ: Κινητοποιείται η Α΄ Πυροσβεστική Έξοδος του 12ου ΠΣ Αθηνών (με 2 πυροσβεστικά υδροφόρα οχήματα)
Ώρα 16:54 μμ: Αφίχθη στο Νέο Βουτζά ο Διοικητής της ΠΥ Νέας Μάκρης, με κωδικό κλήσης (ΑΡΗΣ ΝΕΑΣ ΜΑΚΡΗΣ).
Ώρα 16:55 μμ: Άφιξη στον τόπο συμβάντος του Διοικητή του 12ου ΠΣ Αθηνών, με κωδικό κλήσης (12-10).
Ώρα 16:56 μμ: Άφιξη του πρώτου πυροσβεστικού υδροφόρου οχήματος στο Νταού Πεντέλης και ουσιαστικά αρχίζει η προσβολή (επέμβαση) της πυρκαγιάς.
Ώρα 17:04 μμ: Άφιξη στον τόπο της πυρκαγιάς ενός ακόμη πυροσβεστικού υδροφόρου οχήματος. (Στον τόπο του συμβάντος στο Νταού Πεντέλης 2 πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων)
Ώρα 17:05 μμ: Άφιξη στον τόπο της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης ενός ακόμη πυροσβεστικού υδροφόρου οχήματος και συγκεκριμένα είναι το 1ο όχημα της Α΄ Πυροσβεστικής Εξόδου του 12ου ΠΣ Αθηνών. (Στον τόπο του συμβάντος σύνολο 3 πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων)
Ώρα 17:06 μμ: Άφιξη στον τόπο της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης ενός ακόμη πυροσβεστικού υδροφόρου οχήματος και συγκεκριμένα είναι το 2ο όχημα της Α΄ Πυροσβεστικής Εξόδου του 12ου ΠΣ Αθηνών. (Στον τόπο του συμβάντος σύνολο 4 πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων)
Ώρα 17:10 μμ: Ενημερώνεται η Ηγεσία (φυσική και πολιτική) ΠΣ και ο Δ/τής του ΕΣΚΕ, από Ε/Π αεροπυρόσβεσης τύπου S-64 για την επικινδυνότητα της πυρκαγιάς.
Ώρα 17:15 μμ: Στον τόπο του συμβάντος στο Νταού Πεντέλης σύνολο 4 πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων.
Ώρα 17:18 μμ: Αφίχθη στον τόπο συμβάντος ο Διοικητής της ΠΥ Αθηνών, με κωδικό κλήσης (ΑΡΗΣ ΑΘΗΝΩΝ).
Ώρα 17:20 μμ: Ενημερώνεται η Ηγεσία ΠΣ και ο Δ/τής ΕΣΚΕ από τον αξιωματικό ΠΣ που επέβαινε στο συντονιστικό Ε/Π του ΠΣ τύπου BK-117, εκ νέου για την επικινδυνότητα της πυρκαγιάς.
Ώρα 17:21 μμ: Άφιξη στον τόπο συμβάντος του Υποδιοικητή ΠΥ Αθηνών, με κωδικό κλήσης (ΕΡΜΗΣ ΑΘΗΝΩΝ).
Έκλεισε το παράθυρο για εκκένωση – οργανωμένη απομάκρυνση των πολιτών
Ώρα 17:30 μμ: Ενημερώνεται εκ νέου η Ηγεσία (φυσική και πολιτική) ΠΣ και ο Δ/τής του ΕΣΚΕ, από Ε/Π αεροπυρόσβεσης, ότι η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης είναι κοντά σε σπίτια, κινείται ανατολικά και θα απειλήσει σπίτια. Επίσης το αρχικό μέτωπο πυρκαγιάς ξεφεύγει από την περιοχή Νταού Πεντέλης και στο ύψος της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος και διασπάται σε δύο (2) νέα μέτωπα που κατευθύνονται με μεγάλη ταχύτητα το ένα προς Καλλιτεχνούπολη – Κόκκινο Λιμανάκι και το άλλο προς Νέο Βουτζά – Μάτι. Είναι το απώτατο χρονικό διάστημα που έπρεπε να έχει ληφθεί απόφαση οργανωμένης απομάκρυνσης των κατοίκων και επισκεπτών στο Ν. Βουτζά – Μάτι. Συνολικός αριθμός (5) πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων στο Νταού Πεντέλης.
Ώρα 17:35 μμ: Το συντονιστικό Ε/Π του ΠΣ (ΦΛΟΓΑ 1) αποχωρεί από την πυρκαγιά για πλήρωση με καύσιμα, χωρίς να υπάρξει μέριμνα για διαδοχή του από άλλο όμοιο συντονιστικό Ε/Π.
Ώρα 17:45 μμ: Ενημερώνεται εκ νέου η Ηγεσία ΠΣ και το ΕΣΚΕ, ότι η πυρκαγιά είναι σε πευκοδάσος, δύσβατη περιοχή με πολύ πυκνό καπνό. Απογειώνεται Α/Φ CL-415 (2054) για Νταού Πεντέλης.
Ώρα 17:57 μμ: Άφιξη στον Ν. Βουτζά του Διοικητή ΠΥ Ανατολικής Αττικής, με κωδικό κλήσης (ΑΡΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ).
Ώρα 18:05 μμ: Το μέτωπο της πυρκαγιάς εισέρχεται στο Ν. Βουτζά και πιο συγκεκριμένα στην οδό Ρήγα Φεραίου αρ. 48, όπου από τον ιονισμό του υποσταθμού της ΔΕΔΔΗΕ στο σημείο αυτό, υπάρχει πτώση τάσης του ηλεκτρικού δικτύου τροφοδοσία του ως άνω οικισμού.
Ώρα 18:12 μμ: Λαμβάνονται τα πρώτα τροχονομικά μέτρα της Αστυνομίας επί της Λ. Μαραθώνος, η οποία κλείνει αρχικά σε 2 σημεία: α) Διασταύρωση με Φλέμινγκ και β) Διονύσου – Ν. Μάκρη. Επίσης δίνεται εντολή Αρχηγού ΠΣ και Δ/τή ΕΣΚΕ να απογειωθεί 2ο Ε/Π βαρέως τύπου S-64 για την πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης.
Ώρα 18:13 μμ: Το μέτωπο πυρκαγιάς φτάνει στο Λύρειο Ίδρυμα.
Ώρα 18:28 μμ: Απογειώνεται ένα 2ο Ε/Π βαρέως τύπου S-64, από Α/Δ Ελευσίνας για Νταού Πεντέλης.
Ώρα 18:30 μμ: Ο Συνολικός αριθμός πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων του ΠΣ που επιχειρούν είναι 13 οχήματα. Από αυτά τα 9 βρίσκονται στο Νταού Πεντέλης, τα 2 στην Καλλιτεχνούπολη, το 1 στο Ν. Βουτζά και 1 στη Λ. Μαραθώνος στην είσοδο προς Καλλιτεχνούπολη. Το μέτωπο της πυρκαγιάς περνά τη Λ. Μαραθώνος και εξαπλώνεται στο Μάτι στο ύψος της συμβολής της με τις οδούς Ισμήνης, (Ν. Βουτζά) και Κυανής Ακτής, (Μάτι) αλλά και Τρίτωνος (Μάτι) – Ταβέρνα ΄΄Ο ΒΑΣΙΛΗΣ΄΄.
Ώρα 18:31 μμ: Δίδεται εντολή εκκένωσης των κατασκηνώσεων στον Άγιο Ανδρέα και Ζούμπερι, όπως του Δήμου Αθηναίων, ΚΑΑΥ- ΚΕΔΑ, Αστυνομίας κλπ
Ώρα 18:32 μμ: Το μέτωπο της πυρκαγιάς έχει εξαπλωθεί στο Μάτι περνώντας τη Λ. Μαραθώνος στο ύψος της Κυανής Ακτής (Μάτι) πλησίον Ξενοδοχείου Μυρτώ.
Ώρα 18:39 μμ: Προσγειώνεται στο Α/Δ Τατοΐου το 1ο Ε/Π βαρέως τύπου S-64, που επιχειρούσε στο Νταού Πεντέλης από ώρα 17:10 μμ.
Ώρα 18:44 μμ: Το μέτωπο της πυρκαγιάς εξαπλώνεται στο Κόκκινο Λιμανάκι, περνώντας από τη Λ. Μαραθώνος στο ύψος του Ιερού Ναού Αναλήψεως – Ραφήνας στη Διασταύρωση Ραφήνας.
Ώρα 18:45 μμ: Το μέτωπο της πυρκαγιάς φτάνει στο πρώτο σημείο επί της Λ. Ποσειδώνος αρ. 55 – 57, στο Ξενοδοχείο RAMADA ATTICA RIVIERA και καταστρέφει αυτοκίνητα αυτού.
Ώρα 18:50 μμ: Το μέτωπο της πυρκαγιάς φτάνει σε κάποιο σημείο την ακτογραμμή στο Μάτι. Ενημερώνεται το Λιμεναρχείο Ραφήνας από ιδιώτη για τον κίνδυνο πολιτών στη θάλασσα εξ αιτίας της πυρκαγιάς.
Ώρα 19:00 μμ: Στον τόπο του συμβάντος σύνολο (18) πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων.
Ώρα 19:11 μμ: Ενημερώνεται η Ηγεσία ΠΣ και ο Δ/τής ΕΣΚΕ από Α/Φ CL – 415 (2054) σχετικά με την πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης, ότι υπάρχει μεγάλο ενιαίο μέτωπο με πολύ μεγάλες φλόγες ύψους 10 – 20 μέτρων, η πυρκαγιά κατευθύνεται στη θάλασσα και ότι υπάρχουν στην περιοχή αυτή σπίτια.
Ώρα 19:17 μμ: Το μέτωπο περνά τη Λ. Μαραθώνος στο ύψος της Αγίας Βαρβάρας και εξαπλώνεται στο Κόκκινο Λιμανάκι.
Ώρα 19:29 μμ: Δίνεται εντολή του Αρχηγού ΠΣ και ΕΣΚΕ να απογειωθεί από Α/Δ Ελευσίνας ένα Ε/Π βαρέως τύπου S-64 να μεταβεί στο Νταού Πεντέλης.
Ώρα 19:42 μμ: Απογειώνεται το Ε/Π βαρέως τύπου S-64 από Α/Δ Ελευσίνας για Νταού Πεντέλης.
Ώρα 19:51 μμ: Εντοπίζεται και επιβεβαιώνεται από την Πυροσβεστική ο 1ος νεκρός στη Λ. Δημοκρατίας (Κόκκινο Λιμανάκι).
Ώρα 20:00 μμ: Στον τόπο του συμβάντος σύνολο (22) πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων.
Ώρα 20:30 μμ: Συγκαλείται και συνεδριάζει το ΣΟΠΠ Ανατολικής Αττικής, ενώ την 21:00 μμ έληξε η συνεδρίαση του.
Ώρα 20:37 μμ: Στον τόπο του συμβάντος σύνολο (33) πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων.
Χρονικό αεροπυρόσβεσης
Τα πτητικά μέσα, τα οποία έλαβαν μέρος στις επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης στην ευρύτερη περιοχή του Νταού Πεντέλης – Ν. Βουτζά – Μάτι – Κόκκινο Λιμανάκι, το χρονικό και η δύναμη των πτητικών μέσων αεροπυρόσβεσης έχουν ως εξής:
Στο Νταού Πεντέλης και πιο συγκεκριμένα από την ώρα 17:10 μμ, που έφτασε στον οικισμό αυτό το πρώτο Ε/Π, έως την 17:30 μμ, όπου η πυρκαγιά διασπάσθηκε σε δύο νέα μέτωπα, το ένα εκ των οποίων κατευθύνθηκε προς Καλλιτεχνούπολη και το άλλο προς Ν. Βουτζά, όπου την ώρα 17:45 μμ έφτασε πλησίον στο Λύρειο Ίδρυμα (αρχή Ν. Βουτζά), επιχειρούσε μόνον ένα (1) πτητικό μέσο αεροπυρόσβεσης και συγκεκριμένα το Ε/Π S-64, το οποίο έκανε μόνον 2-3 ρίψεις νερού.
Από την ώρα 17:45 μμ έως την ώρα 18:30 μμ, όπου το μέτωπο της πυρκαγιάς που εξαπλώθηκε προς Ν. Βουτζά, έφτασε στη Λ. Μαραθώνος και πέρασε αυτή στο ύψος της συμβολής της με τις οδούς Ισμήνης (Ν. Βουτζάς) και Κυανής Ακτής (Μάτι), αλλά και Τρίτωνος (Ταβέρνα ΄΄Ο ΒΑΣΙΛΗΣ΄΄) με την ως άνω Λεωφόρο και κατευθύνθηκε προς το Μάτι, δηλαδή όσο η πυρκαγιά βρίσκονταν εντός του οικισμού του Ν. Βουτζά και στην ευρύτερη νοτίως αυτού περιοχή, επιχειρούσε ένα μόνον πτητικό μέσο και συγκεκριμένα το Ε/Π S-64, ενώ στην περιοχή βρέθηκαν από την ώρα περίπου 18:10 μμ και δύο (2) Α/Φ Cl-415, τα οποία το πιθανότερο (δεν υπάρχει σχετική αναφορά) δεν κατόρθωσαν να ρίξουν νερό, αφού λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων ήταν αδύνατον να προσθαλασσωθούν και αντλήσουν νερό από τη θάλασσα.
Την ώρα 18:30 μμ έως 18:45 μμ, όπου το μέτωπο περνάει τη Λ. Μαραθώνος και το μέτωπο της πυρκαγιάς φτάνει στο πρώτο σημείο στο Μάτι δηλαδή την Λ. Ποσειδώνος στο ύψος του Ξενοδοχείου RAMADA ATTICA RIVIERA, – ήδη την 18:32 μμ είναι στο Μάτι – ενώ την ώρα 18:44 μμ περνά τη Λ. Μαραθώνος και στο ύψος της Διασταύρωσης της Ραφήνας (Ι.Ν. Αναλήψεως – Ραφήνας), αποχωρεί το ως άνω μοναδικό Ε/Π S-64, ενώ παραμένουν στην ευρύτερη περιοχή, πλην όμως ανενεργά επιχειρησιακά, τα ως άνω δύο (2) Α/Φ Cl-415, δηλαδή το ανωτέρω διάστημα δεν επιχειρεί με αεροπυρόσβεση κανένα πτητικό μέσο.
Από την ώρα 18:45 μμ έως 20:00 μμ, όπου δηλαδή η πυρκαγιά έφτασε σε όλη την ακτογραμμή στο Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι, όπου και αυτοκατασβέστηκε, επιχειρεί ένα μόνον πτητικό μέσο και συγκεκριμένα ένα άλλο Ε/Π S-64 (ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ), που αντικατάστησε το παραπάνω όμοιο (ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΤΑΤΟΙΟΥ), ενώ στην ευρύτερη περιοχή βρίσκονται ανενεργά επιχειρησιακά τα ως άνω δύο (2) Α/Φ CL-415. Μάλιστα την ώρα 19:45 μμ μόνον ένα Α/Φ CL-415 πετάει στην περιοχή (βλ. Έκθεση Απομαγνητοφώνησης / α/α 1 – α/α 313, σελ. 29 από 135). Επίσης την ώρα 18:45 μμ απογειώνεται το Ε/Π ΠΣ, τύπου Super Puma με κάδο νερού, με κωδικό κλήσης <<ΦΛΟΓΑ 10>>, όπου από την ώρα 19:10 μμ περίπου μετέχει στις επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης (Σύνολο 2 πτητικών μέσων Ε/Π αεροπυρόσβεσης που επιχειρούσαν)
Τέλος από την ώρα 20:00 μμ έως τη δύση ηλίου (Ω/20:42 μμ) επιχειρούσαν 2 Ε/Π S-64 και 1 Ε/Π Super Puma με κάδο (Σύνολο 3 πτητικών μέσων Ε/Π αεροπυρόσβεσης που επιχειρούσαν).
Οι αιτίες της τραγωδίας
- Η μη λήψη μέτρων ετοιμότητας γενικά του μηχανισμού πολιτικής προστασίας και ειδικά του δασοπυροσβεστικού μηχανισμού στην Αττική, με αφορμή την καταστροφική πυρκαγιά στην Κινέττα, για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης νέας πυρκαγιάς, όπως πράγματι και συνέβη.
- Η καθυστερημένη αντίδραση και κινητοποίηση του δυναμικού και μέσων (επίγειων και εναερίων) γενικά του μηχανισμού πολιτικής προστασίας και ειδικά του δασοπυροσβεστικού μηχανισμού.
- Η έλλειψη συντονισμού του έργου και των δράσεων ετοιμότητας και αντιμετώπισης της καταστροφικής πυρκαγιάς κατά την εκδήλωση του φαινομένου από τις εμπλεκόμενες δυνάμεις.
- Η μη έγκαιρη αξιολόγηση κι εκτίμηση της εξελισσόμενης απειλής εκ της καταστροφικής πυρκαγιάς και των συνεπειών αυτής.
- Η έλλειψη επικοινωνίας και συνεννόησης – συνεργασίας στον τόπο της καταστροφής μεταξύ των εμπλεκομένων δυνάμεων πολιτικής προστασίας.
- Η έλλειψη σχεδιασμού και οργάνωσης στην πρόληψη, ετοιμότητα και αντιμετώπιση και γενικά στη διαχείριση κατάστασης έκτακτης ανάγκης, λόγω καταστροφικής πυρκαγιάς.
- Η έλλειψη προετοιμασίας του δυναμικού και μέσων πολιτικής προστασίας για την αντιμετώπιση και διαχείριση περισσότερων από μια εξελισσόμενων παράλληλα καταστροφικών πυρκαγιών.
- Η έλλειψη επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας και ικανότητας του δασοπυροσβεστικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση καταστροφικής πυρκαγιάς.
- Η μη ενημέρωση των κατοίκων για την εξελισσόμενη καταστροφή και η μη λήψη απόφασης από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα για την οργανωμένη απομάκρυνση τους.
- Η ανυπαρξία πυροσβεστικών δυνάμεων κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα στους οικισμούς που επλήγησαν από την πυρκαγιά (Ν. Βουτζά – Μάτι – Κόκκινο Λιμανάκι) για τη διάσωση και απεγκλωβισμό κινδυνευόντων από την πυρκαγιά ατόμων.
- Η σύγκρουση αρμοδιοτήτων και η δημιουργία σύγχυσης κατά τη διαχείριση της καταστροφικής πυρκαγιάς μεταξύ των τεσσάρων (4) Επιχειρησιακών Συντονιστικών Κέντρων, που λειτουργούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, με κύρια αποστολή τους την κινητοποίηση και συντονισμό δυνάμεων για την αντιμετώπιση του ίδιου καταστροφικού φαινομένου.