Δύο φάσεις περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επαναλειτουργία της γραμμής του τραμ στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα.
Στην πρώτη φάση, θα τοποθετηθεί ένα ειδικό σύστημα παρακολούθησης με σένσορες, μέσα στον Αύγουστο, μέσω των οποίων θα γίνουν ειδικές μετρήσεις τόσο με την κίνηση των οχημάτων όσο και με δοκιμαστικές διελεύσεις του τραμ, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχει ή όχι κίνδυνος κατάρρευσης του οδοστρώματος.
Οι αισθητήρες θα τοποθετηθούν στα σημεία εκείνα όπου οι γραμμές του τραμ διέρχονται πάνω από την υπόγεια κοίτη του Ιλισού. Οι μετρήσεις θα διαρκέσουν από δύο έως τρεις μήνες και, στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, που είναι η έναρξη της λειτουργίας της γραμμής, στην περίπτωση που οι μετρήσεις δείξουν πως δεν υπάρχει πρόβλημα.
Πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι (εάν δοθεί το πράσινο φως από τις μετρήσεις) η γραμμή να τεθεί και πάλι σε λειτουργία μέσα στο 2020 και το τραμ να φθάσει και πάλι στο Σύνταγμα.
«ΚΑΝΕΝΑ ΕΓΓΡΑΦΟ». «Επίσημο έγγραφο που να αναφέρεται στους κινδύνους κατάρρευσης που επέβαλαν τη διακοπή της διέλευσης του τραμ δεν υπάρχει» λένε πηγές από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συμπληρώνουν: «Ας μην ξεχνάμε ότι αυτή τη στιγμή μπορεί να έχει σταματήσει η κυκλοφορία του τραμ αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα χιλιάδες οχήματα που κινούνται στο οδόστρωμα. Οσοι επιβαίνουν σε αυτά δεν διατρέχουν κίνδυνο;».
Οι στάσεις που παραμένουν κλειστές είναι Συγγρού-Φιξ, Νέος Κόσμος, Ζάππειο και Σύνταγμα. «Το τραμ θα φθάνει στο Σύνταγμα» ξεκαθαρίζουν από το υπουργείο. Ωστόσο, πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η γραμμή τραμ στο Σύνταγμα μετετράπη προσωρινά σε ποδηλατόδρομο, στο πλαίσιο του Μεγάλου Περιπάτου.
Ετσι, εύλογα τίθεται το ερώτημα: πώς μπορούν να συνδυαστούν και τα δύο; « Η συμφωνία μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της ΣΤΑΣΥ είναι η μετατροπή της γραμμής του τραμ σε ποδηλατοδρομο να είναι προσωρινή και όχι πάνω από τρεις μήνες. Αρα, είμαστε μέσα στο χρονικό πλαίσιο που έχουμε θέσει προκειμένου να τεθεί και πάλι σε λειτουργία η γραμμή» τονίζουν οι ίδιες πηγές.
ΤΟ 2018 Η ΔΙΑΚΟΠΗ. Η κυκλοφορία στο προαναφερόμενο τμήμα έχει διακοπεί από τον Οκτώβριο του 2018 με απόφαση του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη που ανακοίνωσε την αναστολή της λειτουργίας του τραμ μαζί με την πρώην περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου.
Σημειώνεται πως τον Μάιο της ίδιας χρονιάς είχε καταρρεύσει η πλάκα επικάλυψης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού στον χώρο στάθμευσης που βρίσκεται κοντά στον σταθμό του ΗΣΑΠ στον Ταύρο με συνέπεια να «καταπιεί» μερικά σταθμευμένα αυτοκίνητα. Στη συνέντευξη Τύπου, όπου ανακοινώθηκε η διακοπή της κυκλοφορίας του τραμ, παρουσιάστηκαν εικόνες με νεροφαγώματα και φθορές, καθώς όπως είχε, τότε, ειπωθεί, το αντιπλημμυρικό έργο είχε να καθαριστεί 60 χρόνια. Τότε, είχε παρουσιαστεί η πρώτη αποτίμηση της κατάστασης. Οπως αναφέρθηκε, εντοπίστηκαν φθορές (νεροφαγώματα) στην επίστρωση της κοίτης ικανές να προκαλέσουν ακανόνιστη ροή του νερού, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση των θεμελίων των φερόμενων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης και πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους.