Σε νέα εποχή μπαίνουν, όπως όλα δείχνουν, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μετά τη συμφωνία του σχήματος DFC – ΟΝΕΧ με τους παλαιούς μετόχους για τη μεταβίβαση του ελέγχου της εταιρείας. Μετά τη συμφωνία η οποία επήλθε στις αρχές Ιουλίου, τώρα τρέχουν οι διαδικασίες ώστε να ολοκληρωθεί ο νομικός και οικονομικός έλεγχος (το due diligence) και οι υπόλοιπες νομικές διαδικασίες και στη συνέχεια να κατατεθεί το αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο θα αναγεννήσει τα ναυπηγεία. Μάλιστα υπολογίζεται ότι για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα απαιτηθούν περίπου 400 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας για επενδύσεις.
Τους τελευταίους δύο μήνες κορυφώθηκαν οι συζητήσεις και οι επαφές για τη σωτηρία των ναυπηγείων μέσω της αλλαγής της ιδιοκτησίας τους με την ενεργή εμπλοκή του υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μην οδηγηθεί η επιχείρηση σε λουκέτο, κάτι που θα σήμαινε σχεδόν 600 χαμένες θέσεις εργασίας.
Γυρίζουν σελίδα
Στην προσπάθεια να γυρίσουν σελίδα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας καταλυτική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και η συμμετοχή της αμερικανικής κυβέρνησης στο project μέσω του κρατικού οργανισμού χρηματοδοτήσεων DFC. Η ΟΝΕΧ έχει ήδη αναλάβει το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, το due diligence (νομικό και οικονομικό έλεγχο) και τις υπόλοιπες νομικές διαδικασίες. Σύμφωνα με τα όσα είχε δηλώσει στις αρχές Ιουλίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, θα ολοκληρωθεί ο οικονομικός και τεχνικός έλεγχος που έχει ζητήσει η Development Financial Corporation (DFC), ενώ η διαδικασία αναμένεται να διαρκέσει περίπου δύο μήνες, δηλαδή έως τις αρχές Οκτωβρίου. Στη συνέχεια, έπειτα από διαπραγμάτευση με τους πιστωτές, θα εκπονηθεί το σχέδιο εξυγίανσης το οποίο θα προβλέπει διακανονισμό οφειλών και μακροχρόνιες ρυθμίσεις. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει στη συνέχεια να εγκριθεί από το Πρωτοδικείο.
Η ONEX σχεδιάζει πρόγραμμα εξυγίανσης στα πρότυπα του Νεωρίου Σύρου και επενδύσεις που θα ανέλθουν στα 400 εκατ. ευρώ, για την επόμενη δεκαπενταετία, με χρηματοδότηση από αμερικανικές τράπεζες. Η στρατηγική της αναμένεται να εστιάσει στην αμυντική βιομηχανία, καθώς στην Ελευσίνα θα μπορούν να κατασκευάζονται και να επισκευάζονται πολεμικά πλοία, όμως υπάρχουν σχέδια για να επεκτείνουν τα Ναυπηγεία τη δραστηριότητά τους και στην παροχή υπηρεσιών σε πλοία της εμπορικής ναυτιλίας, ανάμεσά τους και πλοία όπως μεταφοράς φυσικού αερίου LNG.
Πολύπλοκη συμφωνία
Ορόσημο ωστόσο για να γυρίσουν σελίδα και επίσημα τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας θα αποτελέσει η ολοκλήρωση των διαδικασιών και η απόφαση του Πρωτοδικείου, το επόμενο διάστημα. Η δυνατότητα να ξεκινήσουν οι όποιες ενέργειες νωρίτερα, όπως είχε γίνει στην περίπτωση του Νεωρίου από την ΟΝΕΧ, δεν είναι εφικτή καθώς στην περίπτωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας η συμφωνία που έχει προκύψει είναι πολύπλοκη (με αρκετούς μετόχους αλλά και τη συμμετοχή της DFC) αλλά και με μεγαλύτερα οικονομά μεγέθη. Ωστόσο ο σχεδιασμός που έχει γίνει προβλέπει αμέσως μετά την κατάθεση του φακέλου στο δικαστήριο – η οποία αναμένεται μέχρι το τέλος της τρίμηνης παράτασης που δόθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό, δηλαδή έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, καθώς μέχρι τότε υπάρχει και χρηματοδότηση της λειτουργίας των Ναυπηγείων – η ΟΝΕΧ να αναλάβει δράση.
Το πλάνο δράσης
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλάνο δράσης που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνει επενδύσεις στο ναυπηγοεπισκευαστικό κομμάτι των ναυπηγείων. Το ναυπηγείο διαθέτει τρεις δεξαμενές και στόχος είναι η δημιουργία μιας ακόμα νέας δεξαμενής έως 250.000 τόνων, που θα μπορεί να φιλοξενεί μεγάλα πλοία και να προσελκύσει μεγάλα έργα. Με την κίνηση αυτή η ONEX έχει στόχο τα δύο ναυπηγεία, δηλαδή το Νεώριο της Σύρου και της Ελευσίνας, που έχει στα χέρια της, να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά.