Την ώρα που σε πολλά σημεία της Αθήνας δεν εκτελούνται δρομολόγια τραμ (πχ. από Σύνταγμα προς Κασομούλη και σχεδόν όλη η γραμμή προς ΣΕΦ), στο αμαξοστάσιο Ελληνικού βρέθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, για την παραλαβή των πρώτων από τους 25 συνολικά νέους, σύγχρονους συρμούς Τραμ, με τους οποίους θα αναβαθμιστεί το υφιστάμενο δίκτυο.
Ο κ. Καραμανλής συζήτησε επίσης με τους επικεφαλής της Αττικό Μετρό Α.Ε. και της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το Τραμ, θέτοντας ως προτεραιότητες για το αμέσως προσεχές διάστημα τον εκσυγχρονισμό του στόλου, την επέκταση του Τραμ προς Πειραιά, τις ενέργειες προκειμένου να επαναλειτουργήσει το Τραμ στο Σύνταγμα και την επέκταση του αμαξοστασίου στο Ελληνικό.
Συγκεκριμένα, ο κ. Καραμανλής δήλωσε:
«Αποτελεί στρατηγική μας επιλογή να επενδύσουμε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να επενδύσουμε στο Τραμ. Ιδίως αυτή τη δύσκολη περίοδο, είναι σημαντικό να προσφέρουμε στους πολίτες άλλη μία σύγχρονη επιλογή μετακίνησης. Οι νέοι, σύγχρονοι συρμοί αναβαθμίζουν το δίκτυο και χαρακτηρίζονται από υψηλή τεχνολογία, αισθητική, ασφάλεια, άνεση. Ευελπιστούμε πως το επιβατικό κοινό θα αγκαλιάσει τα νέα οχήματα και θα τα προσέξει ως περιουσιακό στοιχείο όλων μας.
Παράλληλα, προχωράμε το σχεδιασμό μας για τη συνολική αναβάθμιση του τραμ στην πρωτεύουσα: Με την επέκτασή του προς Πειραιά, τον σχολαστικό έλεγχο για την ασφαλή επαναλειτουργία του Τραμ στο Σύνταγμα και την επέκταση του χώρου στον οποίο βρισκόμαστε σήμερα, του αμαξοστασίου του Ελληνικού. Δουλεύουμε συστηματικά για να αναβαθμίσουμε ένα μέσο μεταφοράς που μπορεί πραγματικά να βελτιώσει τη ζωή στην πόλη μας».
Στην παραλαβή του συρμού μαζί με τον Υπουργό κ. Καραμανλή παρέστησαν ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γιάννης Τσακίρης, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιώργος Πατούλης, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Ταχιάος και ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Νίκος Κουρέτας, ο Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ κ. Χάρης Δαμάσκος και ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Νίκος Χαιρέτας, καθώς και ο εκπρόσωπος της Alstom κ. Γιάννης Βλάχος.
Από την μεριά του ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης δήλωσε:
«Σήμερα υλοποιείται μια από τις πρώτες ενέργειες που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής για τους επόμενους μήνες, και αφορούν τα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά και τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Έτσι, βελτιώνεται η καθημερινότητα των πολιτών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μετά από μια δεκαετία, όσον αφορά το προσωπικό αλλά και τα ΜΜΜ. Αυτή τη στιγμή, σπάει αυτός ο κύκλος και βεβαίως τις επόμενες εβδομάδες, τους επόμενους μήνες, η εικόνα της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας θα έχει αλλάξει άρδην».
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γιάννης Τσακίρης επεσήμανε: «Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, το οποίο υλοποιείται με πόρους από το ΕΣΠΑ και αποδεικνύει, για άλλη μία φορά, ότι το ΕΣΠΑ είναι ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης για τη χώρα, την οικονομία και την κοινωνία. Ο Πειραιάς θα είναι εντελώς διαφορετικός την επόμενη ημέρα, τόσο με τα έργα ανάπλασης που υλοποιούνται, όσο και με τα συγκοινωνιακά, καθώς μεγάλο μέρος του συγκοινωνιακού φορτίου θα εξυπηρετείται πλέον με το Τραμ».
Τέλος, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιώργος Πατούλης σημείωσε τα εξής:
«Χαιρόμαστε που σήμερα τα χρήματα του ΠΕΠ Αττικής, πιάνουν τόπο. Συγκεκριμένα η χρηματοδότηση των έργων και των συρμών του τραμ, προϋπολογισμού άνω των 150 εκ. ευρώ, αποτελεί την έμπρακτη στήριξη της Περιφέρειας στο δίκτυο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής και ειδικότερα στον Πειραιά, συμβάλλοντας σημαντικά στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας της πόλης.
Και δεν σταματάμε εδώ. Υπογράψαμε πρόσφατα την απόφαση έγκρισης χρηματοδότησης, ύψους 15 εκ. ευρώ για την επέκταση του αμαξοστασίου που βρισκόμαστε σήμερα, προκειμένου να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος, για τη στάθμευση των νέων συρμών. Ο σεβασμός στο περιβάλλον, η βιώσιμη αστική κινητικότητα και η διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ αποτελούν για εμάς προτεραιότητες, αδιαμφισβήτητες. Σε αυτό το πλαίσιο συνεχίζουμε τη συνεργασία μας με τον αρμόδιο υπ. Υποδομών και Μεταφορών, προς όφελος της Αττικής, των πολιτών και των υποδομών της».
Ενημερωτικά στοιχεία για το Τραμ
25 νέα οχήματα προστίθενται στον υπάρχοντα στόλο εκσυγχρονίζοντας τον.
Τα οχήματα φέρουν την εμπορική ονομασία Citadis του οίκου Alstom και κατασκευάζονται στη Βαρκελώνη. Πρόκειται για τους πλέον σύγχρονους συρμούς που προσφέρουν άνετο ταξίδι, αισθητική αναβάθμιση του στόλου αλλά και μειωμένα λειτουργικά έξοδα. Έχουν μήκος 33,3 μέτρα, πλάτος 2,40 μέτρα και μεταφορική ικανότητα/δυνατότητα 214 επιβατών (54 καθήμενων και 160 ορθίων).
Διαθέτουν εργονομικά καθίσματα επιβατών, πανοραμικά παράθυρα που παρέχουν διαφάνεια και θέαση, βελτιωμένη προσβασιμότητα με διπλές θύρες, μοντέρνο φωτισμό LED, βελτιωμένη απόδοση κλιματισμού, καθώς και χώρους για καροτσάκια, αναπηρικά αμαξίδια και ποδήλατα.
Από πλευράς τεχνολογίας διαθέτουν ό,τι πιο σύγχρονο παρέχοντας ασφαλείς μεταφορές, υψηλές επιδόσεις, δυναμική οπτική και ακουστική πληροφόρηση επιβατών, ευκολία χρήσης-οδήγησης και μειωμένα έξοδα προληπτικής συντήρησης.
Ήδη έχουν έρθει ακτοπλοϊκώς στην Αθήνα δύο οχήματα και σταδιακά ως τα τέλη Μαΐου του 2021, θα αφιχθούν όλα, ώστε μετά από επί τόπου στατικές και δυναμικές δοκιμές στο δίκτυο του Τραμ να ενταχθούν στην κυκλοφορία. Η προσθήκη των νέων συρμών θα καλύψει, επίσης, τις νέες ανάγκες σε τροχαίο υλικό που προκύπτουν από την υπό κατασκευή επέκταση του δικτύου Τραμ προς Πειραιά.
Η επέκταση του Τραμ προς Πειραιά
Η Επέκταση προς Πειραιά περιλαμβάνει 3,1 χλμ. μήκος διαδρομής προς Πειραιά και 2,3 χλμ. από τον Πειραιά. Συγκεκριμένα αφορά την διαδρομή Νέο Φάληρο – Μικράς Ασίας – Γρηγορίου Λαμπράκη – Βασ. Γεωργίου Α΄ – Λιμάνι (Ακτή Ποσειδώνος) – Εθν. Αντιστάσεως – Ομ. Σκυλίτση – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται σε 12 νέες στάσεις με μήκος αποβάθρων 60-65 μέτρα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για 7 νέες στάσεις στη διαδρομή εισόδου (Γήπεδο Καραϊσκάκη – Μικράς Ασίας – Λαμπράκη – Ευαγγελίστρια – Πλατεία Δεληγιάννη – Δημαρχείο – Ακτή Ποσειδώνος) και
5 νέες στάσεις στη διαδρομή εξόδου (Αγ. Τριάδα – Πλατεία Ιπποδαμείας – 34ου Συντάγματος – Ανδρούτσου – Ομ. Σκυλίτση).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, εκτός από τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, από την πρόοδο του έργου αναβαθμίζονται σημαντικά περιοχές διέλευσης του τραμ στον Πειραιά, αφού:
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. φροντίζει για τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου, αλλά και για τον εμπλουτισμό του πρασίνου σε υφιστάμενα πάρκα με τη φύτευση νέων δένδρων, θάμνων, κ.λ.π.. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η ανάπλαση ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και η ανάπλαση των πλατειών Κοραή, Αλικάκου, Δεληγιάννη και περιοχής Ευαγγελίστριας.
Επίσης, έχει ήδη ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και βελτίωση χιλιομέτρων πεζοδρομίων καθ’ όλο το μήκος του έργου.
Στο πλαίσιο επίσης του έργου, εγκαθίσταται ένα νέο σύγχρονο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων με υπόγειους «έξυπνους» κάδους συλλογής.
Με την ολοκλήρωση του έργου, αναμένεται μείωση κυκλοφορίας μετακινήσεων με οχήματα κατά 15.000 ημερησίως, όπως και μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ηχορύπανσης που θα επιφέρει βελτίωση του αστικού μικροκλίματος .
Με την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, παράλληλα με την ολοκλήρωση της κατασκευής και του Μετρό στον Πειραιά, το μεγαλύτερο Λιμάνι της χώρας μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αφού εκεί πλέον θα ενώνονται λειτουργικά δύο Γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και 3), το Λιμάνι (ΟΛΠ), ο Προαστιακός και το Τραμ.
Η εξέλιξη αυτή, θα διευκολύνει σημαντικά χιλιάδες επιβάτες που ταξιδεύουν με πλοίο, αλλά παράλληλα αναμένεται και να ενισχύσει σημαντικά τις εμπορικές χρήσεις τοπικής ή υπερτοπικής σημασίας.
Επέκταση Αμαξοστασίου στο Ελληνικό
Στις επόμενες ημέρες θα δημοπρατηθεί το έργο της επέκτασης του αμαξοστασίου στο Ελληνικό. Αφορά επέκταση περίπου 5 στρεμμάτων, αλλά και βελτιώσεις στο υπάρχον αμαξοστάσιο, ώστε να μπορεί στον χώρο να φιλοξενείται και να συντηρείται το σύνολο των 59 συρμών Τραμ (παλαιών & νέων).
Έλεγχοι για την επαναλειτουργία του Τραμ στο Σύνταγμα
Εντός της τρέχουσας εβδομάδας ξεκινάει η εγκατάσταση των ειδικών σενσόρων κατά μήκος του Ιλισσού, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν τα load tests (μετρήσεις και με Τραμ πάνω στον Ιλισσό) για να εξακριβωθεί η κατάσταση του αγωγού πάνω από τον οποίο διέρχονται οι συρμοί. Αναλόγως των αποτελεσμάτων, θα αποφασιστεί η αποκατάσταση της λειτουργίας του Τραμ μέχρι το Σύνταγμα.