Παράκληση στην αντιπολίτευση «να μην μετατρέψουμε σε άγονη κομματική διαμάχη αυτή τη συζήτηση, να μην αναλωθούμε σε διαξιφισμούς. Ο κοροναϊός δεν προσφέρεται για εύκολες ρητορικές κορώνες» τόνισε ο πρωθυπουργός καλώντας τα κόμματα της αντιπολίτευσης να προσχωρήσουν μαζί με την κυβέρνηση σε ένα «μέτωπο λογικής».
Όλα τα κόμματα να στηρίξουν τη χρήση μάσκας
«Πρέπει να το ορθώσουμε όλοι εμείς. Ο κοροναϊός αποκτά νέους τρόπους διασποράς. Μέχρι να βρεθεί το οριστικό φάρμακο, οι πολιτικές δυνάμεις έχουν υποχρέωση σε ελάχιστη βάση ότι οι αποφάσεις παίρνονται με βάση τα πορίσματα της επιστήμης και οι συνθήκες είναι σύνθετες και τα μοντέλα διαχείρισής της πανδημίας θα προσαρμόζονται σε κάθε στιγμή» είπε ο κ. Μητσοτάκης αναφερόμενος στην αντιμετώπιση των αρνητών της μάσκας στα σχολεία.
«Υπάρχουν μικρές μειοψηφίες ανορθολογισμού και παράνοιας» σημείωσε και πρόσθεσε ότι πρέπει «να σταθούμε με υπευθυνότητα και παρά τις επιμέρους διαφωνίες μας να υποστηρίξουμε στο δικό μας ακροατήριο τις επιλογές και τις εντολές των ειδικών όπως η χρήση της μάσκας που είναι το πιο σίγουρο μέσο να προστατέψουμε την υγεία μας».
10 ερωτήματα
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι χρειάζεται να απαντηθούν 10 ερωτήματα για να κριθεί αν η κυβέρνηση διαχειρίζεται αποτελεσματικά την πανδημία, παραδεχόμενος ότι το καλοκαίρι υπήρξε χαλάρωση, που όμως αντιμετωπίστηκε με έγκαιρα μέτρα και παρεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα.
Υπογράμμισε δε ότι αν υπάρξει ξανά χαλάρωση τότε ο κίνδυνος είναι υπαρκτός. «Η επιτυχία δεν μπορεί να είναι δικαιολογία εφησυχασμού» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο ερώτημα κατά πόσο υπήρξε επιτυχημένη η διαχείριση της πανδημίας απάντησε με το αποτέλεσμα των 286 θανάτων όλο αυτό το σχεδόν 7μηνο.
Στο δεύτερο ερώτημα για το ποια είναι η ενδεδειγμένη πρακτική για την αντιμετώπιση της πανδημίας ο πρωθυπουργός τάχθηκε κατά της ανοσίας της αγέλης υπογραμμίζοντας ότι ο κοροναϊός είναι πολύ πιο θανατηφόρα και επικίνδυνη από τη γρίπη ασθένεια.
Στο τρίτο ερώτημα ο κ. Μητσοτάκης για τη χρησιμότητα ενός παρατεταμένου και γενικευμένου lockdown σε όλη τη χώρα τάχθηκε επίσης κατά, σημειώνοντας ότι και στη μία και στην άλλη περίπτωση, όπως η ανοσία της αγέλης, ούτε ο ιός εξαφανίζεται, ούτε η ύφεση στην οικονομία αντιμετωπίζεται.
Στο τέταρτο ερώτημα που έθεσε ο πρωθυπουργός υπογράμμισε πως η επανέναρξη των οικονομικών δραστηριοτήτων δεν οδηγεί στην προ κοροναϊού κανονικότητα και αναφέρθηκε στις δυσκολίες προσαρμογής σε μια νέα κανονικότητα που επιβάλλουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Στο πέμπτο ερώτημα κατά πόσο ευθύνεται ο τουρισμός, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι τα στοιχεία είναι αμείλικτα και η αύξηση των κρουσμάτων οφείλεται κυρίως στην εσωτερική μετακίνηση. «Έγινε μελετημένο άνοιγμα του τουρισμού» είπε.
«Θα κάνουμε ότι μπορούμε για να διασώσουμε θέσεις εργασίας για να επανέλθουμε δριμύτεροι το 2021» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός και κατηγόρησε την κα Γεννηματά ότι δεν μπορεί να ασκεί κριτική για έλλειψη σχεδίου από την κυβέρνηση.
Στο έκτο ερώτημα ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι το άνοιγμα του Τουρισμού δεν έγινε εσπευσμένα, έγινε μεθοδικά και σταδιακά. «Άλλες χώρες μας ζήτησαν να αντιγράψουν το σύστημα που ακολουθήσαμε για να διαμορφώσουμε μοντέλα δράσης» και μίλησε για στοχευμένους ελέγχους, έγκαιρο εντοπισμό του κινδύνου και συγκράτηση της πανδημίας με τοπικά μέτρα.
Αυτό δεν είναι πολιτική «βλέποντας και κάνοντας». Η επιστήμη το ονομάζει δυναμικό προγραμματισμό ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης απευθυνόμενος προς την πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ.
Στο έβδομο ερώτημα κατά τον κ. Μητσοτάκη είναι πως ο κρατικός μηχανισμός βρέθηκε σε ετοιμότητα ενώ μίλησε για αύξηση της διενέργειας των τεστ το επόμενο διάστημα από το κράτος με τη συνεργασία του ιδιωτικού τομέα
«Θέλουμε να προσθέσουμε και άλλα τεστ. Αυτό δεν γίνεται μόνο από το κράτος αλλά με τη συνεργασία και του ιδιωτικού τομέα. Η χώρα έχει και εγχώρια τεχνογνωσία για αντιδραστήρια για να μην είμαστε εξαρτημένοι από το εξωτερικό» είπε ο κ. Μητσοτάκης και επέκρινε την κα Γεννηματά εκ νέου για την κριτική της ότι η κυβέρνηση δεν διαθέτει σχέδιο.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο Παρατηρητήριο covid, καθώς και στις προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών λέγοντας πως «όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες έγιναν από εμάς σε μήνες. Αυτή είναι η πραγματικότητα για το ΕΣΥ».
ΣΤο 8ο ερώτημα σε σχέση με το τίμημα για την οικονομία ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι «η ύφεση που γέννησε η πανδημία είναι η μεγαλύτερη από τη δεκαετία του 30. Είναι νωρίς να απαντηθεί το ποιο θα είναι το μέγεθος της ζημιάς. Ο στόχος μας είναι οι μικρότερες δυνατές απώλειες στην απασχόληση και στα παραγωγικά θεμέλια της οικονομίας. Εκεί επικεντρώνονται όλα τα μέτρα που παίρνουμε από την άνοιξη.
Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε άδικη την εστίαση στο 15,2% της ύφεσης του β τριμήνου στην Ελλάδα λέγοντας πως μέτρο σύγκρισης είναι η υπόλοιπη Ευρώπη.
«Η ύφεση του 6μηνου είναι της τάξης του 7,9%. Της Ευρωζώνης είναι 9,1%. Η Ελλάδα έχει χαμηλότερη ύφεση από το μέσο όρο της ευρωζώνης» είπε ο κ. Μητσοτάκης, ζητώντας από την αντιπολίτευση «περισσότερη περίσκεψη και λιγότερη κινδυνολογία».
«Ακόμα και σήμερα δεν γνωρίζουμε την διάρκεια της κρίσης. Οφείλουμε να κρατάμε εφεδρείες. Θέλουμε κάθε χρήμα του φορολογούμενου να πιάνει τόπο. Θα εξαγγείλω περισσότερα στη ΔΕΘ για τους δύσκολους επόμενους 6 μήνες» ανέφερε.
Επιθυμητά αλλά όχι εφικτά
Ερώτημα 9ο για το αν έπρεπε ή δεν έπρεπε να ανοίξουν τα σχολεία και πως θα λειτουργήσουν. Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι τη Δευτέρα το σχολικό κουδούνι θα χτυπά στο ρυθμό των νέων υποδείξεων.
Χαρακτήρισε «επιθυμητά τα ολιγομελή τμήματα. Είναι εφικτά; Απαιτεί αίθουσες που δεν υπάρχουν. Ούτε και η λύση της διπλής βάρδιας είναι εφικτή» σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, σημειώνοντας ότι παρά τα άλματα στην τηλεκπαίδευση, τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει το σχολικό περιβάλλον.
Στο 10ο ερώτημα για το πότε και πως θα βγούμε από την κρίση, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι δεν υπάρχει απάντηση μέχρι να έρθει ένα εμβόλιο που θα συρρικνώσει την μετάδοση του ιού.
«Πριν από το τέλος του έτους δεν μπορούμε να ξέρουμε. Η Ελλάδα θα πάρει ότι της αναλογεί. Έχουν ήδη ετοιμαστεί τα σχετικά πρωτόκολλα για τον εμβολιασμό. Αλλά και πάλι θα χρειαστεί χρόνος» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, σημειώνοντας ότι ο ιός δεν ξεχωρίζει ηλικίες και συμπεριφορές.