Η δήλωση του δημάρχου Αθηναίων «Ξεχάστε την Πανεπιστημίου που ξέρατε. Πάμε για κάτι καινούργιο. Πάμε να αλλάξουμε την πόλη» έκανε πολλούς να μιλήσουν για νέες αλλαγές που θα φέρει ο δήμος στην κεντρική οδό, έπειτα από μια ενδεχόμενη αποτυχία του πειράματος που ακούει στο όνομα Μεγάλος Περίπατος.

Η αλήθεια, ωστόσο, κρύβεται πάντα κάπου στη μέση. Κι αυτό γιατί ναι μεν έρχονται μεγάλες αλλαγές στο κέντρο της πόλης, βασισμένες δε στο έργο της αστικής παρέμβασης που εγκρίθηκε τον περασμένο Μάιο. Ενα έργο που δέχεται πολλές επικρίσεις από κατοίκους, επισκέπτες, ακόμη και από βουλευτές, με πρόσφατη αυτή της βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας Ολγας Κεφαλογιάννη, η οποία έκανε λόγο για μεγάλο λάθος.

Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας αλλάζει… πίστα, καθώς από την πιλοτική εφαρμογή του τους τελευταίους τέσσερις μήνες σιγά σιγά, σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων, θα περάσουμε στη μόνιμη κατασκευή του έργου. Το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας είναι σαφές: μέχρι το τέλος του έτους θα έχει τεθεί σε διαβούλευση το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και εντός του 2021 θα ξεκινήσουν τα πρώτα έργα μόνιμου χαρακτήρα, για να ολοκληρωθούν μέσα στο 2024. Προτεραιότητα θα δοθεί στην Πανεπιστημίου, όπως λένε πηγές του Δήμου Αθηναίων, για να συνεχίσουν οι παρεμβάσεις στις οδούς Βασιλίσσης Ολγας, Ερμού, στο Εμπορικό Τρίγωνο αλλά και στο Σύνταγμα.

Το στοίχημα, λοιπόν, είναι το μόνιμο πια έργο να περιλαμβάνει διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, πολύ πράσινο και φυσικά την ένωση του κέντρου. Η… νέα Πανεπιστημίου θα καταλήγει στην ανανεωμένη Πλατεία Ομονοίας – γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις ξεκίνησαν πρώτα από την πλατεία – και στη συνέχεια θα συνδέεται με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ευκαιρία

Τα πιλοτικά μέτρα, πάντως, ήταν η ιδανική ευκαιρία, σύμφωνα με τους ιθύνοντες, προκειμένου να εντοπιστούν τα θετικά αλλά και τα «αγκάθια» της εφαρμογής του έργου. Αλλωστε, αυτός ήταν και ο λόγος που υιοθετήθηκε από τον δήμο η μέθοδος της πιλοτικής εφαρμογής, πριν μπουν οι μπουλντόζες και αρχίσουν να σκάβουν, τακτική που ακολουθούν από τη δεκαετία του ’50 πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Στοκχόλμη, ενώ ένα από τα πιο δημοφιλή παραδείγματα πιλοτικής εφαρμογής είναι η Times Square στη Νέα Υόρκη.

«Οσο καλή κι αν είναι η μελέτη σου, κάνεις μια σειρά από προσωρινές παρεμβάσεις για να δεις πώς δουλεύει το έργο. Προφανώς το να βάψεις την άσφαλτο κόκκινη και κίτρινη ή να βάλεις ζαρντινιέρες δεν θεωρείται μόνιμη παρέμβαση. Εχουμε έναν ξεκάθαρο οδικό χάρτη πάνω στον οποίο θα πατήσουμε», εξηγούν άνθρωποι του δήμου. Πολλοί είναι, πάντως, αυτοί που εξαπολύουν δριμεία κριτική και για το κόστος των προσωρινών μέτρων, που φτάνει τα 2 εκατομμύρια ευρώ, ιδίως μετά την αποκάλυψη του δημάρχου Αθηναίων πως αυτά θα αντικατασταθούν από τα μόνιμου χαρακτήρα έργα.

Οσο η πιλοτική φάση «τρέχει» τόσο φαίνονται στην πράξη αδυναμίες αλλά και παραβλέψεις που θα πρέπει να διορθωθούν ή έχουν ήδη διορθωθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι στην οδό Πανεπιστημίου ο Δήμος Αθηναίων ανακάλυψε πως ο ΟΑΣΑ είχε συνολικά οκτώ στάσεις στο πεζοδρόμιο, οι οποίες δεν χρησιμοποιούνταν και έτσι απομακρύνθηκαν.

Καμπανάκι

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα που συνέπεσε με τις προσωρινές αλλαγές στην οδό Πανεπιστημίου ήταν και το μεγαλύτερο καμπανάκι που χτύπησε στον δήμο. Το οργανωμένο σύστημα παρατήρησης της κυκλοφορίας που καθημερινά στέλνει τα δεδομένα για την κίνηση (σημειώνεται πως μέχρι τώρα δεν υπήρχε ένας ενιαίος συντονισμός καθώς η κυκλοφορία στους δρόμους του κέντρου είναι συναρμοδιότητα του δήμου, της περιφέρειας, της Τροχαίας, του ΟΑΣΑ) ήταν κι αυτό που υπέδειξε ότι θα πρέπει να γίνουν άμεσα αλλαγές. Η κίνηση στην Πανεπιστημίου αυξήθηκε – όπως υποστηρίζουν άνθρωποι του Δήμου Αθηναίων – κατά 20% λόγω κορωνοϊού και αυτό έκανε τους υπευθύνους να προχωρήσουν πριν από μερικές εβδομάδες σε μία επιπλέον παρέμβαση, να δοθεί δηλαδή μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας. Κι αυτό το μέτρο θα ισχύει όσο παραμένει το ζήτημα της αυξημένης κίνησης.

Παράλληλα, η επαναλειτουργία του τμήματος του τραμ από τον Νέο Κόσμο μέχρι το Σύνταγμα αναμένεται να φέρει αλλαγές στον Μεγάλο Περίπατο. Στην πιλοτική φάση είχε σχεδιαστεί και δόθηκε στο κοινό μια ποδηλατική διαδρομή κατά μήκος της γραμμής του τραμ, η οποία με τα νέα δεδομένα θα καταργηθεί. Εξάλλου, όπως τονίζουν από τον Δήμο Αθηναίων, προτεραιότητα έχει το μέσο σταθερής τροχιάς, με τον χαρακτήρα της ποδηλατικής διαδρομής να ήταν εξαρχής εντελώς προσωρινός.

Οι ζαρντινιέρες, τα παγκάκια και τα φυτά που τοποθετήθηκαν τους προηγούμενους μήνες στα κεντρικά σημεία του έργου και σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως θα είναι, όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, η προίκα του Μεγάλου Περιπάτου στις γειτονιές της Αθήνας, στα επτά δημοτικά διαμερίσματα.