Τα πάνω κάτω στο πεδίο της εργασίας φέρνει το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, αφού μεταξύ των μέτρων που αναμένεται να περιλαμβάνει θα είναι και το οκτάωρο α λα καρτ. Εργαζόμενοι και εργοδότες θα έχουν τη δυνατότητα να συμφωνούν σε ό,τι αφορά τον χρόνο έναρξης και λήξης του οκταώρου στη διάρκεια της ημέρας. Προϋπόθεση θα είναι να υπάρχει σχετικό αίτημα από τον εργαζόμενο. Στόχος είναι η καθιέρωση ενός νέου, ευέλικτου ωραρίου εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες των εργαζομένων, χωρίς να θίγεται το θεσμοθετημένο 8ωρο και το 40ωρο, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εργασίας καθώς και η διευκόλυνση της επιχειρηματικότητα στον ιδιωτικό τομέα.
Ειδικότερα εξετάζεται να υπάρχει δυνατότητα αναπροσαρμογής του ημερησίου χρόνου εργασίας, με πρόταση του ίδιου του εργαζομένου, χωρίς όμως να μειώνεται το συνολικό πλήθος των κανονικών ωρών εργασίας ανά εβδομάδα. Για παράδειγμα θα μπορούσε ένας εργαζόμενος, αντί για το διάστημα 8 π. μ. – 4 μ. μ. κάθε μέρα ανά εβδομάδα, να εργάζεται 9 π. μ. – 5 μ. μ. είτε καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας είτε για κάποιες μέρες της εβδομάδας.
Κύκλοι του υπουργείου Εργασίας τονίζουν ότι «το 8ωρο αποτελεί την κόκκινη γραμμή, δεν επιτρέπεται από κανέναν η παραβίασή του». Επίσης τόνιζαν ότι «η όποια παρέμβαση θα αιτιολογηθεί στη βάση της ελευθερίας του εργαζομένου να αποφασίζει τον επιπλέον χρόνο που επιθυμεί να εργαστεί, αλλά και των διαφορών που ισχύουν ως προς τα ανώτατα όρια υπερωριών ανάμεσα στη βιομηχανία, το εμπόριο και τις τράπεζες». Το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο αφορά αποκλειστικά τον ιδιωτικό τομέα, προγραμματίζεται να έρθει σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο 15ήμερο Οκτωβρίου.
Τι είχε πει ο Πρωθυπουργός
Επισημαίνεται ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει πως «λίγοι θα είχαν αντίρρηση στο να μπορούν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι να έχουν περισσότερη ευελιξία, εφόσον το επιθυμούν οι ίδιοι, στο πώς κατανέμουν τον χρόνο τους. Χωρίς αυτό, σε καμία περίπτωση, να σημαίνει κατάργηση του 8ώρου». Εξάλλου με το ίδιο σχέδιο νόμου:
Σχεδιάζεται ο διπλασιασμός του ανώτατου ορίου των υπερωριών. Εξετάζεται η αύξηση του ανώτατου ορίου υπερωριών στις βιομηχανίες σε 6μηνιαία βάση σε 100 ή 120 ώρες. Μια τέτοια αύξηση θα οδηγούσε στη δυνατότητα εργασίας – πέραν του κανονικού 8ώρου – κατά επιπλέον 12 ώρες ανά μήνα ή επιπλέον 3 ώρες ανά εβδομάδα. Αντίθετα, σήμερα το ανώτατο όριο των υπερωριών στη βιομηχανία αντιστοιχεί σε 48 ώρες σε εξαμηνιαία βάση (ή 8 ώρες/μήνα ή 2ώρες/εβδομάδα). Παράλληλα – όπως έγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ» εξετάζεται να υπάρξει η δυνατότητα πληρωμής των υπερωριών «σε είδος», π.χ. σε επιπλέον μέρες κανονικής αδείας προκειμένου να πέσει το κόστος τους. Σημειώνεται πως το κόστος της υπερωρίας αντιστοιχεί στο 40% του ωρομισθίου.
Δηλαδή για κάθε επιπλέον μία ώρα εργασίας πέραν του κανονικού ωραρίου, ο εργαζόμενος πληρώνεται με το 40% της ωρομίσθιας αμοιβής που αναλογεί σε ώρα εργασίας του κανονικού ωραρίου του. Αντ’ αυτού, εισηγήσεις προβλέπουν «πληρωμή» των υπερωριών όχι σε χρήμα, αλλά σε παροχές «σε είδος». Η έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη υποστηρίζει τον «εξορθολογισμό της χρήσης και του κόστους των υπερωριών» και συγκεκριμένα αναφέρει πως «η ευελιξία στη χρήση υπερωριών είναι σημαντική για την οικονομική δραστηριότητα», ενώ «το κόστος των υπερωριών πρέπει να ευθυγραμμιστεί με εκείνο σε άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ».
Ψηφιακό ωράριο
Το ψηφιακό ωράριο και η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας μπαίνουν στη ζωή των εργαζομένων σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αφού αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία..
Συνδικαλιστικός νόμος. Σχεδιάζεται η εφαρμογή της ψηφιοποίησης τόσο των Μητρώων Μελών των συνδικαλιστικών οργανώσεων όσο και των συλλογικών διαδικασιών. Υπενθυμίζεται πως προηγούμενες διατάξεις προβλέπουν πως στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δημιουργείται Γενικό Μητρώο Οργανώσεων Εργοδοτών (ΓΕΜΗΟ) και Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ). Επίσης, αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων και λοιπών οργάνων διοίκησης συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και οργανώσεων εργοδοτών, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων κήρυξης απεργίας, σύμφωνα με τους όρους του νόμου 1264/1982, όπως ισχύει, λαμβάνονται με ψηφοφορία, η οποία μπορεί να διεξάγεται και ηλεκτρονικά και με όρους που διασφαλίζουν τη διαφάνεια και τη μυστικότητα, όπως θα ορίζεται από το καταστατικό της ή το αρμόδιο όργανο διοίκησης. Ωστόσο, οι αποφάσεις αυτές δεν έχουν εφαρμοστεί πλήρως και, έτσι, εξετάζεται η επιτάχυνσή τους μέσω νέων θεσμικών παρεμβάσεων.