Ένα από τα πιο δύσκολα σημεία του ευρωπαϊκού διαδρόμου μεταφορών Ρήνου – Δούναβη, που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα στην Κωστάντζα με το Ρότερνταμ και τη Βόρεια Θάλασσα είναι το τμήμα Brasov – Sighisoara στη Ρουμανία. Σήμερα, το τρένο διανύει μια απόσταση τρεισήμισι ωρών για να φτάσει από το Brasov (με τη διάσημη γοτθική «Μαύρη Εκκλησία») μέχρι το τουριστικό θέρετρο της Sighisoara (όπου ξεχωρίζει από μακριά ο ύψους 64 μέτρων Πύργος του Ρολογιού στα κάστρα της πόλης). Γι’ αυτό και οι περισσότεροι προτιμούν να διανύσουν τα 117 χιλιόμετρα με αυτοκίνητο και να βρίσκονται στον προορισμό τους σε 1 ώρα και 45 λεπτά.
Όλα αυτά, όμως, σύντομα θα αλλάξουν. Πώς; Μέσω του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού έργου των Βαλκανίων. Πέντε νέες σήραγγες συνολικού μήκους 25 χλμ., 3 κοιλαδογέφυρες δύο κλάδων μήκους 3.600 μέτρων, 31 νέες γέφυρες, 4 άνω διαβάσεις, 9 σταθμοί, 4 στάσεις και ένα υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 112 χιλιομέτρων διπλής γραμμής –θα μεταφέρουν τον επιβάτη του τρένου από το ένα σημείο στο άλλο σε λιγότερο από μία ώρα.
Το απόγευμα της 22ας Σεπτεμβρίου, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Εξάρχου, υπέγραψε, στη Ρουμανία, τη σύμβαση για την κατασκευή του τμήματος 2 του έργου (Apata – Cata), ως επικεφαλής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας με τη γαλλική πολυεθνική Alstom και τη ρουμανική κατασκευαστική Arcada. Ήδη, η ΑΚΤΩΡ –ως μέλος κοινοπραξίας – έχει αναλάβει τα άλλα δύο τμήματα του έργου (Brasov – Apata και Cata – Sighisoara). Συνολικά, πρόκειται για project ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που θα επιτρέψει στις επιβατικές αμαξοστοιχίες να κινούνται με ταχύτατα 160 χιλιομέτρων την ώρα και στις εμπορικές με 120 χιλιόμετρα την ώρα. Ένα ακόμη εμβληματικό έργο για τη γειτονική μας χώρα, αλλά και ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, θα έχει τη σφραγίδα της ΑΚΤΩΡ.
Έργα για κατασκευαστικές με εμπειρία διεθνούς επιπέδου
Η σύμβαση που μόλις υπέγραψε η ΑΚΤΩΡ (τμήμα 2) είναι ύψους 573 εκατ. ευρώ. Η ΑΚΤΩΡ ηγείται της κατασκευάστριας κοινοπραξίας (με 60%), την οποία συμπληρώνουν οι Alstom (20%) και η Arcada (20%). Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα έχει μήκος 28 χιλιομέτρων, μειώνοντας τη σημερινή διαδρομή τβν 44 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργο ιδιαίτερα υψηλών τεχνικών απαιτήσεων, με τούνελ σε ορεινή περιοχή και ταυτόχρονη λειτουργία 4 TBM (μηχανήματα ολομέτωπης κοπής – «μετροπόντικες»). Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, θα κατασκευαστούν 2 νέες δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους 23,6 χιλιομέτρων, 3 κοιλαδογέφυρες δύο κλάδων μήκους 3,6 χιλιομέτρων, 7 γέφυρες, 2 άνω διαβάσεις και 3 σταθμοί.
Αντίστοιχα, τα άλλα δύο τμήματα (1 και 3) συνιστούν ένα έργο ύψους 613 εκατ. ευρώ, για σιδηροδρομική γραμμή μήκους 84,5 χιλιομέτρων, με 3 νέες σήραγγες συνολικού μήκους 1,5 χιλιομέτρου και επισκευή σήραγγας 600 μέτρων, 24 νέες γέφυρες και επισκευή 14 υφισταμένων, 2 άνω διαβάσεις και επισκευή 2 υφισταμένων, 6 σταθμούς και 4 στάσεις.
Όπως επισημάνουν χαρακτηριστικά μηχανικοί με μεγάλη εμπειρία σε ανάλογα διεθνών προδιαγραφών projects, σχολιάζοντας το υψηλό επίπεδο τεχνικών απαιτήσεων του έργου στη Ρουμανία: «δεν είναι τυχαίο ότι η ΑΚΤΩΡ ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας που κατασκεύασε το μεγαλύτερο μετρό της Μέσης Ανατολής, τη “Χρυσή Γραμμή” της Ντόχα (Κατάρ), ύψους 3 δισ. ευρώ, για την ολοκλήρωση της οποίας λειτούργησαν ταυτόχρονα 6 TBM».
Επιπλέον, η ΑΚΤΩΡ πρόσφατα ολοκλήρωσε άλλα τρία έργα στη χώρα τα οποία αποτελούσαν εκκρεμότητες από την προ του 2018 εποχή και παρουσίαζαν, αρχικά, «άνοιγμα» 50 εκατ. ευρώ. Ένα από αυτά ήταν ο μήκους 3 χιλιομέτρων οδικός άξονας Α3 στο κέντρο του Βουκουρεστίου, ο οποίος παρέμενε ανολοκλήρωτος για πολλά χρόνια, έχοντας μετατραπεί σε «ανέκδοτο» για τους κατοίκους της ρουμανικής πρωτεύουσας. Είναι ενδεικτικό ότι, με τη νέα διοίκηση που ανέλαβε το καλοκαίρι του 2018, η ελληνική κατασκευαστική ολοκλήρωσε το δρόμο-«γεφύρι της Άρτας», χωρίς καν να ζητήσει (όπως είχε δικαίωμα) την παράταση των δυόμισι ετών που προβλεπόταν από τη σύμβαση.
Η συγκεκριμένη στρατηγική της διοίκησης είχε ως αποτέλεσμα να αντιστραφεί η αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε επί σειρά προηγούμενων ετών εις βάρος της εταιρείας και να αποκατασταθεί πλήρως το όνομά της στη χώρα. Σε τέτοιο βαθμό, που σήμερα είναι η ελληνική κατασκευαστική αυτή στην οποία εμπιστεύονται οι Ρουμάνοι το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο (Brasov – Sighisoara) του 1,2 δισ. ευρώ, ενώ πέτυχε και την οικειοθελή ανταπόκριση της πολιτείας στη διαιτησία που επιδίκασε το ποσό των 30 εκατ. ευρώ υπέρ της ΑΚΤΩΡ για το έργο της Σλάτινα. Μάλιστα, άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά την πολιτική σκηνή της βαλκανικής χώρας σημειώνουν ότι «όλα αυτά επιτεύχθηκαν με διαρκή επί τόπου παρουσία και προσήλωση σε μια απολύτως συνεπή στρατηγική, επί μια διετία κατά την οποία η Ρουμανία άλλαξε από δύο φορές κυβέρνηση, κυβερνόν κόμμα, πρωθυπουργό και υπουργό Μεταφορών».
Η πλήρης αποκατάσταση του ονόματος «ΑΚΤΩΡ» και στα Βαλκάνια
Όμως, η ΑΚΤΩΡ δεν αρκέστηκε στην «ολική επαναφορά» της στην αγορά της Ρουμανίας. Την τελευταία διετία, μέσω μιας ανάλογα δομημένης συνολικής στρατηγικής της νέας διοίκησης -με βασικούς άξονες τον επαγγελματισμό, την ανταπόκριση στις αναληφθείσες δεσμεύσεις και την ποιότητα των κατασκευών- ολοκληρώθηκαν συνολικά εννέα έργα στα Βαλκάνια, τα οποία είχαν εγκαταλειφθεί πλήρως κατά το προηγούμενο διάστημα. Με τον τρόπο αυτό, η ΑΚΤΩΡ αποκατέστησε το όνομά της, μέσα σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα δυσμενές, καταρτίζοντας παράλληλα -και για πρώτη φορά- συγκροτημένη στρατηγική στην περιοχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι:
- Αλβανία: Η ΑΚΤΩΡ κέρδισε πρόσφατα τη διαιτησία για έργο ολοκληρωμένο από το 2019. Μάλιστα, η διεθνής διαιτησία (ICC) κατακύρωσε στην ΑΚΤΩΡ ποσό ύψους 44 εκατ. δολ.
- Σερβία: Τον Ιούλιο του 2018 υπήρχαν τέσσερα έργα πλήρως εγκαταλελειμμένα και επιβαρυμένα με πολύ σημαντικά χρέη, από τα οποία η ΑΚΤΩΡ κινδύνευε να κηρυχθεί έκπτωτη. Σήμερα, τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί και, επιπλέον, αυτή τη στιγμή η ΑΚΤΩΡ έχει συμβατικές διεκδικήσεις συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ στη χώρα.
Αφού, λοιπόν, έκλεισε τις εκκρεμότητες στην Αλβανία και τη Σερβία -«με το κεφάλι ψηλά», όπως σχολιάζουν άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά τη βαλκανική αγορά των κατασκευών- η ελληνική εταιρεία επικεντρώνεται, πλέον, στην αγορά της Ρουμανίας. Σε μια χώρα εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης, που καλύπτεται από την ασφάλεια του ευρωπαϊκού δικαίου, την ώρα που παρουσιάζει σημαντικές ανάγκες σε μεγάλα έργα υποδομών και, κατ΄ επέκτασιν, ιδιαίτερα υψηλές προοπτικές.