Η ακτινογραφία του εισερχόμενου τουρισμού για την περίοδο 2017-2019, είναι το αντικείμενο της νέας μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, την περίοδο 2017-2019 τα βασικά μεγέθη του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, εμφάνισαν τις ακόλουθες αυξήσεις: Οι αφίξεις σημείωσαν αύξηση 15% (από 27,2 εκατ. το 2017 σε 31,3 εκατ. το 2019), οι διανυκτερεύσεις με τη σειρά τους άνοδο 11% (από 209,9 εκατ. το 2017 σε 232,5 εκατ. το 2019) και τέλος οι εισπράξεις κι αυτές άνοδο 24% (από 14,2 δισ. ευρώ το 2017 σε 17,7 δισ. ευρώ το 2019).

Σε ό,τι αφορά όλες τις ευρείες αγορές αυτές σημείωσαν αύξηση στα βασικά μεγέθη τους και κατηγοριοποιούνται ως εξής:

-Χώρες Ζώνης Ευρώ (αφίξεις +12%, διανυκτερεύσεις +6% και έσοδα +23%),

-Χώρες ΕΕ εκτός Ζώνης Ευρώ (αφίξεις +26%, διανυκτερεύσεις +15% και έσοδα +28%) και

-Λοιπές Χώρες (αφίξεις +8%, διανυκτερεύσεις +14% και έσοδα +24%).

Αναφορικά με τις χώρες προέλευσης, οι μοναδικές αγορές που καταγράφουν μείωση σε όλα τα βασικά μεγέθη την περίοδο 2017-2019 είναι της Ολλανδίας (αφίξεις -14%, διανυκτερεύσεις -11% και έσοδα -17%), της Σερβίας (αφίξεις -5%, διανυκτερεύσεις -10%, έσοδα -6%), της Σουηδίας (αφίξεις -16%, διανυκτερεύσεις -15% και έσοδα -5%) και της Βόρειας Μακεδονίας (αφίξεις -40%, διανυκτερεύσεις -45%, έσοδα -36%). Επίσης, μείωση καταγράφεται στις αφίξεις από τις αγορές της Ρωσίας (-1%) και της Νορβηγίας (-10%), στις διανυκτερεύσεις από τις αγορές της Γερμανίας (-1%) και της Νορβηγίας (-15%) και στις εισπράξεις από την αγορά της Αυστραλίας (-6%).

Στον αντίποδα, οι υψηλότερες αυξήσεις την περίοδο 2017-2019, καταγράφονται από τις αγορές της Ισπανίας (αφίξεις +72%, διανυκτερεύσεις +68%, έσοδα +131%), του Καναδά (αφίξεις +62%, διανυκτερεύσεις +65%, έσοδα +92%), της Αυστρίας (αφίξεις +47%, διανυκτερεύσεις +46%, έσοδα +80%), των ΗΠΑ (αφίξεις +36%, διανυκτερεύσεις +30%, έσοδα +46%), του Ισραήλ (αφίξεις +35%, διανυκτερεύσεις +10%, έσοδα +46%), της Βουλγαρίας (αφίξεις +52%, διανυκτερεύσεις +31%, έσοδα +19%), της Ελβετίας (αφίξεις +20%,διανυκτερεύσεις +22%, έσοδα +35%) και της Ρουμανίας (αφίξεις +20%, διανυκτερεύσεις +17%, έσοδα +29%).

Εστιάζοντας στον ελληνικό τουρισμό διαχρονικά, όπως τονίζει η μελέτη, χαρακτηρίζεται από υψηλή εποχικότητα, παρά την ανάπτυξη και προώθηση επιπρόσθετων μορφών τουρισμού τα τελευταία χρόνια και κυρίως την προώθηση της Αθήνας ως προορισμού City Break (ολιγοήμερες αποδράσεις). Ο κύριος λόγος, αφορά στο ότι είναι εστιασμένος στις διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα», που όμως είναι και το τουριστικό προϊόν με την μεγαλύτερη αγορά τόσο στην Ευρώπη, όσο και ευρύτερα.

Ενδεικτικά, για το 2019, το 56% των αφίξεων και το 59% των διανυκτερεύσεων και εισπράξεων, σημειώθηκε στο 3ο τρίμηνο του έτους. Επιμέρους, οι χώρες της Ευρωζώνης (54% αφίξεις, 56% διανυκτερεύσεις και 59% εισπράξεις) και οι λοιπές χώρες (50% αφίξεις, 56% διανυκτερεύσεις και 54% εισπράξεις) εμφάνισαν χαμηλότερη εποχικότητα από τις χώρες της ΕΕ εκτός της ζώνης του Ευρώ (63% αφίξεις, 64% διανυκτερεύσεις και 66% εισπράξεις).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ