H πρώτη φορά που αναγκάστηκαν οι κάμερες να σταματήσουν να γυρίζουν ήταν την περασμένη άνοιξη, λόγω της επέλασης του κορωνοϊού. Η δεύτερη ήρθε στις αρχές Σεπτεμβρίου, όταν ο Ρόμπερτ Πάτινσον βρέθηκε θετικός στον ιό. Πλέον όμως τα εμπόδια της πανδημίας φαίνεται να έχουν ξεπεραστεί και τα γυρίσματα της νέας ταινίας «The Batman» του Ματ Ριβς βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στο Λονδίνο. Αυτές τις ημέρες μάλιστα κυκλοφόρησαν και φωτογραφίες από το υπαίθριο πλατό που έχει στηθεί στη βρετανική πρωτεύουσα. Σε μια σκηνή που θυμίζει κηδεία, διακρίνεται ο πρωταγωνιστής Ρόμπερτ Πάτινσον ως Μπρους Γουέιν, χωρίς τη στολή του Μπάτμαν. Δίπλα του, αγνώριστος ο Κόλιν Φάρελ, ο οποίος ενσαρκώνει τον Πιγκουίνο. Μαζί τους, η Ζόι Κράβιτς στον ρόλο της Catwoman αλλά και ο Τζον Τορτούρο ως Καρμίνε Φαλκόνε, φίλος της οικογένειας Γουέιν και εχθρός του Μπάτμαν.
Η ταινία, μετά την τελευταία αναβολή της κυκλοφορίας της, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα μέσα στο 2022. Και είναι κι αυτή μία μόνο ένδειξη πως η κληρονομιά του αγαπημένου υπερήρωα της DC Comics είναι εδώ και είναι περισσότερο ζωντανή από ποτέ. Πριν από λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε το συλλεκτικό «Detective Comics #1027» για να γιορτάσει το χιλιοστό τεύχος του Μπάτμαν. Σε μέγεθος βιβλίου, η ειδική έκδοση συγκεντρώνει τα μεγαλύτερα ονόματα των κόμικ που σκιτσάρουν τις πιο επικές περιπέτειες στο Γκόθαμ Σίτι αλλά και του Σύμπαντος της DC. Το πιστοποιεί όμως και η νέα περιπέτεια του Μπάτμαν σε βιντεοπαιχνίδι που ανακοινώθηκε πριν από δύο μήνες, το «Gotham Knights», η 17η σχετική έκδοση παιχνιδιού που θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2021. Ο σκοτεινός ήρωας χαρίζει την εικόνα του σε κούκλες, λούνα παρκ, σακίδια, ακόμα και επιτραπέζια παιχνίδια. Η Ταχυδρομική Υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών αφιέρωσε ειδική σειρά γραμματοσήμων στον Μπάτμαν, ενώ η εφαρμογή Waze GPS επιτρέπει στους λάτρεις του Μπρους Γουέιν να οδηγούν το αυτοκίνητό τους και να ακούν τις οδηγίες με τη φωνή του. «Πάρτε τη δεύτερη έξοδο και μείνετε συγκεντρωμένοι», όπως λέει ο ήρωας, λες κι οδηγεί το Μπάτμομπιλ.
Η γέννηση ενός φαινομένου
«Είναι αστείο το πώς ένας μοναχικός και εκδικητικός ήρωας κατέληξε να είναι ένα εμπορικό σήμα» αναφέρει μιλώντας στην εφημερίδα «El Pais» ο Γκουστάβο Μαρτίνεθ, υπεύθυνος της σειράς του Μπάτμαν στις εκδόσεις της DC για την Ισπανία και τη Λατινική Αμερική. Και όντως είναι αστείο, γιατί το 1939, οπότε γεννήθηκε ο χαρακτήρας με τη στολή της νυχτερίδας, στα κόμικ υπήρχε μια ανάγκη για νέους ήρωες που θα ξέφευγαν από το προφίλ του κλασικού καλού όπως αυτό που είχε χτίσει ο Σούπερμαν. Ο τότε εκδοτικός οίκος National Comics (μετασχηματίστηκε αργότερα σε DC Comics) στράφηκε στον σκιτσογράφο του Σούπερμαν κι αφού έμαθαν πόσα χρήματα πληρώθηκε για να φτιάξει τον συγκεκριμένο ήρωα, του έδωσαν ακόμα περισσότερα για να «γεννήσει» ένα νέο πρόσωπο στο σύμπαν των υπερηρώων.
Για να φέρει εις πέρας την αποστολή του ο Μπομπ Κέιν στράφηκε στον σεναριογράφο Μπιλ Φίνγκερ ζητώντας του βοήθεια (στην πορεία βέβαια ο ίδιος προσπάθησε να υποβαθμίσει τη συμμετοχή του Φίνγκερ στη δημιουργία του Μπάτμαν). Εμπνεύστηκαν από ταινίες όπως «Η μάσκα του Ζορό», «Ο Δράκουλας» και το θρίλερ «The Bat Whispers» αλλά και μια ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο «The shadow». Σιγά σιγά αφαίρεσαν από τα σκίτσα τους τα φτερά στον ήρωα, έσβησαν τις κόκκινες αποχρώσεις της στολής του κι άρχισαν να τον βάφουν με σκούρα χρώματα και να του δίνουν ερευνητικές ικανότητες όπως του Σέρλοκ Χολμς. Κάπως έτσι έφτασαν στο ντεμπούτο του ήρωα στο τεύχος 27 της σειράς «Detective Comics» στις 30 Μαρτίου 1939. Μια άλλη λεπτομέρεια που επίσης συνέβαλε στην τελική εικόνα του Μπάτμαν ήταν και η χώρα στην οποία απευθυνόταν. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν μόλις βγει από τη Μεγάλη Υφεση και αναζητούσαν έναν σκοτεινό ήρωα για να τις βοηθήσει. Αυτός έγινε ο Ανθρωπος-Νυχτερίδα, ο οποίος ενσάρκωσε «τη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου, σαν μια σκιά για την αισιοδοξία της εποχής» όπως έγραψε ο «Guardian».
Για τον μέσο αμερικανό αναγνώστη ή αργότερα θεατή, ο Μπάτμαν εκπροσωπεί όλους εκείνους τους τυπικούς αυτοδημιούργητους πολίτες. Εχει αυτή την εμμονή να τα βάζει με το έγκλημα, γιατί τον βασανίζει ακόμη το τραύμα του χαμού της οικογένειάς και ζητάει με κάποιον τρόπο εξιλέωση. Συγκεντρώνει ολόκληρη την ύπαρξή του γύρω από τη μυστική του ταυτότητα και πετυχαίνει να γίνει υπερήρωας έπειτα από μεγάλη προσπάθεια και βέβαια αφοσίωση στον στόχο του. Είναι πιο ανθρώπινος, γι’ αυτό και σε σύγκριση με τους υπόλοιπους «συναδέλφους» του στη μάχη εναντίον του εγκλήματος είναι πιο εύκολο να τον καταλάβουν οι πολίτες. Δεν σκοτώνει εύκολα (γιατί το κόμικ απευθύνεται κυρίως σε παιδιά) και παρά τις αντεγκλήσεις με τους εχθρούς του έχει φόβους και αδυναμίες.
Δεξιός ή αριστερός;
Η διαρκής προσπάθεια του Μπάτμαν να αποκαθιστά την τάξη καθώς και το lifestyle του δισεκατομμυριούχου που κουβαλάει οδήγησαν πολλούς αναλυτές να σχολιάσουν πως πρόκειται για έναν δεξιό χαρακτήρα. Στην πραγματικότητα όμως ο Ανθρωπος-Νυχτερίδα είναι τόσο δεξιός όσο κι αριστερός. Γιατί, ναι, προσπαθεί να επιβάλει την τάξη αλλά χωρίς να προσπαθεί να αλλάξει το κατεστημένο. Θέλει να φέρει δικαιοσύνη σε μια πολύ διεφθαρμένη πόλη και κινείται με βάση τα ίδια του τα τραύματα. Ταυτόχρονα, δίνει στους απλούς ανθρώπους του περιβάλλοντός του ευκαιρίες και μέσω της εταιρείας του βελτιώνει την Γκόθαμ Σίτι με προγράμματα κοινωνικής στέγασης και δομές για νέους.