Σε νέα ακραία πρόκληση, στο πλαίσιο της πολιτικής αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, προχωρά η Τουρκία, μη διστάζοντας να θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Η Άγκυρα, ανακοινώνει ευθαρσώς και εν μεσω τυμπανοκρουσιών την υπερψήφιση νέου νόμου με τον οποίο διευρύνει την περιοχή ευθύνης της για την έρευνα και διάσωση και ούτε λίγο, ούτε πολύ μας λέει ότι το μισό Αιγαίο μαζί με τα νησιά μας είναι περιοχές στις οποίες η Τουρκία έχει δικαίωμα για έρευνα και διάσωση.
Μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου, έχει αναρτήσει και σχετικό χάρτη στον οποίο φαίνεται να έχει «μαρκάρει» το μισό Αιγαίο και όλη την περιοχή από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο.
«Χαιρετίσματα στο Φατίχ, στο Γιαβούζ και στο Κανουνί. Στη Γαλάζια Πατρίδα μας, την περιοχή ερευνών και διάσωσης την επεκτείναμε με τρόπο που θα περιλαμβάνει και τις περιοχές όπου πραγματοποιούν εργασίες τα ερευνητικά μας πλοία. Καλορίζικο το νέο σχέδιο έρευνας και διάσωσης!», αναφέρει προκλητικά ο τουρκος υπ. Μεταφορών.
Fatih’e, Yavuz’a, Kanuni’ye selam olsun.✋#MaviVatanımızda arama ve kurtarma sorumluluk sahamızı, Doğu Akdeniz’de faaliyet gösteren milli gemilerimizin arama sahalarını kapsayacak şekilde genişlettik.
Yeni Ulusal Arama ve Kurtarma Planımız ülkemize hayırlı olsun. pic.twitter.com/EkDqxZaY1c
— Adil Karaismailoğlu (@akaraismailoglu) October 17, 2020
Οργισμένη απάντηση από το ελληνικό ΥΠΕΞ
Η κίνηση αυτή προκάλεσε την άμεση απάντηση της Αθήνας.
Σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εξωτερικών τονίζει:
«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα.
Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.
Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί.»
«Ο νέος χάρτης μπορεί να φέρει περαιτέρω τριβές»
Στο θέμα αναφέρθηκε μιλώντας στο MEGA, ο αμυντικός αναλυτής και ταξίαρχος ε.α. , Παναγιώτης Θεοδωρακίδης.
Σημειώνοντας ότι ότι η Άγκυρα προσπαθεί να επιβάλει την ατζέντα της στην Ανατολική Μεσόγειο και να δείξει σημεία κυριαρχίας στο Αιγαίο, τόνισε:
«Ο νέος χάρτης για έρευνα και διάσωση, μπορεί να φέρει περεταίρω τριβές. Αυτή είναι η απάντηση της Τουρκίας, αφού δεν έλαβε κάποια κύρωση από την ΕΕ. Να δω πώς θα το αντιμετωπίσει η κυβέρνηση, είναι λεπτό θέμα».