«Οι νέες διαστρώσεις στην Ακρόπολη γίνονται σε αντικατάσταση των έως τώρα διαστρώσεων, οι οποίες είχαν την αυτή σύσταση, δηλαδή κατάλληλη μείξη χαλικιών άμμου και τσιμέντου, με παρόμοιες αποχρώσεις. Δυστυχώς, οι επιφάνειες αυτές είχαν λόγω ηλικίας φθαρεί, σε βαθμό που η εξακολούθηση της συντήρησής τους με τοπικά μπαλώματα να είναι ένα τελείως ανεπαρκές ημίμετρο. Στην παρούσα φάση το πρόγραμμά μας περιορίζεται στο πλέον επείγον, την κεντρική οδό, και σε μια βοηθητική, αναγκαία για τη σύνδεση του κέντρου με τον νέο ανελκυστήρα για άτομα με κινητικά προβλήματα».
Με την τοποθέτηση αυτή, απόσπασμα από εκτενές κείμενό του, που δημοσιοποιήθηκε την Κυριακή, ο ακαδημαϊκός Μανώλης Κορρές προσπάθησε να ξεκαθαρίσει την εικόνα για τις παρεμβάσεις στην Ακρόπολη, ύστερα από το «πολεμικό» κλίμα που επικράτησε – κυρίως – στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Οι αντιδράσεις πήραν μορφή «πολέμου» όταν δημοσιοποιήθηκαν οι πρώτες φωτογραφίες από τις εργασίες που εκτελούνται στην Ακρόπολη, με στόχο τη βελτίωση της επισκεψιμότητας των ατόμων με κινητικά προβλήματα.
Εμφανίστηκαν, λοιπόν, αναρτήσεις στο γνωστό πολεμικό ύφος που έκαναν λόγο για «τσιμεντοποίηση» του Ιερού Βράχου στοχοποιώντας το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που ενέκρινε τη συγκεκριμένη μελέτη, το Ιδρυμα Ωνάση που χρηματοδοτεί το έργο (όπως και μια σειρά άλλων, όπως ο νέος φωτισμός των μνημείων της Ακρόπολης, η εγκατάσταση νέου ανελκυστήρα για τα ΑμεΑ και η μελέτη τρωτότητας και ασφάλειας της Ακρόπολης και της ευρύτερης περιοχής της) και εν τέλει το υπουργείο Πολιτισμού που έχει την ευθύνη του μνημείου.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, από την άλλη, υπερασπίζεται το απαραίτητο έργο αναβάθμισης που συνδέεται με το νέο αναβατόριο, η υλοποίηση του οποίου δεν απορρέει μόνο από την ανάγκη συντήρησης του υφιστάμενου δικτύου διαδρομών για την πρόσβαση ΑμεΑ και την ασφαλή περιήγηση των επισκεπτών, αλλά αποτελεί και τμήμα της μελέτης για την αποκατάσταση των εδαφών του αρχαίου ιερού που φέρει την υπογραφή του ακαδημαϊκού και προέδρου της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως Μανώλη Κορρέ.
Οσο για το επίμαχο υλικό; Τεχνητός λίθος με περιεκτικότητα σε τσιμέντο 12% είναι αυτό που έχει επιλεγεί για τις διαδρομές του υφιστάμενου ηλικίας 44 ετών δικτύου – υλικό που έχει κριθεί αισθητικά αποδεκτό, αλλά και ανθεκτικό, ώστε να εξασφαλίζεται μεταξύ άλλων και η σταθερότητα που απαιτείται κατά τη μεταφορά υλικών και μαρμάρων με βαρέα οχήματα για τις ανάγκες της αναστήλωσης των μνημείων. Εκτιμάται δε ότι η χρήση ενός λιγότερο ανθεκτικού υλικού θα απαιτούσε συχνή συντήρηση, διαδικασία που θα επιβάρυνε το μνημείο.
Η οδός των Παναθηναίων
«Η παρούσα εργασία είναι αντιληπτή ως μέρος ενός ολικού σχεδίου για την αποκατάσταση των αρχαίων επιφανειών, η οποία κατά πολύ θα βελτιώσει τις συνθήκες θέασης των μνημείων, αλλά εξίσου πολύτιμη θα είναι και η ασφάλιση έναντι φθοράς των εισέτι εκτεθειμένων θεμελίων σε πλείστα εισέτι ανοικτά σκάμματα» διευκρίνισε επίσης ο Μανώλης Κορρές για το έργο που εκτός των άλλων θα επιτρέψει την ανάδειξη, σε όλο της το εύρος, της οδού των Παναθηναίων.
«Είναι η πρώτη φορά που γίνεται απολύτως αναστρέψιμη διάστρωση, που προστατεύονται απολύτως τα όποια ίχνη του Βράχου υπάρχουν σήμερα ορατά. Και για πρώτη φορά αναδεικνύεται σε όλο της το εύρος η οδός των Παναθηναίων. Μόνον έτσι ο σημερινός επισκέπτης θα μπορεί βιωματικά να αντιληφθεί το μεγαλείο του Παρθενώνα και των λοιπών μνημείων, όπως το αντιλαμβανόταν ο αρχαίος Αθηναίος. Ολα τα άλλα είναι fake news», δήλωσε για το θέμα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Ο χρόνος που μεσολάβησε από τη στιγμή της «έκρηξης» των αντιδράσεων κυρίως μέσω του Διαδικτύου μέχρι τη δημοσιοποίηση των επιστημονικά τεκμηριωμένων απαντήσεων από τον καθ’ ύλην αρμόδιο, ειδικό στα ζητήματα που αφορούν την Ακρόπολη και τα μνημεία της, Μανώλη Κορρέ αποδείχθηκε αρκετός ώστε να ανέβουν περισσότερο οι τόνοι, με το υπουργείο Πολιτισμού να κάνει λόγο για «ευαίσθητους πολίτες που ανησύχησαν για τις διαδρομές που επιστρώνονται στον Βράχο της Ακρόπολης», τη δε άλλη πλευρά να συνδέει τη συγκεκριμένη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ με εκείνη που αφορά την απόσπαση των βυζαντινών ευρημάτων από τον υπό κατασκευή σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, δεδομένης της αναμενόμενης επί του θέματος απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας στις 6 Νοεμβρίου.