Το όνομά του είχε γίνει γνωστό ήδη από την επομένη της περάτωσης των εργασιών για την ανέγερση του τεμένους της Αθήνας στον Βοτανικό. Ωστόσο, ο ίδιος απέφευγε συνειδητά τα φώτα της δημοσιότητας πριν αναλάβει και τυπικά τα καθήκοντά του. Τελικά, έπειτα από 16 χρόνια παλινωδιών, ο πρώτος μουσουλμανικός λατρευτικός χώρος σε κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης που λειτουργεί υπό την αιγίδα της πολιτείας ανοίγει τις πύλες του για τους πιστούς σε μια πρωτόγνωρη συγκυρία και ο Ζάκι Σίντι Μοχάμεντ μιλάει στα «ΝΕΑ» για όλα: την αδελφοσύνη χριστιανών – μουσουλμάνων, το παράδειγμα της Ελλάδας σε μια εποχή που τα θρησκευτικά πάθη οξύνονται, την εκμετάλλευση της πίστης για την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπών και τις αγωνίες των πιστών…
Αρχικά δώστε μας κάποια στοιχεία για εσάς, τη ζωή σας στην Ελλάδα και την επαγγελματική πορεία σας.
Ονομάζομαι Ζάκι Σίντι Μοχάμεντ και κατάγομαι από το Μαρόκο. Εχω αναλάβει τα καθήκοντα του θρησκευτικού λειτουργού, δηλαδή του ιμάμη, στο τέμενος της πρωτεύουσας. Εκανα τις σπουδές μου στο Πανεπιστήμιο των Επιστημών στο Μαρόκο, στη Φυσική και στα Μαθηματικά. Είμαι έλληνας πολίτης και ζω στην Αθήνα με την οικογένειά μου. Ηλθα στην Ελλάδα το 1992. Ημουν οικονομικός μετανάστης. Εκανα μαθήματα ελληνικής γλώσσας. Είχα ατομική επιχείρηση με αντικείμενο τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων και έχω δουλέψει πολλά χρόνια ως διερμηνέας και φροντιστής ασυνόδευτων ανηλίκων.
Σε μια εποχή που σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Καύκασο τα θρησκευτικά πάθη αναζωπυρώνονται, τι μήνυμα στέλνει η έναρξη λειτουργίας ενός τεμένους υπό την αιγίδα, μάλιστα, της πολιτείας ενός κράτους – μέλους της ΕΕ;
Με την ευκαιρία θα ήθελα, πρωτίστως, να συγχαρώ το ελληνικό κράτος για το βήμα αυτό, είναι ένα σοβαρό μήνυμα δημοκρατίας, ειρήνης, αδελφοσύνης και αγάπης. Είναι ένα παράδειγμα για όλη την Ευρώπη. Χριστιανοί και μουσουλμάνοι αδελφωμένοι ζούμε μαζί σε μια υπέροχη χώρα.
Θεωρείτε, λοιπόν, ότι το τέμενος των Αθηνών μπορεί να λειτουργήσει σαν ένας χώρος «γνωριμίας» χριστιανών και μουσουλμάνων ώστε να επουλωθούν παλιές πληγές και να καταρριφθούν στερεότυπα για τη θρησκεία του Ισλάμ;
Το ισλαμικό τέμενος Αθηνών είναι ένας χώρος λατρείας του Θεού. Πιστεύω πως θα είναι ο ιδανικός και σωστός χώρος για τη σωστή πληροφόρηση για το Ισλάμ προς όποιον ενδιαφέρεται.
Μπορεί η Ελλάδα να αποτελέσει παράδειγμα ανεκτικότητας στη διαφορετικότητα, ιδίως στην παρούσα δύσκολη συγκυρία;
Η Ελλάδα είναι η μόνη και πρώτη χώρα που κατασκεύασε και παραχώρησε δωρεάν ένα ισλαμικό τέμενος σε όλους τους μουσουλμάνους. Αυτό είναι μια απόφαση, μια πράξη που είναι ευλογημένη από τον Θεό. Είμαστε αιώνια ευγνώμονες στο ελληνικό κράτος και τους έλληνες συμπολίτες μας. Αυτό που έκανε η Ελλάδα είναι ένα πολύ δυνατό μήνυμα ενότητας μεταξύ της ανθρωπότητας.
Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε τον τούρκο πρόεδρο να προσπαθεί συστηματικά να «κεφαλαιοποιήσει» την πίστη εκατομμυρίων μουσουλμάνων… Θα θέλατε να στείλετε ένα μήνυμα στους πολιτικούς ηγέτες που χρησιμοποιούν τη θρησκεία ως πολιτικό εργαλείο;
Το μήνυμα το έδωσε η Ελλάδα σε όλο τον κόσμο με την κατασκευή και τη δωρεάν παραχώρηση του τεμένους. Δεν χρειάζεται να πω κάτι άλλο. Είναι μια ερώτηση πολιτικού περιεχομένου και εγώ είμαι ιμάμης, όχι πολιτικός.
Ποιο είναι τελικά το «αντίδοτο» στον θρησκευτικό φανατισμό;
Πρώτα απ’ όλα το Ισλάμ δεν ταυτίζεται με τον θρησκευτικό φανατισμό. Το Ισλάμ είναι μια θρησκεία που δίνει το μήνυμα της ειρήνης, της αδελφοσύνης και της αγάπης. Είμαστε άνθρωποι της ειρήνης. Ο χαιρετισμός μας ξεκινάει με το μήνυμα «Ειρήνη σε σας» (Asslamo alaykom). Δυστυχώς, ορισμένοι για δικούς τους λόγους προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το Ισλάμ για να πετύχουν πράγματα που δεν έχουν σχέση με τη θρησκεία.
Ποιες είναι οι αγωνίες των πιστών με τους οποίους μέχρι στιγμής έχετε έρθει σε επαφή;
Είναι κοινές με αυτές των Ελλήνων. Ζούμε στην ίδια χώρα, στις ίδιες γειτονιές, στις ίδιες πολυκατοικίες. Το εργασιακό περιβάλλον και η ανεργία, το οικονομικό περιβάλλον και η ανάγκη για ανάπτυξη και νέες δουλειές, η πανδημία και η ανάγκη να μείνουμε υγιείς. Πρώτα απ’ όλα, όμως, μας νοιάζει το μέλλον των παιδιών. Θέλουμε τα παιδιά μας να ζήσουν σε μια δημοκρατική, πλούσια και ισχυρή Ελλάδα. Οσον αφορά την πανδημία, μιας και έγινε αναφορά, αυτό που πάντοτε συμβουλεύω τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας είναι να ακολουθούν ακριβώς τις οδηγίες της πολιτείας και των επιστημόνων. Η Ελλάδα αντιμετώπισε πολύ καλά το πρώτο κύμα του κορωνοϊού. Πρέπει να κάνουμε το ίδιο και με το δεύτερο. Προσευχόμαστε στον Θεό να προστατεύει το κράτος μας και όλους όσοι κατοικούν εδώ, αλλά πρέπει και ο καθένας να κάνει το καθήκον του.
Πείτε μας μερικά λόγια για το τέμενος των Αθηνών: τους χώρους του αλλά και τον τρόπο λειτουργίας του εν μέσω πανδημίας.
Το ισλαμικό τέμενος Αθηνών αποτελείται από μια κεντρική αίθουσα που έχει χωρητικότητα 360 ανδρών και παράλληλα υπάρχει μια αίθουσα γυναικών με χωρητικότητα 50 ατόμων. Επίσης, υπάρχουν τουαλέτες ανδρών και γυναικών, το γραφείο του ιμάμη, η έδρα (Membar) και η ειδική θέση για την προσευχή του ιμάμη (Mehrab) που είναι πάντοτε στραμμένη προς τη Μέκκα. Οι προσευχές γίνονται πέντε φορές την ημέρα, με επιτρεπόμενο όριο ανδρών πιστών – λόγω του Covid – τους εννέα και των γυναικών τις τέσσερις.
Τέλος, μιλήστε μας για την 25ετή ζωή σας στην Ελλάδα. Ποιες οι κύριες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ερχόμενος σε μια χώρα με διαφορετική κοινωνική δομή και ποια τα διδάγματα που αποκομίσατε από τη συνύπαρξή σας με τους Ελληνες;
Φυσικά αντιμετώπισα πολλές δυσκολίες στα αρχικά μου χρόνια λόγω της γλώσσας. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πολύ καλά τα ελληνικά. Καλοί και κακοί άνθρωποι υπάρχουν παντού. Εάν εξαιρέσουμε τις δύο φορές που δέχτηκα μια κακή και προσβλητική συμπεριφορά, είμαι ευχαριστημένος από όσα έχω ζήσει εδώ. Οι Ελληνες έχουν ζήσει την ξενιτιά και την προσφυγιά και καταλαβαίνουν πολλά. Γι’ αυτό βρίσκεις υποστήριξη και κατανόηση. Την ίδια στιγμή, υπάρχει από κάποιους και μια σκληρότητα, ένας φόβος ειδικά όταν ακούνε για το Ισλάμ, αλλά είναι κατανοητό αν σκεφτούμε το παρελθόν της χώρας μας. Με ρωτάτε ποια είναι τα διδάγματα από τη συνύπαρξή μου με τους Ελληνες. Τώρα πια είμαι Ελληνας. Ως Ελληνας συνυπάρχω με τους υπόλοιπους Ελληνες όπως κι εσείς.