Ενα εντελώς ανανεωμένο οπλοστάσιο – με τα σύγχρονα UAV’s Ηeron, τα gamechangers μαχητικά Rafale και πιθανότατα και με νέα τεθωρακισμένα οχήματα – θα έχουν από την ερχόμενη άνοιξη οι Ενοπλες Δυνάμεις, αν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα που έχουν θέσει οι επιτελείς και το υπουργείο Αμυνας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» το εξοπλιστικό πρόγραμμα που αποφάσισε η κυβέρνηση και το οποίο εκτείνεται σε βάθος 15ετίας θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά από την άνοιξη της νέας χρονιάς. Και θα μπορούσε να πει κανείς ότι μετά από έναν «χειμώνα» που κράτησε μία δεκαετία σε ό,τι αφορά την πρόσκτηση και ανανέωση οπλικών συστημάτων οι Ενοπλες Δυνάμεις μπαίνουν πλέον σε μία νέα εποχή. Επιδίωξη είναι οι διαδικασίες να γίνουν με ταχείς ρυθμούς – καθώς η τουρκική προκλητικότητα ολοένα και κλιμακώνεται – έτσι ώστε να μην καθυστερήσει η ένταξη των νέων συστημάτων για όσες συμφωνίες έχουν ήδη κλείσει.
Υπό αυτά τα δεδομένα, ο σχεδιασμός για την απόκτηση των γαλλικών μαχητικών Rafale προβλέπει μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου να είναι έτοιμος ο σχετικός νόμος (συμφωνία-πλαίσιο κατά το μοντέλο των Mirage) και εν συνεχεία έως τα τέλη Δεκεμβρίου να πάει προς ψήφιση στη Βουλή. Από τις συζητήσεις που έχουν γίνει με τους Γάλλους έχει συμφωνηθεί τα πρώτα δύο μεταχειρισμένα Rafale – τα μαχητικά που μπορούν να αλλάξουν τις ισορροπίες στο Αιγαίο απέναντι στους Τούρκους – να είναι επιχειρησιακά έτοιμα τον Ιούλιο. Η ελληνική πλευρά όμως έχει ζητήσει να τα έχει στην κατοχή της από τον Απρίλιο. Αλλωστε ήδη έχει επιλεγεί η ομάδα των πρώτων αεροπόρων της Πολεμικής Αεροπορίας που θα πάνε στη Γαλλία για να εκπαιδευτούν. Στη συνέχεια προβλέπεται η ΠΑ να παραλαμβάνει 2 ανά μήνα. Υπενθυμίζεται ότι η ΠΑ εξοπλίζεται με 8 μεταχειρισμένα και 12 καινούργια Rafale, τα οποία αναμένονται το 2022.
Τον Απρίλιο όμως αναμένεται να ξεκινήσει η νέα εποχή για τις Ενοπλες Δυνάμεις και στον τομέα της από αέρος επιτήρησης του Αιγαίου και της Μεσογείου. Τα δύο ισραηλινά UAV’s’ που αποκτάει με leasing η χώρα μας για τρία χρόνια θα ενισχύσουν σημαντικά τις Ενοπλες Δυνάμεις (θα έχουν δε διακλαδικό ρόλο) σ’ έναν τομέα που είχαν μείνει πίσω. Σημειώνεται ότι εντός των επόμενων ημερών αναμένεται προσωπικό της ΠΑ να μεταβεί στο Ισραήλ για εκπαίδευση.
Στο μεταξύ, οι επιτελείς και το ΓΕΣ καταβάλλουν προσπάθειες και για την απόκτηση στις αρχές του έτους 80 τεθωρακισμένων οχημάτων Μ1117, τα οποία αποσύρουν οι ΗΠΑ. Η Ελλάδα έχει ζητήσει – και υπάρχει συμφωνία γι’ αυτό – να πάρει συνολικά 1.200 τέτοια οχήματα και μάλιστα δωρεάν, καταβάλλοντας μόνο τα μεταφορικά. Η διαδικασία μπορεί να καθυστερήσει. Ομως 80 απ’ αυτά βρίσκονται στη Γερμανία και σε χρήση και συνακόλουθα υπάρχει δυνατότητα να αποκτηθούν νωρίτερα. Ετσι μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες λόγω Covid ομάδα του ΓΕΣ θα ταξιδέψει στη Γερμανία για να τα ελέγξει.
Αμερικανικές φρεγάτες
Στην πρόσκτηση αμερικανικών φρεγατών πολλαπλών ρόλων, συγκεκριμένα των MMSC (Μulti Mission Surface Combatant), προσανατολίζεται το ΠΝ για την ανανέωση του Στόλου, αφού το σχέδιο με τις γαλλικές Belh@rra δεν προχώρησε λόγω και του υψηλού κόστους. Η ελληνική πλευρά αναμένεται να αποστείλει στους Αμερικανούς έγγραφο για το ενδιαφέρον απόκτησης των φρεγατών (Letter of Request) μέσω διακρατικής συμφωνίας.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός προβλέπει μία λύση πακέτο για το Πολεμικό Ναυτικό που περιλαμβάνει δηλαδή την απόκτηση 4 καινούργιων φρεγατών MMSC, τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και να μας δοθεί πλοίο ως ενδιάμεση λύση, δηλαδή έως την παραλαβή των καινούργιων μονάδων. Το συνολικό κόστος προσεγγίζει τα 5 δισ. Σημειώνεται ότι το υπουργείο Αμυνας προσφάτως είχε ενημερώσει τη Βουλή ότι περί τα 450 εκατομμύρια ευρώ είναι το κόστος για την αναβάθμιση των 4 ΜΕΚΟ. Πηγές από το «Πεντάγωνο» θεωρούν ότι πρόκειται για μία συμφέρουσα λύση που λύνει και πολλά επιχειρησιακά προβλήματα και ανανέωσης του στόλου.
Επιδίωξη του ΠΝ είναι οι τρεις φρεγάτες να ναυπηγηθούν επί ελληνικού εδάφους, σε ελληνικά ναυπηγεία. Πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι μία τέτοια απαίτηση μπορεί να περιπλέξει τα πράγματα, καθώς δεν είναι νομικώς και τυπικώς ορθό να απευθύνει ένα τέτοιο αίτημα η ελληνική πλευρά. Προς το παρόν, πάντως, η διαδικασία είναι στο ξεκίνημά της καθώς η πρόταση του Ναυτικού θα πρέπει να περάσει από ΣΑΓΕ και ΚΥΣΕΑ.
Σε κάθε περίπτωση αν το σχέδιο υλοποιηθεί η ένταξη των νέων φρεγατών υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί το 2028.