Σε κομβικό σημείο βρίσκεται η μεγάλη δικαστική έρευνα για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, με τους 102 νεκρούς, που διενεργεί ο 6ος τακτικός ανακριτής Αθανάσιος Μαρνέρης, ο οποίος έχει στα χέρια του νέα αποκαλυπτικά στοιχεία, που κατά την κρίση του μπορούν να οδηγήσουν στην ποινική αναβάθμιση της κατηγορίας – από πλημμέλημα σε κακούργημα – ενώ παράλληλα βάζουν στο «κάδρο» και καινούργια πρόσωπα, τα οποία μέχρι σήμερα είναι εκτός του πεδίου ελέγχου της Δικαιοσύνης.

Οι καταθέσεις χειριστών εναέριων πυροσβεστικών μέσων, ο πλήρης και ενδελεχής έλεγχος κρίσιμων ημερολογίων που τηρούνταν από τις αρμόδιες Αρχές, καθώς και μία σειρά από διαγράμματα που εντοπίστηκαν στις αιφνιδιαστικές εφόδους, βρίσκονται ήδη στο μικροσκόπιο του δικαστικού λειτουργού. Από την αποτίμηση και την αξιολόγηση του συνόλου του αποδεικτικού υλικού ο Αθανάσιος Μαρνέρης επιχειρεί να καταδείξει τις εγκληματικές παραλείψεις εκ μέρους συγκεκριμένων κατηγορουμένων, από τα υψηλόβαθμα κλιμάκια της Πυροσβεστικής, που ξεπερνούν τα όρια της αμέλειας (πλημμέλημα) και οδηγούν στο αδίκημα της έκθεσης, που τιμωρείται σε βαθμό κακουργήματος.

Νέες καταθέσεις

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν δύο από τις καταθέσεις χειριστών ελικοπτέρων, οι οποίοι εξετάστηκαν συμπληρωματικά μόλις πριν από λίγες ημέρες, και με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν εξ εγγράφων και τους θέτει υπόψη τους ο ανακριτής, αναθεωρούν την αρχική εκτίμηση ότι το ελικόπτερο που επιχείρησε στην περιοχή της Πεντέλης απογειώθηκε στις 17.00 προσδιορίζοντας την ώρα της απογείωσής του στις 18.10.

Από την επισκόπηση μάλιστα των εγγράφων που επέδειξε ο ανακριτής «προκύπτει ότι εκείνη την ημέρα υπήρχαν τουλάχιστον πέντε διαθέσιμα Σινούκ, τα οποία εφόσον είχαν ζητηθεί από το ΕΣΚΕ και είχαν εγκριθεί από το ΓΕΕΘΑ θα μπορούσαν να είχαν επιχειρήσει στο Νταού Πεντέλης».

Ανακριτής: Μπορείτε να μας πείτε αν επιχειρούσαν και τα πέντε Σινούκ, σε χρόνο από τις 17.15 έως τις 18.30, πόσο ωφέλιμο νερό σε τόνους θα μπορούσαν να είχαν ρίξει;

Μάρτυρας: Κάθε ελικόπτερο θα μπορούσε να κάνει τουλάχιστον πέντε ρίψεις κατά μέσο όρο στην περιοχή. Ο κάδος που φέρει κάθε Σινούκ έχει πέντε τόνους ωφέλιμο νερό. Συνεπώς, από τις 17.15 έως τις 18.30 και εφόσον είχαν ζητηθεί τα παραπάνω Σινούκ, θα μπορούσαν να είχαν ρίξει στις περιοχές (Νταού Πεντέλης, Βουτζά, Μάτι) συνολικά 125 τόνους νερού. Αν αυτό γινόταν σίγουρα θα βοηθούσε πάρα πολύ στην εξέλιξη της πυρκαγιάς εκείνη την ημέρα, κυρίως όμως αν επιχειρούσαν κατά την έναρξη της πυρκαγιάς. Αυτό μαθαίνουμε και στα σεμινάρια, ότι τη φωτιά πρέπει να την προλαβαίνουμε στην αρχή, γιατί μετά μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη.

Ποινική δίωξη

Στο στόχαστρο του ανακριτή έχουν μπει συγκεκριμένα πρόσωπα, τα οποία μάλιστα μετά την εκατόμβη των νεκρών στο Μάτι εξελίχθηκαν υπηρεσιακά μέσα στο Πυροσβεστικό Σώμα, παρά το γεγονός ότι τις κρίσιμες ώρες ήταν επί της ουσίας απόντες χωρίς να συνδράμουν – ως όφειλαν – ούτε στο στάδιο της εκκένωσης της περιοχής που καιγόταν. Το «μοντέλο» αυτό, αντίθετα, όπως αναφέρει σε κατάθεσή του άλλος μάρτυρας από την Πυροσβεστική, ακολουθήθηκε στην περιοχή της Κινέτας, με πληθυσμό που έφτανε την ημέρα εκείνη σε 30.000 πολίτες, και ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία χωρίς να υπάρξει απώλεια ανθρώπινης ζωής.

Με βάση, λοιπόν, και τα νέα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο ανακριτής – τα οποία είχε συμπεριλάβει και στο πολυσέλιδο αίτημά του προς την Εισαγγελία της Αθήνας για την άσκηση συμπληρωματικής ποινικής δίωξης – συγκεκριμένοι κατηγορούμενοι:

Αν και γνώριζαν ότι είχαν διαθέσιμα επίγεια και εναέρια μέσα είτε δεν τα αξιοποίησαν καθόλου για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στο Μάτι, είτε τα χρησιμοποίησαν για την κατάσβεση φωτιάς σε περιοχές όπου δεν υπήρχε κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές.

Με τις ιδιότητές τους μπορούσαν να προβλέψουν το βαρύτερο αποτέλεσμα, που τελικά επήλθε αποδεχόμενοι αυτό, καθώς δεν αξιοποίησαν έγκαιρα σχέδιο εκκένωσης από τις 17.30 έως τις 17.45 ξεκινώντας από τον Ν. Βουτζά και εν συνεχεία στο Μάτι και στο Κόκκινο Λιμανάκι.

Ενώ υπήρχαν διαθέσιμα 10 Σινούκ δεν αξιοποιήθηκαν. Απογειώθηκε μόνο ένα Σινούκ από το αεροδρόμιο των Μεγάρων για να επιχειρήσει στο Μάτι και αυτό είναι το μόνο εναέριο μέσο καταγεγραμμένο στο χειρόγραφο και ηλεκτρονικό ημερολόγιο.

Εντολή

Αξίζει, δε, να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι ο ανακριτής ερευνά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της δικογραφίας, γιατί για κρίσιμα για την κατάσβεση της φωτιάς εναέρια μέσα δόθηκε εντολή να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας, το οποίο από τις 14.27 την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς είχε κλείσει λόγω ισχυρών ανέμων και όχι στο Τατόι, την Πάχη Μεγάρων, στο ελικοδρόμιο της Νέας Μάκρης ή στο Ελευθέριος Βενιζέλος, αεροδρόμια τα οποία δεν είχαν κλείσει.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί ο κύκλος της εξέτασης μαρτύρων, το περιεχόμενο των οποίων – όπως όλα δείχνουν – θα αποτελέσει τη βάση για την υποβολή αιτήματος στην Εισαγγελία της Αθήνας. Και αν αυτή τη φορά το ανακριτικό αίτημα γίνει δεκτό, τότε οι επόμενοι κατηγορούμενοι θα κληθούν να απολογηθούν για το κακούργημα της  έκθεσης, καθώς οι παραλείψεις τους – κατά τον Αθανάσιο Μαρνέρη – συνδέονται αιτιωδώς με την εκατόμβη των νεκρών στο Μάτι.