Η 20η Νοεμβρίου 1989 υπήρξε μια εμβληματική ημέρα για την ελληνική τηλεόραση.
Ήταν η ημέρα που ξεκίνησε τη λειτουργία του ο πρώτος ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός στην Ελλάδα: το Mega Channel.
Ο ένας μετά τον άλλον, οι τηλεθεατές, πρώτα στην Αθήνα και λίγο αργότερα σε όλη την Ελλάδα, συντονίζουν τις ογκώδεις ακόμα τότε (και όχι flat) τηλεοράσεις τους με τη συχνότητα 7 VHF / UHF και ο αριθμός 4 στο τηλεκοντρόλ αποκτά πλέον χρήση. ΕΤ1, ΕΤ2, ΕΤ3, MEGA
Η πρεμιέρα
Το μεσημέρι της 20ης Νοεμβρίου είναι όλα έτοιμα. Στις 15:00 το Mega βγαίνει επισήμως στον αέρα.
Πρώτος στον φακό του νέου καναλιού εμφανίζεται ο τότε γενικός διευθυντής του, Νίκος Σκουλάς, ο οποίος στη σύντομη εισαγωγή του δηλώνει: «Δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε την ΕΡΤ αλλά να τη συμπληρώσουμε» συμπληρώνοντας ότι ο νέος σταθμός «θα προσφέρει ποιότητα στην ψυχαγωγία και αντικειμενικότητα στην ενημέρωση».
Αμέσως μετά ξεκινά η πρώτη ξένη σειρά που προβάλλει ο σταθμός με τίτλο «Διάστημα 1999». H επιστημονικής φαντασίας και βρετανοϊταλικής παραγωγής τηλεοπτική σειρά είχε γυριστεί το 1975 – 1977.
Τότε, το έτος 1999 και η αλλαγή της χιλιετίας, από την οποία ήδη απέχουμε 20 χρόνια, φάνταζε στο μυαλό πολλών ως η εποχή της μόνιμης παρουσίας του ανθρώπου στο διάστημα.
Το απόγευμα της 20ης Νοεμβρίου 1989, πρεμιέρα στο Mega κάνει και η νεανική πολιτιστική εκπομπή Mega Hit, παρουσιάζοντας ειδήσεις και video από την ξένη μουσική και τον κινηματογράφο.
Μετά τη Μάγκη Χαραλαμπίδου και τον Άκη Σακελλαρίου, την παρουσίαση ανέλαβε η Βίκυ Μαραγκακή
Δύο χρόνια πριν, τον Αύγουστο του 1987, έχει ξεκινήσει να προβάλλεται και στην Ευρώπη το αμερικανικό μουσικό κανάλι ΜΤV, που καθόρισε την εξέλιξη της μουσικής και τηλεοπτικής βιομηχανίας αλλά και τον χαρακτήρα μιας ολόκληρης γενιάς.
Η μάχη της σαπουνόπερας
Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, οι τηλεθεατές ζουν στους ρυθμούς της σαπουνόπερας.
Σειρές όπως η «Δυναστεία» και η «Τόλμη και Γοητεία», στις οποίες κυριαρχούσαν οι έριδες και οι δολοπλοκίες μεταξύ γοητευτικών και πλούσιων χαρακτήρων, είχαν δημιουργήσει εκατομμύρια φανατικών τηλεθεατών.
To Μega Channel μπαίνει στη μάχη της σαπουνόπερας, με τη σειρά Falcon Crest έχοντας στο πλευρό του την ηθοποιό Τζέιν Γουάιμαν, κάτοχο Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου για τη «Σιωπηλή τραγωδία» του Ζαν Νεγκουλέσκο.
Όπως γράφει ο κριτικός κινηματογράφου Παναγιώτης Τιμογιαννάκης στα «ΝΕΑ» της 20ης Νοεμβρίου 1989, η Γουάιμαν «ήταν μια ηθοποιός, με σοβαρές δραματικές ικανότητες, που μεσουρανούσε στη δεκαετία 1945 – 955.
Το πρώτο δελτίο της ιδιωτικής τηλεόρασης
«Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα σας. Παρακολουθείτε το πρώτο δελτίο ειδήσεων, της πρώτης μέρας λειτουργίας, του πρώτου μη κρατικού σταθμού τηλεοράσεως, δηλαδή του Μega Channel».
Με τα λόγια αυτά της δημοσιογράφου Λίανας Κανέλλη ξεκινά το παρθενικό δελτίο ειδήσεων της ιδιωτικής τηλεόρασης.
Κι αν σήμερα μάς φαίνεται αυτονόητο και δεδομένο, το να προβάλλεται ένα μη κρατικό δελτίο ειδήσεων, μέσα σε μια τόσο πολωμένη πολιτικά εποχή όπως το τέλος της δεκαετίας του ’80 ήταν πραγματικά επαναστατικό.
Ο Βέγγος, ο Ρότζερ Μουρ και ο Τόνι Πέρκις
Αμέσως μετά το δελτίο ειδήσεων, την αυλαία της βραδινής ψυχαγωγικής ζώνης του Mega σήκωσε ο Θανάσης Βέγγος με την ταινία του Ντίνου Κατσουρίδη «Θανάση πάρε το όπλο σου», η οποία είχε κερδίσει δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1972.
Late Night ζώνη
Σήμερα την ονομάζουμε late night ζώνη, τότε τη λέγαμε απλώς «μεσάνυχτα» και το Mega, από την πρώτη ημέρα προβολής του την αφιέρωσε, σε δύο«μεγάλα» ονόματα, τον Ρότζερ Μουρ και τον Τόνι Κέρτις, και τη σειρά «Οι Αντίζηλοι».
Οι Αντίζηλοι είχαν προβληθεί τη δεκαετία του ’70 από την ΥΕΝΕΔ δημιουργώντας και στην Ελλάδα φανατικό κοινό.
Σκηνές απ’ τη ζωή μας
Mια ματιά στο πρώτο εκείνο εβδομαδιαίο πρόγραμμα του Μega, αρκεί…
Ανάλογα με τη δεκαετία που έχει γεννηθεί ο καθένας μας, ξεπηδάνε μέσα από το πρόγραμμα οι εικόνες εκπομπών που είναι συνηφασμένες με τις εικόνες της ζωής τους.
Για τους σημερινούς 40άρηδες για παράδειγμα ο Ταρζάν, oι Ντιούκς (που έμπαιναν στο θρυλικό τους αυτοκίνητο από τα παράθυρα) και οι Θάντερκατς (με την ιαχή του Λάιανο «Θάντερ…Θάντερ…Θάντερκατς!») είναι πιθανότατα ταυτισμένοι με τη μεσημεριανή χώνεψη και τη σιέστα πριν το διάβασμα για το σχολείο.
Τα μεγάλα γυαλιά του Γιώργου Κωνσταντίνου και ο νεαρός Σπύρος Παπαδόπουλος στο «Πατήρ Υιός και πνεύμα» και ο πόλεμος των Χατζηγιώργηδων στους Αυθαίρετους με τις διαπραγματεύσεις για το αν ήρθε ή όχι η ώρα για το σχολείο.
Τα Σαββατοκύριακα πάντως ήταν γεμάτα μπάλα. Μπάλα στο δωμάτιο, μπάλα στο πάρκο ή την αυλή, μπάλα στα χέρια του Μάικλ Τζόρταν και τα πόδια του Ίαν Ρας.