Με Black Friday από την αγορά αναμένεται να «πάμε» μέχρι… τα Χριστούγεννα. Η νέα πραγματικότητα που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού για τις επιχειρήσεις και οι νέες συνήθειες που απέκτησαν οι περισσότεροι καταναλωτές καθοδηγούν και την αγορά. Παρα το γεγονός ότι τυπικά η φετινή Black Friday πρόκειται να διεξαχθεί την ερχόμενη Παρασκευή 27 Νοεμβρίου και μάλιστα μόνο ηλεκτρονικά οι προσφορές έχουν ήδη ξεκινήσει και όπως εκτιμούν επιχειρηματίες, ατύπως, πρόκειται ουσιαστικά να διαρκέσει έως τα Χριστούγεννα με εκπτώσεις και προσφορές που θα είναι κομμένες και ραμμένες στα νέα δεδομένα. Αλλωστε οι αλλαγές στον τρόπο ζωής των Ελλήνων, που επέβαλε η καραντίνα, και τα περιορισμένα εισοδήματα για χιλιάδες πολίτες που βρέθηκαν σε αναστολή εργασίας, προσδιορίζουν τις πολιτικές και τη στρατηγική των λιανεμπόρων.
Η πολιτική των προσφορών που αφορούσε τα προηγούμενα χρόνια κυρίως τα φυσικά καταστήματα έχει γίνει πλέον προνόμιο για τα e-shops αλλά και τις επιχειρήσεις που διαθέτουν και ηλεκτρονικό κατάστημα. Σε αυτό οδήγησε τόσο το τελευταίο lockdown όσο και η σημαντική διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στον τρόπο με τον όποιο κάνουν πλέον τις αγορές τους και οι Ελληνες. Είναι ενδεικτικό ότι περισσότεροι από οκτώ στους δέκα Ελληνες (80,4%) σύμφωνα και με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αξιοποιούν το «ηλεκτρονικό καλάθι» για αγορές όλων των ειδών από τρόφιμα έως έπιπλα και ηλεκτρικά. Μάλιστα το γεγονός ότι στη διάρκεια του πρώτου lockdown που ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο το 22% των ελλήνων καταναλωτών, πραγματοποίησε για πρώτη φορά ηλεκτρονικά αγορές αυξάνει την πελατεία για τα καταστήματα αφού σύμφωνα και με στοιχεία της εταιρείας Nielsen οι νεοεισερχόμενοι στις ηλεκτρονικές αγορές συνέχισαν να ψωνίζουν online και αποτελούν εν δυνάμει αγοραστές και για την ερχόμενη Παρασκευή 27 Νοεμβρίου στη διάρκεια της Black Friday. Ο τζίρος της, αν και δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής λόγω του λουκέτου στα φυσικά καταστήματα, σίγουρα δεν θα είναι αμελητέος.
Αλλαγή προσφορών
Ανάμεσα στις επιχειρήσεις που ζεσταίνουν τις μηχανές τους για την επόμενη Παρασκευή είναι οι αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών, ειδών τεχνολογίας, παιχνιδιών, ένδυσης, ακόμα και σουπερμάρκετ. Οι προβλέψεις μιλούν για εκπτώσεις που θα κυμαίνονται από 20% έως και 60% και θα αφορούν κυρίως συσκευές χρήσιμες για την ψυχαγωγία των πολιτών που παραμένουν στο σπίτι, όπως είναι ηλεκτρικές συσκευές ήχου και εικόνας (π.χ. τηλεοράσεις), ηλεκτρονικές κονσόλες παιχνιδιών και παιχνίδια, αλλά και προϊόντα περιποίησης όπως ηλεκτρικές συσκευές (ξυριστικές και κουρευτικές μηχανές, πιστολάκια, πρέσες και ψαλίδια για τα μαλλιά). Επιπλέον μερίδιο εκτιμάται ότι θα έχουν και οικιακές συσκευές για μαγείρεμα όπως π.χ. μίξερ, αρτοπαρασκευαστές, καθώς και είδη για την άθληση εντός σπιτιού όπως π.χ. ποδήλατα, κωπηλατικά κ.λπ. αλλα και βιβλία και παιχνίδια. Τα επιτελεία των επιχειρήσεων, μάλιστα, προσπαθούν να οργανωθούν ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα με τις ηλεκτρονικές τους σελίδες αλλά και να μπορέσουν να εκτελέσουν τις παραγγελίες και τις παραδόσεις έγκαιρα. Στόχος των φετινών εκπτώσεων, είναι τα καταστήματα να εκμεταλλευτούν την άνοδο κατά 170% των ηλεκτρονικών πωλήσεων που παρατηρήθηκε την προηγούμενη περίοδο και την άνοδο των online αγορών και την εξοικείωση με το e-shopping, κάτι που θα αποτελέσει και ειδοποιό διαφορά της φετινής Βlack Friday σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, ενώ επιπλέον θα προσπαθήσουν να είναι πιο δελεαστικές ώστε οι αγορές να γίνουν από ελληνικές επιχειρήσεις και όχι από διεθνείς ηλεκτρονικές πλατφόρμες αγορών.
Οι προσφορές
Ο κλάδος της ένδυσης, της υπόδησης και των αθλητικών ειδών αναμένεται να παρουσιάσει μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων έως και 60%. Αντίστοιχα μεγάλες προσφορές σε παλαιότερα μοντέλα αναμένεται να γίνουν και στις παιχνιδομηχανές, καθώς κυκλοφόρησαν νέα μοντέλα. Αντίθετα, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, δεν αναμένεται κάτι ιδιαίτερο σε υπολογιστές, τάμπλετ και κινητά, καθώς η αγορά άδειασε το προηγούμενο διάστημα και οι επιχειρήσεις ξαιτίας και της αύξησης της τηλεργασίας και της τηλεκπαίδευσης εξάντλησαν το στοκ των προϊόντων που είχαν στις αποθήκες από παλαιότερα μοντέλα. Σημαντική αύξηση προσφορών αναμένεται να έχουν και είδη όπως παιχνίδια, βιβλία, αλλά και χριστουγεννιάτικα που θα καλύψουν ανάγκες για τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Και οι τράπεζες
Την ίδια ώρα δεν θα μπορούσαν να μείνουν εκτός του νέου περιβάλλοντος και οι τράπεζες, αφού το σύνολο σχεδόν των πληρωμών των συναλλαγών αυτών θα πραγματοποιηθούν με πλαστικό χρήμα. Στην κατεύθυνση αυτή για να προσελκύσουν πελάτες και οι τράπεζες έχουν ενισχύσει τα προγράμματα επιβράβευσης των καρτών τους με συνεργαζόμενες επιχειρήσεις-πελάτες τους, παρέχοντας στους καταναλωτές επιβράβευση με πόντους σε αγορές, τους οποίους πόντους μπορούν στη συνέχεια να εξαργυρώσουν σε επόμενες αγορές από συνεργαζόμενα καταστήματα.