Κανόνες κυκλοφορίας, αλλά και πρόστιμα που κυμαίνονται από 20 έως 300 ευρώ, προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τους χρήστες των οχημάτων μικροκινητικότητας, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια, τα τροχοπέδιλα-rollers, οι τροχοσανίδες-skate boards και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα- Segway.
Το νομοσχέδιο που αφορά τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα τέθηκε από προχτές σε δημόσια διαβούλευση, η οποία λήγει στις 4 Δεκεμβρίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, κάθε Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα (ΕΠΗΟ), θα εντάσσεται σε μία εκ των δύο βασικών κατηγοριών, ανάλογα με την ταχύτητα που αυτό μπορεί να αναπτύσσει, βάσει των προδιαγραφών κατασκευής του: Από τη μια θα υπάρχουν τα οχήματα που η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, τα οποία θα κυκλοφορούν όπως οι πεζοί και από την άλλη τα οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, αλλά δεν ξεπερνά τα 25 χλμ/ώρα, και τα οποία θα κυκλοφορούν όπως τα ποδήλατα.
Κανόνες και πρόστιμα
Για το σύνολο των οχημάτων μικροκινητικότητας ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα, ενώ θα απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας, ο οδηγός θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ, ενώ όποιος το θέτει σε κυκλοφορία (εταιρείες εισαγωγής κ.λ.π) θα πληρώνει πρόστιμο 100 ευρώ.
Σε οδηγό ΕΠΗΟ, ο οποίος υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα το πρόστιμο ανεβαίνει στα 100 ευρώ και για όποιον το θέτει σε κυκλοφορία ορίζεται στα 200 ευρώ, ενώ όποιος κυκλοφορεί με αντίστοιχο όχημα σε δρόμους όπου αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50χλμ /ώρα θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ.
Όρια ηλικίας
Το όριο ηλικίας για την οδήγηση ενός ηλεκτρικού πατινιού ορίζεται στα 12 χρόνια και για την οδήγηση μοτοποδηλάτου με ανώτατη εκ κατασκευής ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, τα 15 χρόνια. Σε ό,τι αφορά την οδήγηση ποδηλάτου από παιδιά που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων, ορίζεται ότι θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
Επίσης, οι οδηγοί πατινιών από 12 ετών και πάνω, θα πρέπει να έχουν μαζί τους αστυνομική ταυτότητα, διαφορετικά θα τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 20 ευρώ.
Χρήση κράνους – αντανακλαστικά
Η χρήση κράνους για τους χρήστες ποδηλάτων και πατινιών συστήνεται αλλά δεν γίνεται υποχρεωτική, καθώς όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο».
Τη νύκτα, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ τα πατίνια και τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με σύστημα τροχοπέδησης, με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, καθώς και με έναν ανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Σε διαφορετική περίπτωση θα επιβάλλεται πρόστιμο 40 ευρώ.
Επιπλέον, τα ΕΠΗΟ επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με συσκευή ηχητικής προειδοποίησης, σύστημα πρόωσης που εφαρμόζεται στον πίσω ή τους πίσω τροχούς (όταν υπάρχουν πάνω από ένας).
Ακόμα, απαγορεύεται οι οδηγοί να φορούν ακουστικά συνδεδεμένα ενσύρματα με ηχητικές συσκευές (επιτρέπονται ακουστικά με ασύρματη σύνδεση), καθώς επίσης η χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει εάν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
Η στάθμευση
Για τα ΕΠΗΟ προβλέπεται ότι κατ’ εξαίρεση, τα δίτροχα ποδήλατα, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες χωρίς καλάθι, καθώς και τα ηλεκτρικά πατίνια, θα μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά. Σε περίπτωση παράνομης μαζικής στάθμευσης ΕΠΗΟ που παραχωρούνται προς χρήση ή ενοικίαση από εταιρίες ενοικίασης, στις εταιρείες -παραβάτες θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ. Αν η χρήση του χώρου συνεχίζεται και πέραν των πέντε ωρών από τη βεβαίωση της παράβασης, θα βεβαιώνεται νέα παράβαση 300 ευρώ και μετά την πάροδο του δεύτερου πενταώρου τα ΕΠΗΟ οχήματα θα απομακρύνονται.
Ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης
Με άλλες διατάξεις του ίδιου νομοσχεδίου, προβλέπεται η επανασύσταση των δευτεροβάθμιων ιατρικών επιτροπών για την έκδοση άδειας οδήγησης στις περιπτώσεις υποψηφίων οδηγών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας και στις περιπτώσεις ανανέωσης διπλώματος οδήγησης ηλικιωμένων οδηγών και μάλιστα με τριπλάσια αμοιβή των γιατρών.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το ποσό που καταβάλλεται από τον υποψήφιο οδηγό ή οδηγό για την ιατρική εξέταση από Δευτεροβάθμια Ιατρική Επιτροπή (ΔΙΕ), ισούται με το τριπλάσιο του ποσού που ισχύει κάθε φορά ως κατώτατο όριο αμοιβής των συμβεβλημένων με το Δημόσιο ιατρών για επίσκεψη στο ιατρείο τους.
Σημειώνεται, ότι οι ΔΙΕ είχαν καταργηθεί και η επαναφορά τους εφόσον γίνει με το σύνολο των πέντε ιατρικών ειδικοτήτων που οριζόταν στο παρελθόν (οφθαλμιάτρου, παθολόγου, ωτορινολαρυγγολόγου νευροψυχιάτρου ή νευρολόγου και ορθοπεδικού), καθώς και με τον τριπλασιασμό της τιμής, δηλαδή με κόστος 30 αντί για 10 ευρώ, θα αυξήσει σημαντικά το κόστος της ανανέωσης του διπλώματος.
Πάντως, καταργείται η υποχρέωση σύναψης συμβάσεων ιδιωτών ιατρών με τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας και η εξέταση των υποψηφίων οδηγών μπορεί να γίνεται από οποιονδήποτε ιδιώτη ιατρό.