To επάγγελμα του «τεχνίτη» φέρνει το υπουργείο Παιδείας στην ελληνική αγορά εργασίας αναβαθμίζοντας… «προς τα κάτω» το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (κατ’ αναλογία του Ευρωπαϊκού) και οριοθετώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα του χαμηλότερου επιπέδου προσόντων ενός πολίτη μετά το Γυμνάσιο και πριν από την ολοκλήρωση του Επαγγελματικού Λυκείου. Συγκεκριμένα, με το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση θεσμοθετείται και πιστοποιείται το επίπεδο «3» επαγγελματικών προσόντων, στο οποίο θα εντάσσονται όσοι τελειώνουν τον ΟΑΕΔ και τις νέες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ). Οποιος τελειώνει τις σχολές αυτές θα μπορεί να γραφτεί στη δεύτερη τάξη των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Οσοι τελειώνουν ΕΠΑΛ θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου «4». Τέλος, όσοι τελειώνουν ΙΕΚ θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου «5», ενώ θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης και στα ΑΕΙ με εισιτήριες εξετάσεις, μόνο εφόσον υπάρξει θετική ανταπόκριση και αποδοχή από την πλευρά των διοικήσεων των ΑΕΙ (πράγμα αμφίβολο) και εφόσον οι υποψήφιοι έχουν πιστοποίηση από το αρμόδιο ΕΟΠΠΕΠ. Επίσης, τα ΙΕΚ θα χωριστούν σε Πειραματικά και Θεματικά.
Τα παραπάνω αποτελούν το φάσμα των προσόντων των πολιτικών της ΕΕ από την πρωτοβάθμια έως την ανώτατη εκπαίδευση, με ανώτατο το επίπεδο «8» για τους κατόχους διδακτορικών.
Το ίδιο νομοσχέδιο στοχεύει στη σύνδεση τεχνικής εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περιοχής, καθώς και τη λειτουργία αγγλόφωνων προγραμμάτων. Παράλληλα, θεσπίζονται για πρώτη φορά στη χώρα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, στα οποία οι υποψήφιοι θα μπαίνουν με βάση τον βαθμό των απολυτηρίων τους στη Γ’ Γυμνασίου.
Στη Βουλή η διάταξη για τη βάση εισαγωγής
Δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Παιδείας «τακτοποιεί» πρώτα τον χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης της χώρας, ώστε να έχουν διέξοδο οι νέοι και οι νέες μετά την εντυπωσιακή μείωση εισακτέων στα ΑΕΙ που αναμένεται από τις διατάξεις που έρχονται για την εισαγωγή στα προγράμματά τους. Αυτές αφορούν τη θέσπιση (όπως έχουν γράψει ήδη «ΤΑ ΝΕΑ») βάσης εισαγωγής ανά τμήμα ανάλογης προς τον μέσο όρο της γενικής πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Η διάταξη αυτή δεν δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, αλλά θεωρείται πιθανό να κατατεθεί στη Βουλή. Πάντως, όπως είπε η Νίκη Κεραμέως, ενιαία βάση για όλα τα τμήματα ΑΕΙ δεν θα υπάρχει.