Ο Ομιλος Αγγελικούση βρίσκεται σήμερα πρώτος σε κατάταξη στον κόσμο σε τονάζ ανάμεσα στους έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τη λίστα Top 100 της «Lloyd’s List». Στο παρελθόν έχει υπάρξει γνωστός για τις μακροχρόνιες ναυλώσεις με μεγάλες εταιρείες των ΗΠΑ, όπως η ExxonMobil και η Chevron.
Ομως τον τελευταίο χρόνο ο Ομιλος Αγγελικούση είχε άλλη μια απροσδόκητη πρωτιά αφού σύμφωνα με την έγκυρη ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List» υπήρξε και κορυφαία εταιρεία του κλάδου στην εξαγωγή πετρελαίου από τη Βενεζουέλα αψηφώντας τις αμερικανικές κυρώσεις. Σύμφωνα με τη «Lloyd’s List» τα δεξαμενόπλοια της εταιρείας αποτελούν το 16% των πλοίων που επισκέφθηκαν τη Βενεζουέλα τους τελευταίους 12 μήνες με συνολική χωρητικότητα 4,7 εκατ. τόνους και εξαγωγική ικανότητα άνω των 31 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου.
Χάρη στα δεδομένα παρακολούθησης των δεξαμενόπλοιων από ανεξάρτητες υπηρεσίες που βοηθούν τους ενδιαφερόμενους στη ναυτιλιακή βιομηχανία να αξιολογήσουν τον κίνδυνο κυρώσεων που σχετίζεται με κάθε πλοίο και εταιρεία διαχείρισης, έχει διαπιστωθεί ότι έως και 12 από τα 30 δεξαμενόπλοια, τύπου VLCC, του Ομίλου Αγγελικούση φόρτωσαν στη Βενεζουέλα τον τελευταίο χρόνο με προορισμό κυρίως την Κίνα, την Ινδία και τη Μαλαισία. Μερικά από αυτά τα πλοία έκαναν συχνά στάση στον τερματικό σταθμό Jose, τον κύριο τερματικό εξαγωγών της Βενεζουέλας. Επιπλέον, κάποια από τα μικρότερα πλοία τύπου Suezmax της Maran Tankers, εταιρείας συμφερόντων της οικογένειας Αγγελικούση, πραγματοποίησαν τακτικά ταξίδια στη χώρα που βρίσκεται υπό καθεστώς αμερικανικών κυρώσεων.
Ταυτόχρονα μια από τις πιο γνωστές ανεξάρτητες εταιρείες ανάλυσης δορυφορικών δεδομένων, τεχνητής νοημοσύνης και συμπεριφοράς πλοίων έχει επίσης εντοπίσει τη δραστηριότητα του στόλου της Maran Tankers γύρω από το Ιράν, όπου οι δορυφορικοί αναμεταδότες των πλοίων της έχουν απενεργοποιηθεί για αρκετές ώρες. Η απενεργοποίηση συσκευών εντοπισμού τοποθεσίας (οι οποίες θα πρέπει να είναι νόμιμα ενεργοποιημένες ανά πάσα στιγμή) είναι μια από τις πολλές τακτικές που χρησιμοποιείται από στόλους που εξυπηρετούν χώρες σε μποϊκοτάζ, όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Βενεζουέλα. Ετσι, πολλά από τα πλοία του Ομίλου Αγγελικούση έχουν αναγνωριστεί σε τέτοια συστήματα ως «Υψηλού Κινδύνου» στα πλαίσια των συναλλαγών υπό κυρώσεις.
Επικεφαλής του τμήματος ναυλώσεων της Maran είναι ο Λουκάς Τσαγκαρίδης, ο οποίος προσχώρησε στην εταιρεία το 2017 αφού εγκατέλειψε τον Ομιλο Ωνάση υπό ένα σύννεφο «ομίχλης». Πράγματι, ο Λουκάς Τσαγκαρίδης τελεί υπό έρευνα για δεύτερη φορά, αφού στοχοποιήθηκε από βραζιλιάνους εισαγγελείς στο πλαίσιο του σκανδάλου διαφθοράς Petrobras «Car Wash», το οποίο έπληξε την κρατική εταιρεία. Ο Λουκάς Τσαγκαρίδης, μεταξύ άλλων, συνδέθηκε με την πληρωμή για το ταξίδι του μέλιτος της κόρης ενός στελέχους της Petrobras σε αντάλλαγμα για προνομιακή μεταχείριση.
Αυστηρές κυρώσεις
Ως γνωστόν, τα τελευταία δύο χρόνια, η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιβάλλει ολοένα και πιο αυστηρές κυρώσεις στη βιομηχανία πετρελαίου της Βενεζουέλας για να «πνιγεί» το καθεστώς του Νικολάς Μαδούρο. Μάλιστα, μόλις πριν από μερικούς μήνες, οι αμερικανικές Αρχές έστρεψαν την προσοχή τους σε πλοία διαφόρων εθνικοτήτων (και ελληνικά) που έσπασαν το εμπάργκο των ΗΠΑ στη Βενεζουέλα. Είναι λοιπόν αρκούντως πιθανό ότι με τις ποσότητες αργού πετρελαίου που μετέφερε ο στόλος δεξαμενόπλοιων του Ομίλου Αγγελικούση, οι αμερικανικές Αρχές, οι πιστώτριες τράπεζες, οι ασφαλιστές αλλά και τα μητρώα νηολόγησης των πλοίων συμπεριλαμβανομένου της Ελλάδας, να εξετάζουν από κοντά αυτήν την ιδιαίτερη περίπτωση βοήθειας προς τη Βενεζουέλα, που τελεί ως γνωστόν υπό το καθεστώς Μαδούρο, από τον Ομιλο Αγγελικούση, αλλά και τον ρόλο στελεχών σαν τον κ. Τσαγκαρίδη, με τις περίεργες υπό διερεύνηση αναφορές στη Λατινική Αμερική. Το ίδιο ισχύει και με τους αμερικανικούς διπλωματικούς κύκλους, που έχουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία με όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη Βενεζουέλα, ως γνωστόν.
Σε κάθε περίπτωση, η απροσδόκητη πρωτιά (σύμφωνα πάντα με την έγκυρη ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List») της εταιρείας στον κλάδο εξαγωγής πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης στους διεθνείς ναυτιλιακούς, εφοπλιστικούς και τραπεζικούς κύκλους, που σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να σχετίζονται, με οποιονδήποτε τρόπο, με το καθεστώς Μαδούρο. Πόσω μάλλον να κατέχουν πρωτιές.