Σε μείωση της ύλης και φέτος στη Γ’ Λυκείου και τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα οδηγείται η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, με δεδομένο ότι οι συνεχόμενες ημέρες τηλεκπαίδευσης έχουν δημιουργήσει προβληματισμούς και ανησυχία.
«Τη μείωση της ύλης τη σκεφτόμαστε ήδη και προετοιμαζόμαστε» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που θα καταθέσει στο υπουργείο Παιδείας τις σχετικές αποφάσεις, Γιάννης Αντωνίου. Οπως εξηγεί, η πρόταση που θα κατατεθεί επί του θέματος θα είναι συνάρτηση του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο θα παραμείνουν τελικά κλειστά τα σχολεία, το οποίο σήμερα δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί.
Σε πολλά μαθήματα, ωστόσο, ειδικά στις θετικές επιστήμες, η ύλη έχει μείνει πίσω. Ειδικά στη Βιολογία, εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το μάθημα αναφέρουν ότι η μείωση της ύλης είναι μάλλον μονόδρομος. Στο μάθημα αυτό όμως υπάρχουν και τα εκπαιδευτικά παράδοξα: «Το μόνο κεφάλαιο από το βιβλίο της Κατεύθυνσης που δεν θα διδαχθεί είναι το κεφάλαιο που αφορά τους ιούς» λέει στα «ΝΕΑ» ο βιολόγος, καθηγητής σε Λύκειο της Ραφήνας, Αντώνης Λάζαρης. «Το κεφάλαιο αυτό έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, αλλά δεν διδάσκεται ποτέ επειδή δεν προλαβαίνουμε ποτέ να τελειώσουμε την ύλη» εξηγεί.
Πού θα έπρεπε όμως να βρίσκεται η διδασκαλία της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ’ Λυκείου εάν διανύαμε μια «κανονική» χρονιά; «ΤΑ ΝΕΑ» αναζήτησαν την πληροφορία αυτή ανά μάθημα βαρύτητας, σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν τους νέους και τις νέες που θα εξεταστούν το καλοκαίρι του 2021 «να δουν πού βρίσκονται» και να προγραμματίσουν τις επαναλήψεις τους.
Στα Μαθηματικά: Θα έπρεπε οι μαθητές να διδάσκονται αυτή την περίοδο το δεύτερο κεφάλαιο του Διαφορικού Λογισμού, την έννοια της Παραγώγου και τους κανόνες της Παραγώγισης. Ο μαθηματικός Γιώργος Παυλόπουλος αναφέρει ότι στη διδασκαλία του μαθήματος πολλά σχολεία είναι μία-δύο παραγράφους πίσω από την ύλη που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρώσει.
Στη Φυσική: Η διδασκαλία θα έπρεπε να βρίσκεται στα μέσα του κεφαλαίου των Ταλαντώσεων, ενώ σύμφωνα με πολλούς διδάσκοντες, το μάθημα έχει μείνει πίσω σε πολλά σχολεία, που διδάσκονται αυτή την περίοδο ακόμη το κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού.
Στη Χημεία: Εως τα Χριστούγεννα θα έπρεπε να έχουν ολοκληρώσει τα σχολεία το κεφάλαιο της Χημικής Ισορροπίας και οι μαθητές να βρίσκονται στην εισαγωγή του Ιοντισμού οξέων και βάσεων.
Στο διδαγμένο κείμενο των Αρχαίων Ελληνικών: Η φιλόλογος Ελένη Φρουζάκη δηλώνει ότι «για το διδαγμένο κείμενο ένας μαθητής πρέπει να νιώθει ασφαλής αν βρίσκεται στην ενότητα 9 και έχει κατανοήσει τα σχετικά σχόλια και τις εισαγωγές, ενώ για το αδίδακτο κείμενο μια σχετική ασφάλεια προϋποθέτει την καλή γνώση όλης της Γραμματικής και την άνεση στη διαπραγμάτευση ενός μέτριας δυσκολίας αδίδακτου κειμένου».
«Αναφορικά με τη Γλώσσα με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες του μαθήματος ένας καλός μαθητής θα πρέπει να έχει ξεκάθαρα στο μυαλό του τις έννοιες: Κειμενικός Δείκτης, Επικοινωνιακό Πλαίσιο, Κειμενικά Είδη, Ερμηνευτικό Σχόλιο, να έχει ασχοληθεί αναλυτικά με αρκετά κείμενα και τους προβληματισμούς τους και να έχει ο ίδιος γράψει ανάλογα τις απόψεις του» αναφέρει.
Στη Βιολογία: Οπως λέει ο κ. Λάζαρης, «σε σχέση με την ύλη μας, εμείς έχουμε τελειώσει ένα μικρό κομμάτι από το παλιό βιβλίο της Β’ Λυκείου που διδάσκεται φέτος και ολοκληρώνουμε το 4ο κεφάλαιο από το βιβλίο της Κατεύθυνσης (το 3ο αφορά τους ιούς που δεν διδάσκεται). Τα δύσκολα και ιδιαίτερα απαιτητικά κεφάλαια είναι το 1ο, το 2ο, το 4ο, το 5ο και το 6ο. Αρα μας απομένουν ακόμα οκτώ κεφάλαια, εκ των οποίων τα δύο είναι ιδιαίτερα απαιτητικά. Από τα πέντε που απομένουν μόνο το 8ο έχει σημαντικό βαθμό δυσκολίας».
Στην Ιστορία: Η ύλη θα έπρεπε να διατρέχει τη Χειραφέτηση και Αναμόρφωση 1844-1880.