Την επιστροφή τους στα επίπεδα της κερδοφορίας προ-COVID μέχρι το τέλος του 2022 αναμένουν οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της HSBC Navigator και αυτό παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων που είναι πιο αισιόδοξες για την ανάπτυξή τους σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος μειώθηκε στο 28% το 2020 από το 65% που ήταν το 2019.
Η εξέλιξη της πανδημίας φαίνεται ότι «έκοψε» τα φτερά των επιχειρηματιών με τους οκτώ τους δέκα (81%) εκπροσώπους των ελληνικών επιχειρήσεων να πιστεύουν ότι το διεθνές εμπόριο έχει γίνει πιο δύσκολο, αν και οι προοπτικές τους για το διασυνοριακό εμπόριο παραμένουν θετικές. Την ίδια ώρα πάντως το 94% των ελληνικών εταιρειών υποστηρίζουν ότι απορρέουν πολλαπλές ευκαιρίες από τη βελτίωση των περιβαλλοντικών και ηθικών τους προτύπων.
Η έρευνα του τομέα Επιχειρηματικής Τραπεζικής της HSBC αποκαλύπτει τις προσδοκίες και τις εκτιμήσεις περισσοτέρων από 10.000 εταιρειών σε 39 χώρες και γεωγραφικές περιφέρειες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Όπως αναδεικνύει παρά το γεγονός ότι το 2019 οι ελληνικές επιχειρήσεις ήταν μεταξύ των πιο αισιόδοξων στην Ευρώπη σχετικά με τη μελλοντική τους ανάπτυξη, το 2020 οι εκτιμήσεις τους είναι αρκετά πιο απαισιόδοξες και δυσμενέστερες από αυτές των εταιρειών στην υπόλοιπη Ευρώπη και παγκοσμίως ως απόρροια των δυσμενών συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία. Όπως προκύπτει από την έρευνα μόνο το 9% των ελληνικών επιχειρήσεων είναι πλέον πιο κερδοφόρες σε σύγκριση με τα προ-COVID επίπεδα και το 34% αναμένει να επιστρέψει στην προ-πανδημίας κερδοφορία μέχρι το τέλος του 2021 ενώ το 32% και το 11% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι θα χρειαστούν να περιμένουν μέχρι το τέλος του 2022 και του 2023 αντίστοιχα, προκειμένου να κερδίσουν το χαμένο έδαφος από την κρίση της πανδημίας. Μάλιστα, το 8% είναι ακόμα πιο απαισιόδοξο και προβλέπει κάτι τέτοιο να πραγματοποιείται από το 2024 και έπειτα.
Επενδύσεις και μέσα στην κρίση της πανδημίας
Πάντως η επιδημία δεν φαίνεται να οδηγεί τις επιχειρήσεις να εγκαταλείπουν τις επενδύσεις για την ανάπτυξή τους. Το 63% των ελληνικών επιχειρήσεων δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τις επενδύσεις τους τον επόμενο χρόνο. Λιγότερες από μία στις πέντε θα μειώσουν τις επενδύσεις τους. Οι ελληνικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν να εστιάσουν τις επενδύσεις τους στο μάρκετινγκ, τις ταμειακές ροές και τη διαχείριση των κεφαλαίων τους και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών τους.
Όσο για τις προοπτικές στο διεθνές εμπόριο, ενώ το 81% των ελληνικών επιχειρήσεων θεωρούν ότι το διασυνοριακό εμπόριο έχει γίνει πιο δύσκολο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, η προσήλωσή τους στην εξεύρεση διεθνών ευκαιριών δεν έχει περιοριστεί. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 71% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δήλωσαν θετικές ως προς τις προοπτικές τους για το διεθνές εμπόριο κατά την επόμενη διετία αν και μειωμένο κατά 10% σε σχέση με το 2019. Η Ευρώπη παραμένει ο πιο σημαντικός εμπορικός εταίρος για την Ελλάδα, με το 84% των ελληνικών επιχειρήσεων να δραστηριοποιούνται σε Ευρωπαϊκές αγορές, ενώ ακολουθεί η Βόρεια Αμερική (28%). Μάλιστα τα επόμενα 3-5 χρόνια, η Ευρώπη αναμένεται να παραμείνει η πιο σημαντική γεωγραφική περιφέρεια για την Ελλάδα εμπορικά.
Προτεραιότητα η χρήση της τεχνολογίας στην εφοδιαστική αλυσίδα
Κατά το περασμένο έτος, περισσότερες από 9 στις 10 επιχειρήσεις είχαν προβληματισμούς για την εφοδιαστική τους αλυσίδα, οι οποίοι σχετίζονται κυρίως με τα αυξανόμενα κόστη (49%), τους οικονομικούς πόρους/ χρόνο που απαιτήθηκε για τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (31%) και τη μεγάλη απόσταση που έχουν οι προμηθευτές από τους πελάτες τους (31%). Οι βασικές προτεραιότητες των ελληνικών εταιρειών ως προς την εφοδιαστική τους αλυσίδα κατά το 2021 είναι η αύξηση της χρήσης της τεχνολογίας (72% στην Ελλάδα έναντι 48% παγκοσμίως) καθώς και η αυστηροποίηση των συμβάσεων/προδιαγραφών με τους προμηθευτές τους (53% έναντι 38%).
Στις προτεραιότητες και των ελληνικών επιχειρήσεων η ενίσχυση της βιωσιμότητας
Το 94% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα θεωρούν ότι πολλαπλές ευκαιρίες απορρέουν από την ενίσχυση των περιβαλλοντικών και ηθικών τους προτύπων. Ως πιο σημαντικές τέτοιες ευκαιρίες αναφέρθηκαν: η βελτίωση της φήμης της εταιρείας (39%), η ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων (37%), η προσέλκυση επενδύσεων (33%) και η βελτίωση της ευεξίας των εργαζομένων (33%). Το 75% των ελληνικών εταιρειών αναμένουν ότι οι πωλήσεις τους θα αυξηθούν το επόμενο έτος λόγω της εστίασης στη βιωσιμότητα, με την πλειοψηφία (51%) να αναμένει ότι η αύξηση αυτή θα είναι μέτρια – έως 5%.
Αν και κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, η πλειονότητα των ελληνικών εταιρειών έχει σχέδια ή έχει ήδη θέσει στόχους για διάφορες πτυχές των ζητημάτων Περιβαλλοντικής Κοινωνικής και Εταιρικής Διακυβέρνησης. Το 76% των ελληνικών εταιρειών (από 69% το 2019) καταμετρούν τις επιδόσεις τους ως προς την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, το 81% (από 59% το 2019) αξιολογούν την κοινωνική τους βιωσιμότητα και το 59% (62% το 2019) παρακολουθούν τις επιδόσεις τους σε τομείς της εταιρικής διακυβέρνησης.