Καπνός φαίνεται ότι θα γίνει φέτος ένα μεγάλο μέρος , αν όχι το μεγαλύτερο, από τα περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ που εκτιμάται ότι είναι ο τζίρος των εορτών των Χριστουγέννων. Με άγνωστο ακόμα πότε και αν θα ανοίξουν τα εμπορικά καταστήματα, οι λιανέμποροι αγωνιούν και εκτιμούν ότι φέτος η χρονιά έχει χαθεί αφού ακόμα και αν τα ρολά των καταστημάτων ανέβουν τα συσσωρευμένα χρέη των προηγούμενων μηνών που δημιούργησε το πρώτο και στη συνέχεια το δεύτερο lockdown στην αγορά δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν. Σε αυτό μεγάλη βαρύτητα έχει το γεγονός ότι οι καταναλωτές δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα χρήματα εξαιτίας των εργασιακών αλλαγών που έχουν υποστεί , ενώ ακόμα και από αυτούς που δεν έχουν αλλάξει εργασιακό στάτους επιλέγουν να αποταμιεύσουν αντί να ξοδέψουν.
Το πρόβλημα αν και είναι εντονότερο στις μικρές επιχειρήσεις δεν αφήνει ανεπηρέαστο κανένα. Μπορεί οι μεγάλοι του λιανεμπορίου να έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά και να ενεργοποίησαν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, όμως αυτό δεν αρκεί αφού τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την αδυναμία εκτέλεσης και παράδοσης των παραγγελιών δείχνουν να αποθαρρύνουν μεγάλο αριθμό καταναλωτών που ακόμα δεν « βγήκαν στην ηλεκτρονική αγορά» για τα δώρα των γιορτών. Άλλωστε το γεγονός ότι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες , το 57% θα ξοδέψουν φέτος λιγότερα χρήματα , και από αυτούς οι 7 στους 10 δεν θα ξοδέψουν περισσότερα από 200 ευρώ φέτος για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους, σύμφωνα με έρευνα της ADMINE, κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα στο λιανεμπόριο ακόμα και εάν η κυβέρνηση αποφασίσει το άνοιγμα των επιχειρήσεων μετα τις 14 Δεκεμβρίου 2020.
4 στους 10 καταναλωτές έκαναν Χριστουγεννιάτικων αγορές την εβδομάδα του Black Friday
Το ADMINE Insights Lab, η πρώτη καταναλωτική έρευνα, που έγινε σε συνεργασία με το Graduate School του Deree – American College of Greece και το ACT – Αmerican College of Thessaloniki | a division of Anatolia College Greece, και διεξήχθη κατά τη διάρκεια του 2ου πανελλαδικού lockdown (21-23 Νοεμβρίου), σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σε δείγμα 575 καταναλωτών , δείχνει ότι το 38% των καταναλωτών ανησυχούν για το εάν θα ανοίξουν τα καταστήματα , ο ένας στους δύο καταναλωτές θα πραγματοποιήσει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του , ενώ οι αγορές για το εορταστικό τραπέζι και για προϊόντα ένδυσης να φαίνεται να τους οδηγούν στα φυσικά καταστήματα. Ωστόσο το 78% των καταναλωτών δηλώνει πως αγοράζει πλέον περισσότερα πράγματα online σε σύγκριση με το προηγούμενο lockdown (μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου) με τους 4 στους 10 καταναλωτές να έχουν ήδη κάνει μέρος των Χριστουγεννιάτικων αγορών τους την εβδομάδα του Black Friday.
Πάντως το 34% των καταναλωτών αναμένει και θα κάνει τις αγορές του μόλις ανοίξουν τα καταστήματα, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, ενώ από όσους είπαν πως θα κάνουν τις αγορές τους μετά την άρση του lockdown, το 68% δηλώνει καθόλου ως μέτρια ανησυχία για το άνοιγμα των καταστημάτων. Ιδιαίτερη σημασία έχε το γεγονός ότι 55% όσων επιλέξουν να επισκεφτούν τα φυσικά καταστήματα, θα προτιμήσουν τα μαγαζιά της γειτονιάς τους και μόνο το 10% δηλώνει πως θα επισκεφτεί τα εμπορικά κέντρα.
Με πιο αδύνατο πορτοφόλι οι Χριστουγεννιάτικες αγορές
Όσο για τα χρήματα που σκοπεύουν να διαθέσουν φέτος οι Έλληνες το 71% δεν θα ξεπεράσει τα 200 ευρώ, το 24% από 201-400 ευρώ, το 5% από 401-600 ευρώ ενώ μόλις το 1% πάνω από 600 ευρώ. Το 38% των καταναλωτών που θα διαθέσει μικρότερο budget συγκριτικά με πέρυσι, δηλώνει πως το μειωμένο εισόδημα είναι ο πρωτεύων λόγος για αυτή την απόφαση. Το εργασιακό στάτους επηρεάζει αναμφισβήτητα τις δαπάνες που προγραμματίζουν οι Έλληνες για τις γιορτές. Το 50% των καταναλωτών που είναι σε αναστολή εργασίας δηλώνουν μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές , το 30% όσων εργάζονται κανονικά, είτε remote, είτε στον συνηθισμένο χώρο εργασίας τους, είπαν πως προτιμούν φέτος να αποταμιεύσουν μέρος του Χριστουγεννιάτικου budget . Από τους καταναλωτές αυτούς τo 34% των που ζουν και εργάζονται στην Αθήνα δηλώνουν απαισιόδοξοι και προβληματισμένοι με την κατάσταση της οικονομίας με το αντίστοιχο ποσοστό στη Θεσσαλονίκη να είναι στο 29%. Τέλος, αναφορικά με τις αγοραστικές επιλογές οι ηλεκτρονικές συσκευές αποτελούν μεγαλύτερη προτεραιότητα για το ηλικιακό κοινό 18-24 ετών, η κατηγορία φαγητό-ποτό έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα για τις γυναίκες, ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 35-54 ετών, ενώ οι μικρότεροι σε ηλικία (18-34 ετών ) τοποθετούν το ταξίδια και εκδρομές πιο ψηλά στις προτεραιότητες τους. Αντιθέτως, το κοινό 35-54 ετών επικεντρώνεται περισσότερο σε πράγματα για το σπίτι και στα παιχνίδια