H ηλεκτροκίνηση αποτελεί πλέον τον βασικό στόχο των περισσότερων κατασκευαστών φορτηγών, αλλά και των αυτοκινητοβιομηχανιών που παράγουν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ( βαν, βανέτ). Έτσι, στο εγγύς μέλλον, χρόνο με το χρόνο η παλέτα των μοντέλων , πολλών ευρωπαίων αλλά και ιαπωνικών φιρμών θα εμπλουτίζει από ηλεκτρικά φορτηγά, τόσο στην μικρή κατηγορία – βαν , βανέτ – όσο και στα μεγάλα. Ήδη, πριν από λίγους μήνες, η κατασκευάστρια εταιρία φορτηγών Daimler Trucks παρουσίασε ένα μεγαλόπνοο σχέδιο, που αφορά το λανσάρισμα εξηλεκτρισμένων φορτηγών, και τα οποία θα καλύπτουν μια ευρεία γκάμα από τις αστικές διανομές μέχρι τις διεθνείς μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Με αυτόν τον τρόπο η Daimler επικυρώνει την δέσμευσή της ως προς τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.
Νταλίκες στην πρίζα
Στα μεγάλα και πιο βαριά μοντέλα, η Mercedes-Benz ετοιμάζεται να λανσάρει το eActros για τον κλάδο των διανομών, το οποίο έχει περάσει ένα εντατικό πρόγραμμα δοκιμών εδώ και τρία χρόνια. Έτσι, το eActros θα ξεκινήσει το επόμενο έτος τη μαζική παραγωγή ενός βαρέως φορτηγού που κινείται αμιγώς με μπαταρία. Η αυτονομία του eActros θα ξεπερνά κατά πολύ τα περίπου 200 χιλιόμετρα του πρωτοτύπου. Και αυτό είναι μόνο η αρχή, αφού, ηλεκτρικά φορτηγά αναμένεται να δούμε και από άλλους κατασκευστές φορτηγών.
Στα βαν το μέλλον είναι ηλεκτρικό
Ακόμη πιο σύντομα θα δούμε στην αγορά, τα ηλεκτρικά βαν, όπου και σε αυτήν την κατηγορία η Mercedes – Benz, έχει ήδη λύσεις με τρία μοντέλα της – όπως το Sprinter , το Vito κ.α. – να προσφέρονται σε ηλεκτρικές εκδοχές στην χώρα μας. Εξηλεκτρισμένα θα είναι σχεδόν όλα τα ελαφρά μοντέλα του ομίλου PSA ( Peugeot – Citroen), της Renault , της Fiat , της Ford κ.α. Και αν το μεγάλο πρόβλημα είναι οι αυτονομίες τους – από 150 έως και 300 χιλιόμετρα – μια μελέτη αποδεικνύει ότι, οι παραπάνω αυτονομίες φθάνουν και περισσεύουν. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην πιο πρόσφατη μελέτη, το 80% των οδηγών επαγγελματικών οχημάτων διανύουν κατά μέσο όρο λιγότερα από 200χλμ. τη μέρα. Επίσης, τα περισσότερα βαν και βανετ της συγκεκριμένης κατηγορίας φαίνεται να μην επηρεάζεται το ωφέλιμο φορτίο τους , από την παρουσία των μπαταριών, οι οποίες είναι τοποθετημένες στο πάτωμα.
Τα περισσότερα, συνεχίζουν να έχουν τα ίδια πλεονεκτήματα με τις συμβατικές εκδόσεις – βενζίνης ή ντίζελ – τόσο σε εργονομία, όσο και λειτουργικότητα, με πιο σημαντικό στοιχείο, ότι συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών ρύπων. Αλλά και στο πεδίο της υποστήριξης μετά την αγορά, τα περισσότερα βαν πλέον καλύπτονται από εγγύηση οκτώ ετών για την μπαταρίες τους, και τα ηλεκτρικά συστήματα υψηλής τάσης. Και επειδή η φόρτιση είναι το ζητούμενο, όλα τα βαν με αμιγώς σύστημα ηλεκτροκίνησης, παρέχουν την δυνατότητα φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ή ταχεία φόρτιση με συνεχές ρεύμα (DC). Είναι χαρακτηριστικό, ότι το νέο Ford E‑Transit μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία από το 15% μέχρι το 80% της χωρητικότητάς της σε περίπου 34 λεπτά, ένα ακόμη ατού για τον επαγγελματία που επιθυμεί να καλύψει άμεσα, μεγαλύτερες αποστάσεις , λόγω έκτακτου μεταφορικού έργου.