Ο ερχομός του τρίτου κύματος της πανδημίας ακόμη και στις αρχές του νέου έτους απειλεί όλη την Ευρώπη αλλά και την Ελλάδα και έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού την ιατρική κοινότητα.
Δραματική ήταν, άλλωστε, πριν από μερικές ημέρες η προειδοποίηση που απηύθυνε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εν όψει των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με τον διευθυντή του Οργανισμού στην Ευρώπη, δρ Χανς Κλούγκε, οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να μείνουν στα σπίτια τους τις γιορτές των Χριστουγέννων και να αποφύγουν πάση θυσία τις επισκέψεις ακόμη και σε στενά συγγενικά πρόσωπα. Κι αυτό γιατί, όπως γίνεται αντιληπτό, μπορεί να πυροδοτήσει την έκρηξη ενός τρίτου κύματος. Δυστυχώς, τα κρούσματα και οι θάνατοι στην Ευρώπη δεν μειώνονται, παρά τα lockdown και τα μέτρα που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις, αντίθετα καταγράφουν αριθμούς αρνητικών ρεκόρ.
Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα, παρά την αργή πλην σταθερή μείωση των κρουσμάτων και την αποσυμπίεση που καταγράφεται στα νοσοκομεία της χώρας, οι εστίες κορωνοϊού που έχουν δημιουργηθεί στη Δυτική Αττική αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα, με επίκεντρο την Κοζάνη, δεν επιτρέπουν στους ειδικούς να εφησυχάσουν. Πρόκειται, όπως λένε, για μια υγειονομική βόμβα, η οποία ανά πάσα στιγμή μπορεί να εκραγεί.
Τα πράγματα δείχνουν πως εάν η κυβέρνηση δεν αποφάσιζε το απόλυτο lockdown που επιβλήθηκε τις προηγούμενες ημέρες σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Μάνδρα, η Δυτική Αττική κινδύνευε να εξελιχθεί σε βόμβα, πολλαπλασίως μεγαλύτερη και από αυτή της Θεσσαλονίκης.
Καθημερινό «ταξίδι»
Τι είναι, όμως, αυτό που πυροδότησε την έκρηξη κρουσμάτων στις περιοχές της Δυτικής Αττικής και δημιούργησε ασφυκτική πίεση στα νοσοκομεία; Σύμφωνα με τους ειδικούς, το πρόβλημα είναι πολύπλευρο. Από τη μία πλευρά είναι η μετακίνηση εργατικού προσωπικού από και προς τη Δυτική Αττική. Είναι ενδεικτικό πως εργάτες καθημερινά «ταξιδεύουν» από τους δήμους της περιοχής για την Αθήνα προκειμένου να πιάσουν δουλειά ενώ και υπαλληλικό και στελεχιακό προσωπικό εργάζεται καθημερινά στις επιχειρήσεις της βιομηχανικής ζώνης της Δυτικής Αττικής.
Ξεπερνούν, άλλωστε, τις 30.000 οι συνολικές μετακινήσεις που γίνονται καθημερινά με κάθε μέσο προς το «τρίγωνο» του κορον;ϊού, το οποίο οριοθετείται από τους δήμους Ασπροπύργου, Μάνδρας και Ελευσίνας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξαν «ΤΑ ΝΕΑ» από τους αρμοδίους συγκοινωνιακούς φορείς και οργανισμούς, μόνο μέσω της Αττικής Οδού εξυπηρετούνται σε 24ωρη βάση περίπου 11.660 οχήματα, κατά μέσο όρο.
Ειδικότερα, ο σταθμός των διοδίων που βρίσκεται στην περιοχή Ρουπάκι Ασπροπύργου και «παίρνει» ένα μέρος της κίνησης από την Ελευσίνα και τη Μάνδρα – Μαγούλα προς την Αθήνα και αντίστροφα, κατά την περίοδο από 10 έως 16 Δεκεμβρίου είχε κατά μέσο όρο 8.416 διελεύσεις οχημάτων την ημέρα. Πέρυσι, στο ίδιο διάστημα ο ημερήσιος αριθμός διελεύσεων ήταν 14.062 οχήματα.
Επίσης, μέσω της πύλης «4» της Αττικής Οδού που βρίσκεται ανατολικά του Ασπροπύργου, στο διάστημα από 10 έως 16 Δεκεμβρίου εισέρχονταν κυρίως στη βιομηχανική ζώνη του Θριασίου Πεδίου 3.244 οχήματα την ημέρα. Οι αντίστοιχες διελεύσεις οχημάτων πριν ακριβώς από έναν χρόνο ήταν 3.880 ημερησίως.
Ακόμα, μέσω της ελεύθερης διοδίων παραλιακής οδού, που εξυπηρετεί την κίνηση από τη Μάνδρα, την Ελευσίνα και τον Ασπρόπυργο προς την Αθήνα και τον Πειραιά (μέσω της λεωφόρου Σχιστού), εκτιμάται ότι διέρχονται καθημερινά περίπου 11.000 οχήματα πάσης φύσεως (Ι.Χ., φορτηγά, ταξί, δίκυκλα κ.λπ.).
Προαστιακός και λεωφορεία
Την ίδια στιγμή, με τα τρένα του προαστιακού σιδηροδρόμου εκτιμάται ότι μετακινούνται καθημερινά προς τη Δυτική Αθήνα (προς Ασπρόπυργο και Μαγούλα-Μάνδρα) περίπου 1.800 άτομα κατά μέσο όρο. Οι μετακινήσεις εξυπηρετούνται από τους σταθμούς του προαστιακού «Ασπρόπυργος» και «Μαγούλα».
Σημαντικός είναι και ο όγκος των καθημερινών μετακινήσεων που εξυπηρετούνται με τα αστικά λεωφορεία της εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες». Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), οι περιοχές της Μάνδρας-Μαγούλας, του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας εξυπηρετούνται καθημερινά από συνολικά 14 κυκλικές λεωφορειακές γραμμές που λειτουργούν τροφοδοτικά προς το Μετρό, καταλήγοντας στους σταθμούς του Αιγάλεω και της Αγίας Μαρίνας.
Μέσω των γραμμών αυτών, το τελευταίο διάστημα του lockdown μετακινούνται καθημερινά περίπου 6.000 επιβάτες, αριθμός που αντιστοιχεί στο 30% των καθημερινών μετακινήσεων προ της περιόδου του κορωνοϊού.
Οι καταυλισμοί
Η δεύτερη… πηγή που φαίνεται πως έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην έκρηξη των κρουσμάτων στη Δυτική Αττική είναι η αυτονομία καταυλισμών μεταναστών αλλά και Ρομά καθώς και μερίδα κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, η οποία ανήκει στην ομάδα των «αρνητών» του κορωνοϊού. Μάλιστα, αργά το απόγευμα της Κυριακής νεαροί αρνητές, μετά από διαδικτυακά καλέσματα, πραγματοποίησαν συγκεντρώσεις σε Ασπρόπυργο και Ελευσίνα, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για το lockdown, ενώ δεν έλειψαν και οι στιγμές έντασης με την Αστυνομία.
Πάντως, πολλοί είναι οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανική ζώνη και οι οποίοι κάνουν έκκληση στον ΕΟΔΥ να γίνουν μαζικά τεστ για τον ιό μέσα στις ίδιες τις επιχειρήσεις. Οπως λένε, ένα από τα μεγάλα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι και το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις η μαύρη εργασία, ιδίως ανάμεσα στις μεταναστευτικές κοινότητες της περιοχής, «βασιλεύει», με αποτέλεσμα να μην ελέγχονται οι εργαζόμενοι αυτοί – ακόμη κι αν αρρωστήσουν – κυρίως από τον φόβο της απώλειας του μεροκάματου.