Με επιστράτευση ακόμα και των ταξί για την παράδοση των δώρων των Χριστουγέννων από μικρές αλλά και μεγάλες αλυσίδες η αγορά κατάφερε, έστω και περιορισμένα, να κινηθεί εν μέσω lockdown, ενώ οι έμποροι, αν και δεν έχουν πλήρη εικόνα, αφού απομένουν ακόμα μερικές ημέρες πριν από την Πρωτοχρονιά, επισημαίνουν ότι οι προβλέψεις τους δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες, παρά το γεγονός ότι οι εξ αποστάσεως πωλήσεις ενισχύθηκαν από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Σύμφωνα με τους ίδιους, στο 30% του περυσινού τζίρου με βάση πρόχειρες εκτιμήσεις αναμένεται να ανέλθει ο φετινός τζίρος των εορτών καθώς το click away βοήθησε τις επιχειρήσεις που το εφάρμοσαν να προσεγγίσουν το καταναλωτικό τους κοινό, ωστόσο είναι βέβαιο ότι έως το τέλος τον γιορτών η πρακτική αυτή δεν θα μπορέσει να αναπληρωθεί τον χαμένο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.
Η εικόνα της αγοράς έδειξε τις προηγούμενες ημέρες ότι όσες επιχειρήσεις είχαν δραστηριοποιηθεί το προηγούμενο διάστημα και προσαρμοστεί στην ψηφιακή επικοινωνία με τους πελάτες τους μέσω e-shop αλλά και με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης π.χ. Facebook, Instagram αλλά και sms, είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται και πολλές από αυτές εκτιμούν ότι θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα αυτή τη μέθοδο πωλήσεων.
Σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι η αγορά λειτούργησε ικανοποιητικά με το click away και ειδικά για την αγορά των παιχνιδιών και σημείωσε ότι οι ανάγκες των γιορτών παράλληλα με το γεγονός ότι «μεγάλη αλυσίδα παιχνιδιών έμεινε κλειστή και δεν χρησιμοποίησε το click away δημιούργησε για τα μικρά καταστήματα παιχνιδιών συνθήκες αύξησης του τζίρου τους». Μάλιστα ο ίδιος αναφέρθηκε στην τελευταία Κυριακή του χρόνου, δηλαδή χθες, που τα σουπερμάρκετ ήταν ανοιχτά, ενώ για την Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2021 είπε ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται και πάλι σε προαιρετική λειτουργία των σουπερμάρκετ.
Ερωτηθείς σχετικά με τις ουρές και τον συνωστισμό που παρατηρείται αυτές τις μέρες, τόνισε ότι οι έλεγχοι είναι ασταμάτητοι από όλες τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. «Τα μέτρα σε γενικές γραμμές τηρούνται, ωστόσο κάποια πρόστιμα έχουν επιβληθεί» είπε.
Πάντως τα φετινά γιορτινά δώρα στην πλειονότητά τους ήρθαν ηλεκτρονικά. Το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο ανταποκρίθηκε στις ανάγκες των καταναλωτών σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου – GR. EC. Α. Μάλιστα, παρά τα όποια προβλήματα στις μεταφορές, ο κύριος όγκος των παραγγελιών διεκπεραιώθηκαν κανονικά, ενώ επιστρατεύτηκαν για τις παραδόσεις των δεμάτων στους καταναλωτές ακόμα και τα ταξί.
Πάντως για τον περιορισμένο τζίρο στις φετινές γιορτές, σύμφωνα με τους εμπόρους, ανασταλτικός παράγοντας δεν ήταν μόνο τα κλειστά καταστήματα και η ανάγκη για άμεση προσαρμογή σε νέους τρόπους προσέγγισης του καταναλωτικού κοινού. Σημαντικός παράγοντας του μειωμένου τζίρου ήταν και το γεγονός ότι περίπου ο ένας στους δύο εργαζόμενους καταναλωτές βρίσκεται σε αναστολή εργασίας και καλείται να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του με σημαντικά χαμηλότερα εισοδήματα. Ετσι, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, και η αξία των αγορών ήταν μικρή σε σχέση με πέρυσι.