Δύο περίπου μήνες μετά το κλείσιμο των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων στο πλαίσιο του περιορισμού της διασποράς του κοροναϊού και το κουδούνι θα χτυπήσει και πάλι το πρωί της Δευτέρας για χιλιάδες μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η προσέλευση και η αποχώρηση των μαθητών στα σχολεία θα γίνεται κλιμακωτά προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός των γονέων και κηδεμόνων έξω από τα σχολικά κτίρια.
Για τη δια ζώσης λειτουργία των δομών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής θα ισχύσουν εν πολλοίς τα μέτρα που ίσχυαν και όταν άνοιξαν τα σχολεία τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ οι γονείς για τη μετακίνησή τους από και προς τα σχολεία θα πρέπει να αποστέλλουν sms με τον «κωδικό 4« στο 13033.
Ήδη οι γονείς έχουν λάβει ενημερωτικά μηνύματα από τις οικίες διευθύνσεις των σχολείων για την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης των μικρών μαθητών.
Τα μέτρα στα σχολεία
Η χρήση μάσκας θα είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους – εσωτερικούς και εξωτερικούς -, ενώ οι υπεύθυνοι των μονάδων θα πρέπει να φροντίζουν για την προμήθεια αντισηπτικών υγρών, που θα βρίσκονται στις αίθουσες.
Ειδικά μέτρα θα ισχύουν για τα κυλικεία, σχετικά με τη λειτουργία τους και τα προϊόντα που θα μπορούν να παρέχουν προς πώληση. Ακόμη, προβλέπεται ο σχολαστικός καθαρισμός και αερισμός των σχολικών αιθουσών.
Σχολαστικοί καθαρισμοί σε αίθουσες και εξοπλισμό προβλέπονται ειδικότερα για τα εργαστήρια πληροφορικής και για τα μουσικά όργανα.
Οι φόβοι των ειδικών
Η αύξηση της κινητικότητας του πληθυσμού από το άνοιγμα των σχολείων τη Δευτέρα, θα επηρεάσει τη διασπορά του κοροναϊού «λελογισμένα», εκτίμησε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαριγιάννης. τονίζοντας την ανάγκη αυστηρής και σοβαρής τήρησης της τηλεργασίας στο επόμενο διάστημα
Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο του ANT1, για το άνοιγμα δημοτικών, νηπιαγωγείων, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών καθώς και των σχολείων ειδικής αγωγής, ο κ. Σαρηγιάννης σχολίασε ότι «έχουν ήδη ληφθεί μέτρα για τη μείωση της καινούργιας διασποράς ειδικά με τους γονείς γύρω από τα σχολεία».
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε από την πλευρά του ο καθηγητής λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής Νίκος Σύψας ο οποίος μιλώντας στον ΣΚΑΙ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο αν υπάρξει επιδημιολογική έκρηξη μετά τις εικόνες του Σαββατοκύριακου να κλείσουν ξανά τα σχολεία.
Πρέπει να καταβάλλουμε όλοι μια προσπάθεια ώστε αυτό το πρώτο βήμα άρσης του lockdown να γίνει με ασφάλεια, επεσήμανε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, με ανάρτησή του στο Twitter. Εδώ θα παίξουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο οι γονείς, οι οποίοι θα πρέπει να κάνουν μια προσπάθεια να μη δουν το άνοιγμα των σχολείων ως μια ευκαιρία κοινωνικοποίησης δικής τους. Δηλαδή θα πρέπει να μην το δουν σαν μια ευκαιρία να συναντηθούν οι γονείς των παιδιών που αναπτύσσουν και φιλικές σχέσεις μεταξύ τους, να μην συναντιούνται το πρωί ή το μεσημέρι να πιουν καφέ η να συζητούν, γιατί ειδικά την ώρα που κάνουμε διάλειμμα ή πίνουμε καφέ, κατεβαίνουν οι μάσκες και εκεί υπάρχει διάδοση του κοροναϊού», τόνισε.
Αναφορικά με τις άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης ο κ., Εξαδάκτυλος είπε ότι αν είναι ασφαλές το περιβάλλον, όλα πρέπει να ανοίξουν κι αυτό εξαρτάται από τη μικρή διασπορά του ιού στην κοινωνία και την άρση της η ασφυκτικής πίεσης που υφίσταται το ΕΣΥ.
Οι οδηγίες του υπουργείου Παιδείας
Οδηγία του υπουργείου Υγείας προβλέπει τον αερισμό των αιθουσών ανά 20 λεπτά κατά τη διάρκεια του μαθήματος, παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες της εποχής.
Τα μέτρα αερισμού, δε, θα πρέπει να τηρούνται στο έπακρο ειδικά στην περίπτωση που γίνεται χρήση κλιματιστικού.
Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος προβλέπει τα εξής :
1. Οι αίθουσες θα πρέπει να αερίζονται πλήρως για τουλάχιστον 15 λεπτά πριν την έναρξη της λειτουργίας τους.
2. Τα παράθυρα θα πρέπει να παραμένουν πλήρως ανοικτά για τουλάχιστον 15 λεπτά κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και των σχολικών γευμάτων καθώς και μετά την αποχώρηση των μαθητών.
3. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, τα παράθυρα των αιθουσών θα πρέπει να ανοίγουν πλήρως τουλάχιστον για 5 λεπτά ανά 20λεπτο, ή μία φορά κατά τη διάρκεια της 45λεπτης ώρας διδασκαλίας, ώστε να ανανεώνεται πλήρως ο εσωτερικός αέρας. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, τόσο πιο γρήγορα επιτυγχάνεται η ανανέωση του αέρα. Κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, τα 5 λεπτά θεωρούνται επαρκής χρόνος για την πλήρη ανανέωση του αέρα, υπό την προϋπόθεση της ανανέωσης του εσωτερικού αέρα κάθε 20 λεπτά.
4. Οι κοινόχρηστοι χώροι (βιβλιοθήκες, τουαλέτες, σχολικά γυμναστήρια) θα πρέπει να αερίζονται συνεχώς και πλήρως, δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται από διαφορετικές ομάδες ατόμων.
5. Θα πρέπει να εξασφαλίζεται η πρόσβαση για το άνοιγμα των παραθύρων (ειδικά σε περιπτώσεις, που βρίσκονται σε ψηλότερα σημεία για λόγους ασφαλείας) και επίσης ότι τα ανοίγματα των συστημάτων εξαερισμού δεν παρεμποδίζονται με κανέναν τρόπο, πχ κρεμασμένες αφίσες κ.λπ.
6. Σε ψυχρότερες καιρικές συνθήκες η επίδραση των χαμηλών θερμοκρασιών μπορεί να μετριαστεί ανοίγοντας τα παράθυρα, που βρίσκονται άνωθεν των θερμαντικών σωμάτων.
7. Σε περίπτωση λειτουργίας κλιματισμού όλα τα υφιστάμενα συστήματα εξαερισμού και κλιματισμού θα πρέπει να ρυθμιστούν στο μέγιστο ποσοστό εισαγωγής νωπού αέρα. Το άνοιγμα των παραθύρων συνιστάται για τη βέλτιστη ανανέωση του εσωτερικού αέρα. Για τη χρήση συστημάτων κλιματισμού υπενθυμίζονται και οι συστάσεις των (α) και (β) σχετ. εγκυκλίων.
8. Εάν υφίστανται πόρτες πυρασφάλειας, αυτές θα πρέπει να παραμένουν κλειστές, να μην αξιοποιούνται ως ανοίγματα για τον αερισμό του κτιρίου και να χρησιμοποιούνται όπως προβλέπεται από το σχέδιο πυρασφάλειας του κτιρίου.
9. Για λόγους αποφυγής της διασποράς του ιού τονίζονται τα ακόλουθα:
- Το άνοιγμα αποκλειστικά των εσωτερικών θυρών των αιθουσών θα πρέπει να αποφεύγεται καθώς υπάρχει κίνδυνος μεταφοράς αερολυμάτων από τη μία αίθουσα στην άλλη μέσω των διαδρόμων. Για το λόγο αυτό απαιτείται και το παράλληλο άνοιγμα των παραθύρων και της εσωτερικής πόρτας της αίθουσας.
- Το άνοιγμα των παραθύρων αποκλειστικά σε θέση ανάκλισης δεν εξασφαλίζει τον επαρκή αερισμό της αίθουσας, ακόμη κι αν διατηρούνται σε αυτή τη θέση καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Σε κάθε περίπτωση, και για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας, οι συστάσεις της παρούσας θα πρέπει να εφαρμόζονται σε συνδυασμό με το σύνολο των συστάσεων για την προστασία από την εξάπλωση του κοροναϊού SARS CoV-2 (. υγιεινή των χεριών, χρήση μάσκας κλπ).
- Σε κάθε περίπτωση, και για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας, οι συστάσεις της παρούσας θα πρέπει να εφαρμόζονται σε συνδυασμό με το σύνολο των συστάσεων για την προστασία από την εξάπλωση του κοροναϊού SARS CoV-2 (υγιεινή των χεριών, χρήση μάσκας κλπ).
- Επίσης συνιστάται η μεταφορά και η παραλαβή παιδιών από / προς το σχολείο να γίνεται κατά το δυνατόν από ένα σταθερό πρόσωπο αναφοράς ή ένα άτομο της κατοικίας του παιδιού.
Τέλος υπενθυμίζονται οι γενικότερες συστάσεις της (γ) σχετ. αναφορικά με την ανάγκη λήψης των απαραίτητων μέτρων για τον καθαρισμό και την απολύμανση επιφανειών των εκπαιδευτικών μονάδων καθώς και της (δ) σχετ. αναφορικά με τον εξαερισμό εσωτερικών χώρων κατά τη χειμερινή περίοδο υπό το πρίσμα της πανδημίας του ιού SARS CoV-2.
Κεραμέως : Επόμενο βήμα το άνοιγμα της Γ΄ λυκείου
«Πηγαίνουμε βήμα-βήμα, πάντα ακούγοντας τις εισηγήσεις των ειδικών. Οι ειδικοί έως τώρα μας έχουν δώσει πράσινο φως για νηπιαγωγεία, δημοτικά και βρεφονηπιακούς σταθμούς», είπε η κα Κεραμέως τονίζοντας ότι εξετάζουν συνεχώς τα επιδημιολογικά στοιχεία.
«Το άνοιγμα της Γ’ Λυκείου αποτελεί προτεραιότητα μας και το θέτουμε μετ’ επιτάσεως. Μειώσαμε την ύλη για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αφουγκραζόμενοι την αναστάτωση που επικρατεί. Η τηλεκπαίδευση συνεχίζεται.»
Υπενθυμίζεται ότι από την Παρασκευή κάνουν τηλεκπαίδευση όλα τα γυμνάσια και λύκεια.
Ο Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος Παναγιώτης Γαργαλιάνος εξήγησε ότι η πρωτοβάθμια είναι χαμηλότερου ρίσκου μεταδοτικότητας και για αυτό ανοίγει πρώτη. «Η Γ’ Λυκείου έχει ανάγκες. Η επιτροπή συζητάει εκτεταμένα.»
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε ειδική μέριμνα για την Γ’ Λυκείου συμπλήρωσε η υπουργός. Ερωτηθείσα για το πότε προβλέπεται το άνοιγμα των λυκείων, είπε ότι οι εκπαιδευτικοί που είναι στην Γ’ Λυκείου είναι ταυτόχρονα και στην Α’ και Β’, άρα δε μπορούν να είναι ταυτόχρονα κα δια ζώσης και εξ αποστάσεως. Αυτό είναι ένα θέμα που θα εξεταστεί προτού αποφασιστεί το άνοιγμα.