Η ζήτηση για αγαθά από την Κίνα έχει αυξηθεί τόσο πολύ το τελευταίο διάστημα που έχει αρχίσει να παρατηρείται έλλειψη για εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) μεταφοράς εμπορευμάτων προς Ευρώπη και ΗΠΑ, με αποτέλεσμα να έχουν φτάσει στα ύψη οι τιμές. Το κόστος αποστολής ενός στάνταρ κοντέινερ 40 ποδών διά μέσου του Ειρηνικού έχει αυξηθεί από τα 2.000, ακόμη και έως τα 13.000 δολάρια σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Οι τιμές προς την Ευρώπη έχουν ξεπεράσει σε ορισμένες ανάλογες περιπτώσεις ακόμη και τα 9.000 δολάρια σύμφωνα με εισαγωγείς εμπορευμάτων που επικαλούνται οι «Φαινάνσιαλ Τάιμς».
Οι τιμές spot για την αποστολή ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών, που είναι το στάνταρ μαζί με αυτό των 20 ποδών, από τη Σαγκάη προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 150%, ξεπερνώντας αυτόν τον μήνα τα 4.000 δολάρια σύμφωνα με το ναυτιλιακό χρηματιστήριο της Σαγκάης Shanghai Shipping Exchange. Πρόκειται για τιμές-ρεκόρ που δείχνουν τη στρέβλωση της αγοράς. Το κόστος αποστολής εμπορευματοκιβωτίου 20 ποδών προς την Ευρώπη τετραπλασιάστηκε ξεπερνώντας τα 4.400 δολάρια, που επίσης είναι τιμή που πλησιάζει σε επίπεδα-ρεκόρ.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έχει δημιουργηθεί μεγάλη ανισότητα στην κατανομή κοντέινερ σε όλον τον κόσμο. Στην Ασία οι εξαγωγείς δεν μπορούν να βρουν διαθέσιμα κοντέινερ για να φορτώσουν σε αυτά αγαθά, ενώ στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη και στην Αυστραλία τα λιμάνια έχουν γονατίσει λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού και υποδομών ώστε να γίνει διαχείριση των εισαγόμενων αγαθών. Αυτό έχει σαν συνέπεια να καθυστερεί πολύ η επιστροφή κενών κοντέινερ στην Κίνα και στην Ασία γενικότερα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αυτές οι ελλείψεις, λένε πηγές στη South China Morning Post.
Ειδικά στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, το πρώτο εξάμηνο του 2020 ξέμειναν εκεί χιλιάδες άδεια εμπορευματοκιβώτια όταν ναυτιλιακές ακύρωσαν τα περισσότερα δρομολόγια λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας. Οταν το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους άρχισε πάλι να εκδηλώνεται ενδιαφέρον για κινεζικά προϊόντα, ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους που ήθελαν να βρουν κενά κοντέινερ οδήγησε τις τιμές στα ύψη, αναφέρουν πηγές των «Φαινάνσιαλ Τάιμς».
Αύξηση 24%
Ο αριθμός των κοντέινερ που εστάλησαν από την Ασία προς τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά σχεδόν 24% τον Νοέμβριο του 2020, φτάνοντας σε επίπεδα-ρεκόρ για τον μήνα αυτόν, σύμφωνα με στοιχεία της αμερικανικής εταιρείας ερευνών Descartes Datamyne που επικαλείται ο ιστότοπος Hellenic Shipping News. Επίσης αναφέρεται ότι ο όγκος των κοντέινερ από την Ασία προς την Ευρώπη είχε αρχίσει να παρουσιάζει αύξηση από τον Οκτώβριο του 2020, η οποία ανήλθε σε 7% για εκείνο τον μήνα.
Το μεγάλο δίλημμα που έχουν τώρα οι εισαγωγείς είναι εάν θα πληρώσουν αυτά τα πολύ υψηλά πλέον μεταφορικά έξοδα, μετακυλίοντας στη συνέχεια το κόστος αυτό στους πελάτες τους και τελικά στους καταναλωτές, ή εάν θα περιμένουν να ομαλοποιηθεί η κατάσταση με περισσότερο άδεια εμπορευματοκιβώτια να φτάνουν ξανά πίσω στην Ασία για να γεμίσουν με νέα προϊόντα.
Οι ναυτιλιακές ελπίζουν ότι η μείωση στη βιομηχανική παραγωγή που καταγράφεται κάθε χρόνο τον Φεβρουάριο λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς θα επιτρέψει την αντιμετώπιση της στρέβλωσης της αγοράς και θα οδηγήσει σε μείωση για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Νότιας Κορέας, η HMM Co., ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η έλλειψη κοντέινερ και μεταφορικής ικανότητας των πλοίων πιθανότατα θα συνεχιστεί το πρώτο εξάμηνο του 2021. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα εμπορευματοκιβωτίων, η συμφόρηση σε λιμάνια και η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη το 2021 αναμένεται να διατηρήσουν τις τιμές μεταφοράς εμπορευμάτων του πρώτου τριμήνου υψηλότερα από τα επίπεδα του 2020, σύμφωνα με έκθεση από το Bloomberg Intelligence.