Οι επιτόπιες υπουργικές αυτοψίες – με τηλεοπτικές κάμερες ή φωτογραφικούς φακούς σε απόσταση καλού πλάνου – δεν φεύγουν ποτέ από τη μόδα του πολιτικού μάρκετινγκ. Ωστόσο, κατά καιρούς οι επαγγελματίες της πολιτικής που έχουν επιφορτιστεί με τη διακυβέρνηση υιοθετούν κι άλλες μεθόδους ανάδειξης της επαφής τους με τους ψηφοφόρους. Οπως συνέβη αυτήν την εβδομάδα όταν δύο σχεδόν παρόμοιες ειδήσεις για υπουργούς που σήκωσαν το τηλέφωνο να μιλήσουν με πολίτες φιγουράρισαν στα πιο διαβασμένα του ηλεκτρονικού Τύπου. Ο Χρήστος Σταϊκούρας και η Νίκη Κεραμέως εφάρμοσαν μια συνταγή που είχε ήδη καθιερώσει ο Πρωθυπουργός. Μια συνταγή που θέλει, βέβαια, προσοχή στην εκτέλεσή της προκειμένου να μην ακούγεται περισσότερο ο επικοινωνιακός σκοπός της από το μήνυμα που επιδιώκει ο εκάστοτε πολιτικός να σερβίρει στο ακροατήριο.
Δύο πολίτες κατήγγειλαν στο Mega τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με το πρόγραμμα Γέφυρα. Τους είδε ο υπουργός Οικονομικών κι αποφάσισε να τους τηλεφωνήσει για να μάθει λεπτομέρειες. «Το πρόγραμμα (σ.σ.: Γέφυρα) έγινε για να βοηθήσουμε τον κόσμο και όχι να τον ταλαιπωρούμε» είπε στη μία, ενώ στον άλλον δεσμεύθηκε για την επίλυση του ζητήματος. Και πράγματι, σύμφωνα με όσα οι ίδιοι δήλωσαν στο νέο ρεπορτάζ που περιέγραψαν την εμπειρία τους με έναν υπουργό στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, τα προβλήματα διευθετήθηκαν.
Ενας δάσκαλος, από την άλλη, στόλισε την τάξη σε δημοτικό σχολείο στο Κερατσίνι για να υποδεχθεί τους μαθητές του ύστερα από σχεδόν οκτώ εβδομάδες τηλεκπαίδευσης, ποστάρισε τη φωτογραφία κι αυτή έγινε viral. Ετσι, η υπουργός Παιδείας τού τηλεφώνησε να τον συγχαρεί και μίλησαν – όπως εκείνος ανέφερε σε ανάρτησή του – για τις δράσεις του, αλλά και για τα σχολεία γενικότερα.
Και στη Μπεκατώρου
Μία εβδομάδα προτού δημοσιοποιηθούν τα παραπάνω τηλεφωνήματα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε καλέσει στο τηλέφωνο τη Σοφία Μπεκατώρου μετά την καταγγελία της. Για να της πει, όπως ο ίδιος έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook, ότι είναι «δίπλα της. Οχι μόνο ως πρωθυπουργός. Αλλά και ως σύζυγος, πατέρας και απλός πολίτης».
Δεν ήταν η πρώτη φορά που κάνει μια τέτοια κίνηση. Τον περασμένο Αύγουστο είχε τηλεφωνήσει στον καπετάνιο που είχε σώσει ένα τετράχρονο κορίτσι το οποίο παρασύρθηκε στα ανοιχτά πάνω στον φουσκωτό της μονόκερο στο Ρίο – Αντίρριο. Λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο, μερικά λεπτά μετά τον μεγάλο σεισμό της Σάμου κάλεσε τον Ακη Τσελέντη ώστε να ενημερωθεί προσωπικά για την εξέλιξη του φαινομένου. Ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου διηγείτο την ιστορία προσθέτοντας «αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ στα 30 χρόνια της καριέρας μου». Τον Φεβρουάριο του 2020 έπειτα από μια οργισμένη ανάρτηση του Χρήστου Μάστορα για το γαλάζιο Ασφαλιστικό που δεν καταργούσε μια ρύθμιση του νόμου Κατρούγκαλου, ο Πρωθυπουργός κάλεσε τον τραγουδιστή για να τον ενημερώσει πως σύντομα θα αντιμετωπιστεί νομοθετικά το ζήτημα.
Οι γραφειοκράτες
Για τους υποστηρικτές της κυβέρνησης τα υπουργικά τηλεφωνήματα, που πατάνε πάνω στο πρωθυπουργικό μοτίβο, αναδεικνύουν το ενδιαφέρον της για την καθημερινότητα των πολιτών – έναν τομέα που άπαντες οι εκλογολόγοι επιμένουν ότι κρίνει σε μεγάλο βαθμό την αξιολόγηση των κυβερνώντων από τους πολίτες. Για τους πιο καχύποπτους, πάλι, φανερώνουν μια επικοινωνιακή προσέγγιση των πραγμάτων. Ειδικά εκείνα που στο μυαλό οποιουδήποτε γνωρίζει τη Δημόσια Διοίκηση από μέσα καταγράφονται σαν μια πολιτική διαφήμιση – αφού ένα υπουργικό τηλεφώνημα στους γραφειοκράτες του εκάστοτε υπουργείου αρκεί για να επιλυθεί κάθε πρόβλημα. Με άλλα λόγια: η συνταγή πρέπει να ταιριάζει και με τα υπόλοιπα πιάτα του τραπεζιού.