Το 2022 αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο πρότυπο ειδικό σχολείο στη Γλυφάδα για μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – με εστίαση στη νοητική αναπηρία και στη διαταραχή αυτιστικού φάσματος – από όλη την Αττική, η ίδρυση του οποίου έχει εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας εδώ και περίπου τρία χρόνια. Ο χώρος έχει βρεθεί, σε οικόπεδο της Ανω Γλυφάδας, όπου τώρα βρίσκεται το παλιό 18ο Δημοτικό, το οποίο και θα κατεδαφιστεί. Με τεράστια ανακούφιση υποδέχθηκαν την είδηση γονείς και παιδιά, καθώς μέχρι τώρα ολόκληρος ο Νότιος Τομέας και κομμάτι της Ανατολικής Αττικής (από Πετράλωνα και Καλλιθέα μέχρι Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη) εξυπηρετούνται από το Ειδικό Σχολείο Καλλιθέας, το οποίο ήδη έχει 60 παιδιά, και το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου, το οποίο έχει προ πολλού ξεπεράσει τα όριά του, εξυπηρετώντας 82 παιδιά, την ώρα που ο ενδεδειγμένος αριθμός για την εύρυθμη λειτουργία ενός τέτοιου σχολείου είναι τα 35-40.
«Δεχόμαστε παιδιά με αναπηρίες – εκτός από τύφλωση, κώφωση και κινητικά προβλήματα -, με νοητική υστέρηση, αυτισμό, σύνδρομα όπως Down ή άλλα σπάνια σύνδρομα, διάφορες ψυχώσεις, άλλες πολλαπλές αναπηρίες, ακόμα και κοινωνικοσυναισθηματικά προβλήματα λόγω παραμελημένων οικογενειών. Επίσης, φιλοξενούνται παιδιά από ιδρύματα» λέει στα «ΝΕΑ» ο Δημήτρης Μπαγατέλας, διευθυντής στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο του Αγίου Δημητρίου, που μαζί με τον συντονιστή εκπαίδευσης, τους γονείς και τον Δήμο Γλυφάδας έκανε καίριες παρεμβάσεις ώστε να φτάσει να ικανοποιηθεί η ανάγκη για ένα νέο ειδικό σχολείο στην Αττική.
«Εδώ και πολλά χρόνια το σχολείο του Αγίου Δημητρίου είναι υπεράριθμο. Λόγω των πολλών παιδιών στο δημοτικό, το νηπιαγωγείο λειτουργεί με ένα τμήμα, ενώ θα μπορούσε να έχει δύο ή τρία. Εχουμε 82 παιδιά, 75 δημοτικού και επτά νηπιαγωγείου. Αν κρίνουμε ότι θα ωφεληθούν οι μαθητές, μπορούν να μείνουν εδώ μέχρι και το 15ο έτος. Για εμάς όμως είναι πρόβλημα αυτό. Ερχόμαστε σε πολύ δύσκολη θέση στο να διαχειριστούμε αιτήματα νέων μαθητών ή μετεγγραφών. Το άγχος μας είναι να μη στερήσουμε από κάποιον τη φοίτηση» εξηγεί ο διευθυντής, περιγράφοντας ταυτόχρονα την ταλαιπωρία για μαθητές που ξεκινούν, για παράδειγμα, από τη Βάρη στις 6.30 το πρωί για να φτάσουν με το σχολικό στον Αγιο Δημήτριο, την ώρα που άλλα παιδιά ακόμη δεν έχουν καν ξυπνήσει.
Εμπνευση
Το νέο ειδικό σχολείο, εξάλλου, σκοπεύει να ανατρέψει τη στερεοτυπική εικόνα που υπάρχει για τα απρόσωπα κτίρια των σχολικών μονάδων και να δημιουργήσει ένα περιβάλλον έμπνευσης. «Ελπίζουμε το σχολείο αυτό να είναι ένα σχολείο πρότυπο για ίδια σχολεία στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό και να γίνει η αφετηρία περαιτέρω έρευνας για το πώς θα πρέπει να σχεδιάζονται οι χώροι για παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και της νοητικής υστέρησης. Είμαστε σίγουροι ότι θα ανακουφίσει πολλούς μαθητές και τους γονείς τους και ελπίζουμε ο σχεδιασμός μας να ξεπερνά τις προσδοκίες τους. Θέλουμε το σχολείο να θυμίζει μέρος της γειτονιάς και η κλίμακά του να δημιουργεί αυτή την αίσθηση. Σημαντικό στοιχείο στον σχεδιασμό μας είναι η ευελιξία των χώρων και η πιθανή προσαρμογή τους σε μελλοντικές απαιτήσεις» λέει στα «ΝΕΑ» η αρχιτεκτονική ομάδα της Klab Architecture που έχει αναλάβει το πρότζεκτ. Σε μια έκταση 3.480 τ.μ., το νέο ειδικό σχολείο θα περιλαμβάνει 12 τάξεις δημοτικού, δύο τάξεις νηπιαγωγείου, γυμναστήριο, εσωτερική πισίνα, φυσικοθεραπευτήριο, χώρους που υποστηρίζουν την ομαλή κοινωνική προσαρμογή (π.χ. μίμηση κατοικίας), υπόγειο χώρο στάθμευσης και ένα αμφιθέατρο 400 θέσεων για πολιτιστικές εκδηλώσεις.
«Μέχρι να ολοκληρωθεί, ο χρόνος για εμάς θα είναι βασανιστικός» αναφέρει ο Δημήτρης Μπαγατέλας. «Το σχολείο της Γλυφάδας έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί γύρω στα 35-40 παιδιά. Καλό θα ήταν κάθε δήμος να είχε ένα ειδικό σχολείο. Είναι και θέμα ίσων ευκαιριών».