Ψηφιακά και με ένα κλικ θα γίνεται σύντομα η έναρξη των νέων ατομικών επιχειρήσεων! Η όλη διαδικασία θα ολοκληρώνεται με μία ενέργεια και από ένα σημείο, καταργώντας όλες τις περιττές ενέργειες και διατυπώσεις!
Τα νέα ψηφιακά «εργαλεία» για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ετοιμάζει ήδη το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς.
Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δεσμεύτηκε πρόσφατα έναντι της διοίκησης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) και για άλλες δύο ψηφιακές τομές: την ψηφιοποίηση των διαδικασιών αγοραπωλησίας ακινήτων και την ψηφιακή λήψη του ποινικού μητρώου.
Πρόκειται για προτεραιότητες που εντάσσονται σε μια ευρύτερη στρατηγική διευκόλυνσης των επιχειρήσεων, μέσω της ψηφιοποίησης και της απλοποίησης των διαδικασιών που προωθούνται σε ολόκληρο το Δημόσιο.
Ηδη, η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών συνεργάζεται με την ΑΑΔΕ, τον ΕΦΚΑ και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, με στόχο αρχικά την απλοποίηση και αμέσως μετά την ψηφιοποίηση της διαδικασίας έναρξης ατομικής επιχείρησης. Δεδομένου ότι η ατομική επιχείρηση αποτελεί την πιο διαδεδομένη μορφή επιχειρηματικής δραστηριότητας (περίπου το 70% των επιχειρήσεων), δεν είναι λίγοι εκείνοι που έχουν βιώσει την ταλαιπωρία της περίπλοκης και χρονοβόρας διαδικασίας που απαιτείται σήμερα για να ξεκινήσουν.
Κοινή διαπίστωση είναι ότι η «υπηρεσία μιας στάσης» δεν μείωσε τη γραφειοκρατία, απλά άλλαξε εκείνον που πρέπει να προβεί στην ενέργεια καταχώρισης της ατομικής επιχείρησης στα διάφορα μητρώα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν και πάλι καθυστερήσεις και αστοχίες.
Σύμφωνα με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, στόχος είναι η νέα διαδικασία να ολοκληρώνεται με μία ενέργεια και σε ένα σημείο, καταργώντας περιττές διατυπώσεις. Επιπλέον, εφαρμόζοντας εκτεταμένες διασυνδέσεις μεταξύ των μητρώων και των υπηρεσιών του Δημοσίου, οι καταχωρίσεις θα γίνονται αυτόματα και με ακρίβεια.
Στην περίπτωση των ατομικών επιχειρήσεων, ο ανασχεδιασμός του νομοθετικού πλαισίου είναι η πιο απαιτητική διεργασία και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τον γενικό γραμματέα Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδα Χριστόπουλο να εκτιμά ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στην άνοιξη. Το τεχνικό κομμάτι (οι λεγόμενες διαλειτουργικότητες ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς) είναι επίσης σε πλήρη εξέλιξη από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Ετσι, κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να ξεκινά την επιχειρηματική του δραστηριότητα σε μηδενικό χρόνο, μέσω του gov.gr. Μάλιστα, η διαδικασία «πριν – μετά» θα είναι πλήρως μετρήσιμη ως προς τα διοικητικά βάρη, καθώς στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχει με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο ΟΟΣΑ διενεργεί ήδη τις σχετικές μελέτες.
Τα ακίνητα
Σε ό,τι αφορά τη συσσωρευμένη γραφειοκρατία που επικρατεί σήμερα στον τομέα της μεταβίβασης ακινήτων, από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρουν ότι «οι καθυστερήσεις και η ταλαιπωρία που αντιμετώπιζαν όσοι πολίτες προχωρούσαν σε μεταβίβαση ακινήτων θα αποτελούν σε λίγο καιρό παρελθόν».
Η απλούστευση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτων υλοποιείται στο πλαίσιο της ευρύτερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας του αναπτυξιακού νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα». Πέρα από την ουσιαστική διευκόλυνση των ιδιοκτητών ακινήτων, στόχος είναι να μειωθεί το διοικητικό κόστος και να αυξηθεί η παραγωγικότητα στο Δημόσιο και στις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Γιώργο Γεωργαντά, με την πλατφόρμα για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου, που θα ενεργοποιήσει πιλοτικά το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όλα τα δικαιολογητικά και λοιπά έγγραφα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης θα συλλέγονται πλέον ηλεκτρονικά, απαλλάσσοντας τους πολίτες από περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια.
Μάλιστα, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι το Κτηματολόγιο τέθηκε πρόσφατα υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (με τη σχετική αρμοδιότητα να ανατίθεται στον υφυπουργό Γιώργο Στύλιο).
Το ποινικό μητρώο
Αλλη μία δέσμευση του Κυριάκου Πιερρακάκη προς το ΕΕΑ ήταν η ψηφιοποίηση της λήψης ποινικού μητρώου. Πρόκειται για μια διαδικασία που σήμερα κοστίζει σε «χρόνο και χρήμα», καθώς αφενός έχει μικρή διάρκεια ισχύος για τις περισσότερες διαδικασίες που απαιτείται (κυρίως διαγωνισμούς) και αφετέρου εκδίδεται αποκλειστικά από την Εισαγγελία του τόπου γέννησης ενός προσώπου.
Η διαδικασία αυτή σύντομα θα γίνεται με ένα κλικ από οπουδήποτε. Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το ψηφιακό ποινικό μητρώο δεν θα αποτελέσει απλά μια πράξη διευκόλυνσης, αλλά μια επιπλέον δικλίδα αποφυγής των περιπτώσεων εσφαλμένων καταχωρίσεων.
Ψηφιακές υπηρεσίες
Ολα τα παραπάνω ψηφιακά εργαλεία, σύμφωνα με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, έρχονται να προστεθούν στο έργο που ήδη έχει συντελεστεί μέχρι τώρα. Πρόκειται κυρίως για τη δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης εξουσιοδότησης και υπεύθυνης δήλωσης, αλλά και τα ψηφιακά ραντεβού με δημόσιες υπηρεσίες μέσω των myKEPlive και myOAEDlive.
Οι υπηρεσίες αυτές, που είναι από τις πλέον δημοφιλείς και χρηστικές για τις επιχειρήσεις, δεν είναι οι μόνες. Ειδικότερα, το gov.gr διαθέτει συνολικά προς τις επιχειρήσεις 534 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, τις οποίες μπορούν να αναζητούν γρήγορα και εύκολα οι ενδιαφερόμενοι είτε πληκτρολογώντας το όνομά τους, είτε με το θεματικό αντικείμενο, είτε με τον φορέα που τις παρέχει.
Δύο υπηρεσίες που προστέθηκαν τους τελευταίους μήνες, απαλλάσσοντας τις επιχειρήσεις από μεγάλο όγκο γραφειοκρατίας, είναι τα πιστοποιητικά των δικαστηρίων και οι εξαγωγές αγροτικών και ζωικών προϊόντων. Μάλιστα, η προσθήκη των τελευταίων σηματοδότησε τη συμπλήρωση 1.000 ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο gov.gr, διπλασιάζοντας τον σχετικό αριθμό (αφού τον Μάρτιο του 2020 ξεκίνησε με 501 υπηρεσίες).
Επίσης, μέσω του gov.gr παρέχονται πλέον παλιότερες και νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για συγκεκριμένες δραστηριότητες, όπως τα πιστοποιητικά βιομηχανικής ιδιοκτησίας, το Εθνικό Μητρώο Χημικών Προϊόντων, οι οικοδομικές άδειες, τα εμπορικά σήματα, τα επαγγελματικά μητρώα και το ΓΕΜΗ.