Τα αίτια της έκρηξης στο ΚΥΤ Ασπροπύργου που προκάλεσε το μπλακ άουτ σε σχεδόν 1 εκατομμύριο πολίτες το βράδυ της Κυριακής, ερευνώνται από τους ειδικούς του ΑΔΜΗΕ και της Πυροσβεστικής. Σε κάθε περίπτωση ενδεχομένως η μεγάλη διακοπή ρεύματος να οφείλεται στο γεγονός ότι υπερφορτώθηκε το συγκεκριμένο ΚΥΤ και οι μετασχηματιστές καθώς το σύνολο του πληθυσμού μένει μέσα λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας.
Ωστόσο, ο ΑΔΜΗΕ ουσιαστικά προειδοποιούσε ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί διότι οι αυτομετασχηματιστές θα μπορούσαν να φτάσουν κάποια στιγμή στα όριά τους και θα έπρεπε να ανακατασκευαστούν.
Και γι’ αυτό στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς 2021-2030 είχαν προνοήσει για την ανακατασκευή καθώς γνώριζαν, με βάση τις συνθήκες που επικρατούν, ότι μια βλάβη που θα εμφανιστεί στον έναν διακόπτη θα προκαλέσει άμεσα απώλεια και των υπολοίπων. Κάτι που έγινε, όπως όλα δείχνουν το βράδυ της Κυριακής.
Γράφει συγκεκριμένα το σχέδιο:
Ανακατασκευή ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Η ανακατασκευή της πλευράς 400 kV του ΚΥΤ Κουμουνδούρου επιβάλλεται πρωτίστως από την ανάγκη της αντικατάστασης των διακοπτών όλων των ΑΜ/Σ στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου.
Μέσω των ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, πραγματοποιείται σε σημαντικό βαθμό η τροφοδότηση των φορτίων του κέντρου της πρωτεύουσας. Όταν επικρατούν συνθήκες υψηλού φορτίου, τότε αυτοί οι ΑΜ/Σ φθάνουν στο όριο της λειτουργίας τους σε ότι αφορά τη φόρτισή τους, ακόμη και σε κανονικές συνθήκες (Ν).
Επιπλέον, οι ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου συνδέονται στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ ανά δύο μέσω κοινού διακόπτη (GEMINI), με αποτέλεσμα σε οποιαδήποτε περίπτωση εμφανισθεί κάποια βλάβη σε ένα από αυτούς (Ν-1) να οδηγούνται σε ταυτόχρονη απώλεια 2 ΑΜ/Σ.
Αυτό το γεγονός είναι δυνατό να έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση πολύ ισχυρών υπερφορτίσεων στους εναπομείναντες ΑΜ/Σ σε λειτουργία. Για αυτούς τους λόγους κρίνεται σκόπιμη η αντικατάσταση αυτών των διακοπτών και η εγκατάσταση νέων για τη σύνδεση εκάστου των ΑΜ/Σ του ΚΥΤ Κουμουνδούρου μέσω αποκλειστικού διακόπτη στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ.
Με δεδομένη την έλλειψη του χώρου για την εγκατάσταση νέων διακοπτών στους ΑΜ/Σ 400 kV, αποφασίσθηκε η συνολική αντικατάσταση της πλευράς 400 kV του ΚΥΤ με νέα κατασκευή GIS 400 kV, στην οποία θα ενσωματωθούν και οι πύλες για τις μελλοντικές συνδέσεις των κυκλωμάτων 400 kV τα οποία θα κατασκευασθούν στο πλαίσιο των έργων της Φάσης ΙΙ της διασύνδεσης της Κρήτης και του διαδρόμου Μεγαλόπολη – Κόρινθος – Κουμουνδούρος.
Ο διαγωνισμός που έγινε πρόσφατα από τον ΑΔΜΗΕ είχε μειοδότη μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο. Η εταιρεία έχει προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς ρεύματος.