Σε πρώτη προτεραιότητα αναδεικνύονται τα θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, καθώς το νέο εξεταστικό σύστημα που αναμένεται να εφαρμοστεί στην ολοκληρωμένη μορφή του από το καλοκαίρι του 2022 αλλάζει τα δεδομένα. Κι αυτό γιατί περιλαμβάνει την επιλογή περιορισμένου αριθμού τμημάτων ΑΕΙ κατά τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων.
Ετσι, η επόμενη χρονιά θα πρέπει ουσιαστικά να αποτελέσει «χρονιά επαγγελματικού προσανατολισμού» ώστε να κατευθυνθούν οι μαθητές σε ώριμες επιλογές με βάση τις κλίσεις αλλά και τα ενδιαφέροντά τους και όχι στο να συμπληρώνουν σχεδόν… όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα, με μοναδικό κριτήριο να πάρουν «ένα πτυχίο».
Εργαστήρια δεξιοτήτων
Είναι γνωστό ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει οργανωμένα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού, με αποτέλεσμα ο θεσμός να παρέχεται στους νέους κυρίως μέσα από τα προγράμματα των κέντρων ΚΕΣΥ, που αποτελούν όμως τις ίδιες δομές που εξετάζουν και τα θέματα ειδικής αγωγής και μαθησιακών δυσκολιών. Τους εκπροσώπους αυτών των προγραμμάτων συνήθως καλούν στα σχολεία οι εκπαιδευτικοί, σε προγράμματα όμως που ποτέ δεν υπήρξαν πλήρως οργανωμένα και κεντρικά καθοδηγούμενα.
Ωστόσο, όπως λέει στα «ΝΕΑ» η γενική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Αναστασία Γκίκα, ο επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων αποτελεί τώρα κεντρική προτεραιότητα. Συγκεκριμένο πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού που θα προσφέρεται μία ή δύο φορές την εβδομάδα προβλέπεται στα νέα προγράμματα σπουδών που σχεδιάζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής το οποίο αναμένεται να ενταχθεί σύντομα στη σχολική καθημερινότητα. Ως τότε θα υπάρχει ένας κύκλος επαγγελματικού προσανατολισμού στα εργαστήρια δεξιοτήτων που ξεκινούν πιλοτικά σε 218 σχολεία φέτος και την επόμενη χρονιά αναμένεται να επεκταθεί στο σύνολό τους. Επίσης, αναφέρει ότι υπάρχουν και προγράμματα Υγείας και σταδιοδρομίας που γίνονται στα σχολεία κατ’ επιλογή εκπαιδευτικών τους.
Απώλειες και μείωση φοιτητών
«Το επερχόμενο “νέο” μηχανογραφικό σε συνδυασμό με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αναμένεται να επιφέρει κοσμογονικές αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας αλλά και στους υποψηφίους των Πανελληνίων» λέει από την πλευρά του στα «ΝΕΑ» ο σύμβουλος σταδιοδρομίας Χρήστος Ταουσάνης. «Περισσότερα από 130 τμήματα θα έχουν απώλειες φοιτητών, κυρίως στην περιφέρεια, ενώ περί τις 50 πόλεις θα χάσουν φοιτητές. Το σημαντικότερο βέβαια είναι πως περιορίζεται σημαντικά το εύρος των επιλογών των υποψηφίων και το μηχανογραφικό πλέον καθίσταται ένας δυσεπίλυτος γρίφος που δεν ξέρω κατά πόσο θα μπορεί ένας μαθητής να το συμπληρώσει σωστά δίχως να “χαραμίσει” τις επιλογές του και τη βαθμολογία του» δηλώνει.
Οπως εξηγεί, «στο μηχανογραφικό της πρώτης φάσης, σύμφωνα με το νέο σύστημα που θα εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά, ο αριθμός των επιλογών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% του συνόλου των τμημάτων, σχολών ή εισαγωγικών κατευθύνσεων κάθε επιστημονικού πεδίου για τους μαθητές γενικών και το 20% του συνόλου των τμημάτων, σχολών ή εισαγωγικών κατευθύνσεων του οικείου τομέα για τους μαθητές επαγγελματικών λυκείων». Ετσι, πρακτικά μιλάμε για τις ακόλουθες δυνητικά αριθμητικές επιλογές:
1ο Επιστημονικό Πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών: Ο υποψήφιος θα μπορεί να δηλώσει το μέγιστο 15 τμήματα.
2ο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών: Ο υποψήφιος θα μπορεί να δηλώσει το μέγιστο 25 τμήματα.
3ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας: Ο υποψήφιος θα μπορεί να δηλώσει το μέγιστο 15 τμήματα.
4ο Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής: Ο υποψήφιος θα μπορεί να δηλώσει το μέγιστο 17 τμήματα.
Θα ακολουθεί δεύτερη φάση συμπλήρωσης του μηχανογραφικού για τις κενές θέσεις σε ΑΕΙ.