Στους χαμηλούς τόνους επιμένει το υπουργείο Εξωτερικών σε σχέση με τη νέα παράτυπη τουρκική Νavtex για το ωκεανογραφικό σκάφος «Τσεσμέ» από τις 18 Φεβρουαρίου μέχρι τις 12 Μαρτίου. Το νέο «μήνυμα» της Αγκυρας δείχνει ότι στόχο έχει να ενοχλήσει την Αθήνα και να υπογραμμίσει την τουρκική παρουσία και τις διεκδικήσεις στην περιοχή, με τρόπο – σχετικά – ανώδυνο, ισορροπώντας στα όρια της πρόκλησης και της παρανομίας.
Και εστάλη ενώ η ελληνική πλευρά έχει προτείνει ημερομηνίες για τον 62ο γύρο των διερευνητικών που θα διεξαχθούν στην Αθήνα και αναμένει επί σειρά ημερών την επίσημη απάντηση της Αγκυρας. Ημερομηνίες που σύμφωνα με πληροφορίες είναι ακριβώς την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.
Η τουρκική πλευρά έχει καταστήσει σαφές εδώ και καιρό ότι θέλει να στήσει ένα blame game υποδεικνύοντας την Αθήνα ως υπεύθυνη για ενδεχόμενο ναυάγιο του διαλόγου που επανεκκίνησε με τις διερευνητικές. Και σε αυτή την κατεύθυνση η Αγκυρα δείχνει να εργάζεται επιμελώς εν όψει και της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ στις 25 Μαρτίου, που θέλει τόσο να εξασφαλίσει τη θετική ατζέντα όσο και να αποφύγει κάθε απειλή κυρώσεων και αναφορά τόσο στα ελληνοτουρκικά όσο και στο Κυπριακό, που θα της θέτει «ανεπιθύμητες» προϋποθέσεις.
«Μηδενική αφέλεια»
Το «Τσεσμέ» – εάν τελικά υλοποιηθεί η Navtex – έρχεται να «υπενθυμίσει» σχεδόν εκ του ασφαλούς τις τουρκικές θέσεις, ενισχύοντας στην πραγματικότητα τη θέση της Αθήνας για την ανάγκη της ύπαρξης απειλής κυρώσεων από την πλευρά της ΕΕ και να δικαιώσει την όποια καχυποψία.
Επί του παρόντος πάντως στην Αθήνα δεν τίθεται θέμα υπαναχώρησης από τις διερευνητικές, καθώς η ελληνική πλευρά επιμένει στον διάλογο και στην ανάγκη αποκλιμάκωσης, ενώ δεν υπάρχει διάθεση να παίξει το παιχνίδι της Αγκυρας και να εγκλωβιστεί σε έναν νέο φαύλο κύκλο έντασης. Υπενθυμίζεται ότι τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας έχουν επαναλάβει ότι η Αθήνα προσέρχεται στις συνομιλίες με «μηδενική αφέλεια» και περιμένει από την Τουρκία να αποδείξει τη συνέπεια και διάρκεια στην αποφυγή των προκλήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι στην Αγκυρα το κλίμα μετά και τον θάνατο των 13 τούρκων στρατιωτικών στο Βόρειο Ιράκ είναι ιδιαίτερα βαρύ για την κυβέρνηση Ερντογάν, καθώς χρεώνεται μια μεγάλη εθνική αποτυχία, ενώ την ίδια στιγμή η κατάσταση της οικονομίας βαδίζει διαρκώς προς το χειρότερο…
Στάση αναμονής
Οι κινήσεις της Αγκυρας μετά τη νέα παράτυπη Navtex βρίσκονται και υπό τη στενή παρακολούθηση του ελληνικού «Πενταγώνου». Προς το παρόν και οι στρατιωτικοί επιτελείς τηρούν στάση αναμονής και περιμένουν να δουν τι θα κάνει τελικώς η Τουρκία. Μένει να φανεί δηλαδή αν η Αγκυρα επέλεξε μια πρόκληση σε επίπεδο συμβολισμού και μόνο, με αυτή την παράτυπη Navtex, ή εάν επιδιώκει κάτι παραπάνω. Υπάρχει πάντα η περίπτωση το ωκεανογραφικό σκάφος «Τσεσμέ» να μη βγει τελικά στο Βόρειο Αιγαίο για υδρογραφικές – περιβαλλοντικές έρευνες. Αλλά ακόμα κι αν βγει, μπορεί να μη συνοδεύεται από άλλα σκάφη ή τουρκικά πολεμικά, όπως είχε συμβεί σε ανάλογη έξοδο του «Τσεσμέ» στην περιοχή και το 2017. Αντίθετα, τα δεδομένα αλλάζουν και η πρόκληση θα είναι πιο αναβαθμισμένη αν η Αγκυρα αποφασίσει να στείλει κάποιο πολεμικό πλοίο της δίπλα στο ωκεανογραφικό.
Σε κάθε περίπτωση πάντως το ΓΕΕΘΑ και ειδικά το Πολεμικό Ναυτικό επαγρυπνούν για κάθε ενδεχόμενο. Δεν θα πρέπει να λησμονείται εξάλλου ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα ένα πολύ μεγάλο μέρος του Στόλου βρέθηκε στην ίδια περιοχή, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή Κεντρικού και Βόρειου Αιγαίου, στο πλαίσιο εθνικής άσκησης του Πολεμικού Ναυτικού, όπου εκτελέστηκαν προκεχωρημένα γυμνάσια και τακτικά αντικείμενα σε όλες τις μορφές πολέμου.
Στη σύνοδο του ΝΑΤΟ
Με την επιλογή χαμηλών τόνων από την πλευρά της Αθήνας συνδέεται και το ότι δεν υπήρξε απάντηση στην παράτυπη τουρκική Navtex με μια αντι-Navtex που θα ενημέρωνε ότι την αρμοδιότητα για έκδοση ναυτικών αναγγελλιών στην περιοχή την έχει ο σταθμός της Λήμνου της Ελληνικής Υδρογραφικής Υπηρεσίας. Εντούτοις δεν μπορεί να αποκλειστεί σήμερα στη Σύνοδο υπουργών Αμυνας του ΝΑΤΟ μέσω τηλεδιάσκεψης ο υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος να κάνει αναφορά στην παράτυπη Navtex της Αγκυρας ενώπιον του τούρκου ομολόγου του, Χουλουσί Ακάρ, αλλά και του νέου αμερικανού υπουργού Αμυνας, Λόιντ Οστιν.