Ηυπόθεση έφτασε πλέον και στα μεγάλα διεθνή Μέσα, με ονόματα όπως – ενδεικτικά και μόνο – το CNN και την «Guardian» να φιλοξενούν ρεπορτάζ παραπολιτικού ύφους εξηγώντας αυτή την αλλόκοτη ιστορία: τον ξεσηκωμό της Εκκλησίας της Κύπρου και του σκληροπυρηνικού μέρους του ποιμνίου της ενάντια στη φετινή συμμετοχή της χώρας στον διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον με το τραγούδι «El Diablo», «Ο Διάβολος», σε ερμηνεία Ελενας Τσαγκρινού.
Από αύριο, τα ρεπορτάζ μάλλον θα αυξηθούν καθώς θα υπάρχει και ενδιαφέρον οπτικό υλικό. Εν μέσω πανδημίας, διοργανώνεται αύριο το απόγευμα στη Λευκωσία ένα συλλαλητήριο διαμαρτυρίας μπροστά από το Ραδιοφωνικό Ιδρυμα Κύπρου (ΡΙΚ) με απαίτηση την άμεση απόσυρση του τραγουδιού. Το συλλαλητήριο συγκαλούν εκκλησιαστικές οργανώσεις με επικεφαλής τη Χριστιανική Νεολαία Κύπρου και τις ΟΧΕΝ – Ορθόδοξες Χριστιανικές Ενώσεις Νέων – οι οποίες δραστηριοποιούνται στην ύπαιθρο κυρίως και έχουν ανακοινώσει ότι θα διαθέσουν λεωφορεία για δωρεάν μεταφορά των διαμαρτυρομένων.
Από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η συμμετοχή της Κύπρου και προβλήθηκε το τραγούδι, ένα σχετικό μικρό αλλά αρκούντως θορυβώδες κομμάτι της κοινωνίας ξεσηκώθηκε ζητώντας την απόσυρσή του, με το επιχείρημα ότι είναι λατρευτικό του Σατανά. Οι αντιδράσεις, οι οποίες έφτασαν τελικά μέχρι και σε απειλές για κάψιμο του φρουρούμενου πλέον ΡΙΚ όπως και σε προπηλακισμό υπαλλήλων του, δεν κόπασαν ούτε και όταν το Ιδρυμα εξέδωσε ανακοίνωση εξηγώντας πως οι στίχοι λένε κάτι εντελώς διαφορετικό και αφορούν, όπως ανέφερε, το Σύνδρομο της Στοκχόλμης και την εμπειρία εγκλωβισμού μιας κοπέλας στον έρωτά της για έναν διαβολικό άνθρωπο, ο οποίος την κρατούσε συναισθηματικά όμηρό του.
Η Εκκλησία κάθε άλλο παρά βοήθησε στην εκτόνωση της έντασης αφού, απορρίπτοντας την εξήγηση του ΡΙΚ, επιμένει ότι το τραγούδι είναι «σατανιστικό» και θα πρέπει να αποσυρθεί. Ο γνωστός και στην Ελλάδα για τις θεωρίες του – μεταξύ άλλων για την «προέλευση» της ομοφυλοφιλίας και για ένα «προφητικό» τεύχος του «Αστερίξ» – μητροπολίτης Μόρφου υποστήριξε ότι ο διάβολος του… μίλησε και του αποκάλυψε τα σχέδιά του με το τραγούδι.
Η στάση της Εκκλησίας οδήγησε την κυβέρνηση στην έκδοση μιας σύντομης αλλά δηκτικής ανακοίνωσης, απαντητικής στο αίτημα της Ιερά Συνόδου για άμεση απόσυρση του «σατανικού» τραγουδιού. Διευκρινίζοντας ότι σέβεται τις απόψεις όσων διαφωνούν, το Προεδρικό Μέγαρο ξεκαθάρισε ότι στηρίζει το ΡΙΚ στην απόφασή του να μην κάνει πίσω. Αφησε μάλιστα να διαφανεί και η ενόχλησή του με τον θόρυβο αναφέροντας ότι «σέβεται απολύτως την πνευματική και καλλιτεχνική ελευθερία της δημιουργίας, η οποία δεν μπορεί να παρερμηνεύεται ή να περιορίζεται λόγω του τίτλου ενός τραγουδιού και δεν θα πρέπει να δίνονται διαστάσεις που δεν χρειάζονται». Θα είναι αυτή η ανακοίνωση το τέλος της ιστορίας; Αμφίβολο. Η κυβέρνηση όμως ξεκαθαρίζει ότι το τραγούδι θα πάει τον Μάη στο Ρότερνταμ, αντιλαμβανόμενη ότι η πλειονότητα του κόσμου είναι ενοχλημένη από τις συνεχείς παρεμβάσεις και απαιτήσεις της Εκκλησίας στον δημόσιο βίο, ελλείψει μάλιστα απαντήσεων από πλευράς της στις αποκαλύψεις για καταγγελίες το τελευταίο διάστημα εναντίον ιερωμένων για σεξουαλικά αδικήματα, μεταξύ αυτών και ενός πρώην μητροπολίτη.
Ποιος καταγγέλλει
Ο καταγγελλόμενος είναι ο Χρυσόστομος τέως Κιτίου, ο οποίος παραιτήθηκε το 2019 αναφέροντας ότι οδηγήθηκε στην απόφαση λόγω «της μεγάλης αγάπης του προς το ποίμνιό του και της αίσθησης ότι εξασθενούν οι δυνάμεις του» (sic). To όνομα του δεν δόθηκε στη δημοσιότητα αλλά η αναφορά «πρώην μητροπολίτης» αποκαλύπτει την ταυτότητά του καθώς δεν υπάρχει άλλος πρώην μητροπολίτης στην Κύπρο. Κατηγορείται για σεξουαλικές επιθέσεις εναντίον γυναικών, με μία μάλιστα από αυτές να του αποδίδει ότι τη νάρκωσε με ουσία που της έριξε σε ουίσκι που της πρόσφερε. Σύμφωνα με την καταγγελία της πολύ νεαρής τότε κοπέλας, καταγγελία την οποία ας σημειωθεί ο πρώην μητροπολίτης απορρίπτει όπως και όλες τις άλλες που τον αφορούν, όταν η παραπονούμενη συνήλθε βρήκε τον ιερωμένο πάνω της με σηκωμένα τα ράσα να προσπαθεί να τη βιάσει. Υποστηρίζει μάλιστα ότι τη ρωτούσε και εάν της αρέσει.
Αυτό που ξενίζει είναι πως η υπόθεση είχε καταγγελθεί από το 2011 σε τηλεοπτική εκπομπή του ΡΙΚ από την ίδια την παραπονούμενη χωρίς είτε η Αστυνομία, είτε η Εκκλησία να το διερευνήσουν. Οταν προ ημερών η κοπέλα όπως και άλλες που την ακολούθησαν κατέθεσαν, ο Αρχιεπίσκοπος έδωσε αμέσως κατάθεση στην Αστυνομία, η οποία μάλιστα περιέχει και λεπτομέρειες. Ευλόγως, τίθεται το ερώτημα γιατί πέρασαν δέκα ολόκληρα χρόνια σιωπής. Η υπόθεση μάλιστα δεν είναι η μοναδική που διερευνά πλέον η Αστυνομία για τον τέως μητροπολίτη, ούτε καν η μοναδική που αφορά μέλη του κλήρου. Υπάρχουν πολλές. Σε σχέση με μία από αυτές ιερέας ετέθη πρόσφατα σε αργία όταν καταγγέλθηκε ότι κακοποίησε σεξουαλικά ένα τρίχρονο παιδάκι. Ωστόσο, για την ίδια την Εκκλησία της Κύπρου το σημαντικότερο πρόβλημα είναι όπως φαίνεται το «El Diablo». Ισως βεβαίως, να είναι απλώς μια διέξοδος.