Πιεστική παραμένει η κατάσταση με τα σχολεία και την εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς. Οι ειδικοί αναζητούν τρόπους να επιτρέψουν στα παιδιά να επιστρέψουν στα σχολεία με ασφάλεια, παρότι η πανδημία μαίνεται.
Στην κατεύθυνση αυτή, ερευνητές από το Ιατρικό Κέντρο Beth Israel Deaconess προχώρησαν σε μελέτη στα σχολεία της Μασαχουσέτης που ενόσω η χρήση μάσκας ήταν υποχρεωτική, αυτό που άλλαζε ήταν οι αποστάσεις που τηρούσαν τα παιδιά μεταξύ τους. Διερευνήθηκαν τα περιστατικά μόλυνσης από κοροναϊό που κόλλησαν με τήρηση απόστασης ενός ή δύο μέτρων και στην πραγματικότητα δεν διαπιστώθηκε ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στον αριθμό των νέων κρουσμάτων στην μία ή στην άλλη περίπτωση. Τα ευρήματα της μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Clinical Infectious Diseases, αναφέρουν ότι μπορεί να εφαρμοστούν και μικρότερες αποστάσεις από τα δύο μέτρα, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η ασφάλεια των παιδιών ή των εκπαιδευτικών.
Η επικεφαλής της έρευνας Polly van den Berg, συνεργάτης του Ιατρικού Κέντρου Beth Israel Deaconess, υπογράμμισε ότι τα ευρήματα αυτά, ήταν σημαντικά, γιατί πολλά σχολικά κτίρια δεν έχουν τη δυνατότητα να εφαρμοστεί απόσταση δύο μέτρων και ταυτόχρονα να είναι όλα τα παιδιά της ίδιας τάξης σε μία αίθουσα.
Η Van den Berg και οι συνάδελφοί της εξέτασαν τα δεδομένα από 251 σχολεία της Μασαχουσέτης, συμπεριλαμβανομένων 537.336 μαθητών και 99.390 εκπαιδευτικών σε διάστημα 16 εβδομάδων από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021. Συνδυάζοντας τα στοιχεία των σχολείων με τα στοιχεία των ίδιων περιοχών σε επίπεδο κοινότητας, οι επιστήμονες δεν βρήκαν σημαντική διαφορά στα ποσοστά των κρουσμάτων μεταξύ μαθητών και προσωπικού σε περιοχές που τηρούσαν απόσταση δύο μέτρων έναντι περιοχών που τηρούσαν απόσταση ενός μέτρου. Διευκρίνισαν ταυτόχρονα όμως, ότι η απόσταση ήταν ένα μόνο από το σύνολο των μέτρων πρόληψης που εφαρμόζονταν στα σχολεία.
«Αυτά τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ενημέρωση του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται τα σχέδια πρόληψης της λοίμωξης στα σχολεία», επεσήμανε η επίσης συγγραφέας της μελέτης Westyn Branch-Elliman, ειδική λοιμωξιολόγος στο BIDMC και κλινική ερευνήτρια στο VA Boston Healthcare System και πρόσθεσε: «Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η απόσταση ήταν μόνο μία από τις παρεμβάσεις που υιοθετήθηκαν στα σχολεία που περιελήφθησαν στην ανάλυσή μας. Σε όλα τα σχολεία η χρήση μάσκας ήταν υποχρεωτική και γι΄ αυτό η μελέτη εξέτασε το ζήτημα της απόστασης μεταξύ μαθητών και καθηγητών».
Τα ευρήματα της ομάδας έδειξαν επίσης ότι γενικά, τα σχολεία είχαν χαμηλότερα συνολικά ποσοστά μόλυνσης από ό, τι οι γύρω κοινότητές τους, δείχνοντας ότι η δια ζώσης εκπαίδευση δεν είναι βασικός παράγοντας της πανδημίας. Ωστόσο, τα ποσοστά κρουσμάτων στην κοινότητα συνδέονταν με τα κρούσματα στους εκπαιδευτικούς.