Υπό τις τωρινές συνθήκες μοιάζει παράδοξο να κάνει κανείς λόγο για προετοιμασία συναυλιακού καλοκαιριού. «Οσο πιο αργά, τόσο καλύτερα» είναι ο κανόνας που διαβάζουμε και στον ξένο Τύπο, όπως σε πρόσφατο δημοσίευμα της «Guardian». Εστω κι έτσι, ωστόσο, έχει ενδιαφέρον να αποτυπώσει κανείς τις προκλήσεις, τα προβλήματα και τα πιθανά αδιέξοδα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή – αρχές Μαρτίου – ο κλάδος της διοργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων. Οι ενδείξεις είναι ότι θα γίνουν ελάχιστες μουσικές παραγωγές γιατί η κατάσταση δεν ευνοεί την ανάληψη οικονομικού ρίσκου. Η προοπτική για μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών φαντάζει σχεδόν αδύνατη εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις μικρότερων ονομάτων. Τα «βαριά χαρτιά» του διεθνούς ρεπερτορίου προγραμματίζουν διεθνή περιοδεία μετά το 2022.
Το covid pass
Μία από τις επικρατέστερες προτάσεις στο εξωτερικό είναι το Covid pass, να εισέρχονται δηλαδή στις συναυλίες οι εμβολιασμένοι. Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων Κατερίνα Σταματάκη, στην οποία απευθυνθήκαμε, τονίζει: «Αυτό θα δημιουργήσει εμπλοκή στη δουλειά μας. Αφενός γιατί δεν θα έχει προλάβει να εμβολιαστεί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού μέχρι το καλοκαίρι, αφετέρου σοβαρό ποσοστό του πληθυσμού μπορεί να μην εμβολιαστεί είτε για λόγους υγείας είτε για άλλους λόγους. Γεγονός που καθιστά ισχυρό διαβατήριο εισόδου – πέρα από το εμβόλιο – και το αρνητικό Covid τεστ που θα επιδεικνύεται. Για να συμβεί όμως αυτό, θα πρέπει το Covid τεστ να διατίθεται δωρεάν από το κράτος στους πολίτες». Προφανώς, η τήρηση των κανόνων που θέτει η επιτροπή λοιμωξιολόγων σε συνδυασμό με την Πολιτική Προστασία, το υπουργείο Πολιτισμού και τον ΕΟΔΥ παραμένει βασική προϋπόθεση στην περίπτωση που πάρει μπρος ο πολιτισμός – με όποιον τρόπο. Η Κ. Σταματάκη, από την πλευρά της, θέτει και ένα ζήτημα που προέκυψε το περασμένο καλοκαίρι και η ίδια χαρακτηρίζει «μάστιγα»: «Είναι οι αυθαίρετες αποφάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των αστυνομικών διευθυντών που σταματούσαν τις πολιτιστικές δράσεις κατά το δοκούν ή παρερμηνεύοντας τις διατυπώσεις των ανακοινώσεων της Πολιτικής Προστασίας. Θυμάμαι τον Αύγουστο πέρυσι ήμασταν σε καθημερινή επικοινωνία με το νομικό τμήμα του νυν υφυπουργού Πολιτισμού, προκειμένου να προλαμβάνουμε τις παρερμηνείες, ζητώντας συνεχώς έγγραφες διευκρινίσεις. Φέτος θα πρέπει να ακολουθήσουν πιστά τις επίσημες ανακοινώσεις, διαφορετικά θα κινηθούμε νομικά απέναντι σε κάθε φορέα που θα αυθαιρετεί εις βάρος μας και θα ακυρώνει, θα αναβάλλει ή θα διακόπτει παραστάσεις κατά την εκτίμησή του και χωρίς σαφή κρατική εντολή».
Αύξηση εισιτηρίου
Την ίδια στιγμή επισημαίνει μια νέα παράμετρο, η οποία για τους διοργανωτές επιβάλλεται από τις συνθήκες. Και αυτή αφορά το αυξημένο εισιτήριο: «Το καλοκαίρι θα έχουμε μειωμένη χωρητικότητα στους χώρους εκδηλώσεων που σημαίνει αναγκαστική αύξηση τιμών εισιτηρίων για τη μουσική και το θέατρο. Θα πρέπει οι θεατές να το κατανοήσουν και να το αγκαλιάσουν ως αναγκαίο για την κάλυψη των ανελαστικών εξόδων των μουσικών και θεατρικών παραγωγών που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν διαφορετικά». Μένει, λοιπόν, να φανεί το ύψος της αύξησης, που ενδιαφέρει το ακροατήριο, σε περίπτωση που επανέλθει η – έστω μερική – κανονικότητα.
Στην Αγγλία
Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους, ήδη στην Αγγλία ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον προδιέθεσε τους διοργανωτές για την αναγκαιότητα του Πιστοποιητικού Covid, με το οποίο οι θεατές θα μπορούσαν να εισέρχονται σε μεγάλες συναυλιακές διοργανώσεις. Οι συναρμόδιοι υπουργοί του, μάλιστα, όπως διαβάζουμε στη «Sun», επεξεργάζονται τις λεπτομέρειες ώστε να χρησιμοποιηθεί η εφαρμογή NHS Covid 19 για την παρακολούθηση επαφών κατά την εξάπλωση του κοροναϊού, φροντίζοντας παράλληλα