Το σταδιακό άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού έως τις 14 Μαΐου προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης, με βασικό στόχο έως το τέλος της χρονιάς η χώρα να μπορέσει να προσελκύσει έως 15 εκατ. τουρίστες, δηλαδή το 50% της τουριστικής κίνησης του 2019.
Μέχρι τότε θα αίρονται σταδιακά οι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί στις μετακινήσεις και τη λειτουργία των καταστημάτων εστίασης, υπό την προϋπόθεση ότι κάτι τέτοιο θα το επιτρέψουν και οι εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
Η Ελλάδα ανοίγει τον τουρισμό της με κεντρικό σλόγκαν: «All you want is Greece (το μόνο που θέλετε, είναι η Ελλάδα). Για να βρείτε ξανά το χαμόγελο, για να πάρετε πίσω τη ζωή σας, το μόνο που θέλετε, είναι η Ελλάδα».
Ειδικότερα, για το τέλος Απριλίου προγραμματίζεται πιλοτική-δοκιμαστική εφαρμογή των μέτρων που έχουν σχεδιαστεί σε πρώτη φάση, προσελκύοντας επισκέπτες από χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς και από κράτη στα οποία ο εμβολιασμός έχει προχωρήσει σημαντικά, όπως το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Στο σχέδιο της κυβέρνησης για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού, σε πρώτο πλάνο βρίσκονται τα βασικά υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν στις πύλες εισόδου της χώρας (αεροδρόμια, λιμάνια, μεθοριακούς σταθμούς). Συγκεκριμένα, θα προβλέπεται η είσοδος στη χώρα ταξιδιωτών που είτε θα έχουν εμβολιαστεί, είτε θα βρίσκονται σε ανοσία λόγω ανάρρωσης από τον Covid-19, είτε θα διαθέτουν πρόσφατο αρνητικό τεστ Covid-19.
Επιπλέον, οι τουρίστες θα υποβάλλονται σε τυχαία δειγματοληπτικά τεστ, όπως και πέρυσι. Το κόστος για τη νοσηλεία ή οποιαδήποτε άλλη επιβεβλημένη ενέργεια, με στόχο την προστασία της υγείας τουριστών, επαγγελματιών και πολιτών, θα βαρύνει το κράτος.
Επίσης, όσον αφορά τα μέτρα προφύλαξης των επισκεπτών στους δημόσιους χώρους (μάσκες, αποστάσεις κ.λπ.), θα ισχύει ό,τι ακριβώς ισχύει και για τους Ελληνες, χωρίς καμία διαφορά ή εξαίρεση.
Πάντως, ορόσημο για τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό θεωρείται η 17η Μαρτίου, οπότε αναμένονται νεότερα από τις Βρυξέλλες για τον «οδικό χάρτη» των μετακινήσεων και τη χρήση του πιστοποιητικού εμβολιασμού σε όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ. Εφόσον υπάρξει ο συγκεκριμένος «οδικός χάρτης», θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτηθεί διάστημα τουλάχιστον δύο μηνών για την τεχνική προσαρμογή των χωρών. Η συνδρομή του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη είναι κρίσιμη σε αυτή τη φάση όσον αφορά το πιστοποιητικό. Από τη στιγμή που από πλευράς ΕΕ θα αποφασιστεί ποια στοιχεία θα πρέπει να περιέχει, τότε θα μπορεί να «μετατραπεί» σε ταξιδιωτική βεβαίωση.
Μηχανές στο φουλ
Σε κάθε περίπτωση, στην κυβέρνηση θέλουν να είναι έτοιμοι, καθώς εάν η πανδημία παρουσιάσει υποχώρηση από τις αρχές Απριλίου, τότε η Ελλάδα θα βάλει στο φουλ τις μηχανές του τουρισμού, από τον οποίο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και η οικονομική πορεία του τρέχοντος έτους. Η προετοιμασία στηρίζεται σε τρεις πυλώνες:
n Ο πρώτος είναι η στόχευση των «πελατών». Ηδη, από τα τέλη Μαρτίου θα αρχίσει να «τρέχει» η τουριστική καμπάνια του ΕΟΤ, που φέτος έχει κεντρικό στόχο την ευρωπαϊκή αγορά. Η καμπάνια θα είναι γενικού περιεχομένου και θα είναι ενεργή για περίπου οκτώ μήνες, καθώς η Ελλάδα θα επιδιώξει να παρατείνει την τουριστική σεζόν τουλάχιστον μέχρι τον Νοέμβριο.
Από εκεί και πέρα, η φετινή καμπάνια του ελληνικού τουρισμού θα έχει τέσσερις βασικές υποενότητες: η πρώτη είναι η γαστρονομία, η δεύτερη ο luxury τουρισμός με έμφαση στην ευεξία, η τρίτη ενότητα θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα υπαίθριων δραστηριοτήτων και η τελευταία τον θαλάσσιο τουρισμό, στοχεύοντας στην προσέλκυση γιοτ.
n Ο δεύτερος πυλώνας έχει να κάνει με τις διακρατικές συμφωνίες που θα επιτευχθούν για την είσοδο στη χώρα τουριστών και από κράτη εκτός της ΕΕ. Πέραν του Ισραήλ, γίνεται προσπάθεια να υπάρξουν συμφωνίες με τη Μεγάλη Βρετανία, τη Σερβία και τη Ρωσία.
n Ο τρίτος πυλώνας αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν στο εσωτερικό της χώρας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ειδική επιτροπή εξετάζει ήδη αυτές τις παραμέτρους ώστε, όταν έλθει η ώρα, να είναι «καθαρές», χωρίς παρερμηνείες. Πρόκειται για ζητήματα που αφορούν π.χ. το πού θα είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας, οι αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται, αλλά και άλλα μέτρα τα οποία υπό προϋποθέσεις θα δούμε φέτος το καλοκαίρι.
Οι ξενοδόχοι
Για τους ξενοδόχους εκείνο που προέχει αυτήν τη στιγμή είναι η χώρα να γίνει «πράσινη». Για να έρθουν οι τουρίστες δεν θα πρέπει να υπάρχουν «κόκκινες περιοχές», λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος.
Μέχρι στιγμής, οι κρατήσεις από το εξωτερικό είναι ελάχιστες και αφορούν κυρίως τη μετατροπή των περσινών vouchers σε νέες κρατήσεις για τη φετινή σεζόν. Πάντως, το κλίμα στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης είναι αρκετά ευνοϊκό για την Ελλάδα. Το ενδιαφέρον των ξένων για διακοπές στη χώρα μας θα μεταβληθεί σε κρατήσεις μόλις αποσαφηνιστεί από πλευράς ΕΕ ο «οδικός χάρτης» για τις μετακινήσεις.
Πάντως, οι ξενοδόχοι δεν κρύβουν την αγωνία τους σχετικά με τον τρόπο και τον χρόνο επαναλειτουργίας των εποχικών επιχειρήσεων, αλλά και για το πώς και από ποιες χώρες θα έρθουν φέτος τουρίστες. Οπως αναφέρουν οι εκπρόσωποί τους, απαιτείται δέσμη γενναίων μέτρων (εξασφάλιση ρευστότητας, ρύθμιση δανείων, κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών κ.λπ.) που θα επιτρέψουν στα ξενοδοχεία να επαναλειτουργήσουν. «Φέτος δεν πρέπει να υπάρξει ούτε ένα κλειστό ξενοδοχείο, καθώς κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με καταστροφή», λέει ο Γρηγόρης Τάσιος.