Νέοι, εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης προϊόντων και δεμάτων αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους στην ελληνική αγορά το επόμενο διάστημα. Εταιρείες που εμπλέκονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο αλλά και εταιρείες ταχυμεταφορών ετοιμάζονται με «σύμμαχο» την τεχνολογία να προσφέρουν καινούργιες υπηρεσίες, στοχεύοντας στη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης και στη μείωση του κόστους διανομής. Ψηλά στην ατζέντα τους βρίσκονται οι «έξυπνες θυρίδες» (smart lockers), ένα μοντέλο που εφαρμόζεται με επιτυχία στο εξωτερικό εδώ και μερικά χρόνια (π.χ. στη Γερμανία από την DHL) και εκτιμάται πως μπορεί να «δουλέψει» και στην Ελλάδα.
Πρόκειται για χώρους αποθήκευσης, απ’ όπου οι καταναλωτές μπορούν να παραλάβουν ό,τι ώρα επιθυμούν την παραγγελία τους, χωρίς να μεσολαβεί ανθρώπινη επαφή, απλά πληκτρολογώντας έναν κωδικό που θα λαμβάνουν στο κινητό τους. Οι «έξυπνες θυρίδες» τοποθετούνται συνήθως – κατόπιν άδειας – σε δημόσιους χώρους, όπως πλατείες, στάσεις μετρό και τραμ, κεντρικές λεωφόρους, που είναι εύκολα προσβάσιμοι και υπάρχει ροή πολιτών, ενώ για λόγους ασφάλειας έχουν εγκατεστημένες κάμερες ελέγχου. «Ερχονται καινούργια μοντέλα διανομής που θα αλλάξουν πλήρως το τοπίο ειδικά στο τελευταίο μίλι, δηλαδή τη διανομή στον τελικό πελάτη» σημειώνει ο νέος πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL) Βασίλης Ζεϊμπέκης. Ο Ζεϊμπέκης θεωρεί πως η χρήση των εναλλακτικών τρόπων παράδοσης, όπως η παραλαβή μέσω «smart lockers», θα συμβάλουν στην αποσυμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα βοηθήσουν στην καλύτερη διαχείριση των παραγγελιών, αποτρέποντας φαινόμενα μεγάλων καθυστερήσεων όπως αυτά που παρατηρήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας.
Πιλοτική δοκιμή
Πέντε «smart lockers» σκοπεύει να τοποθετήσει πιλοτικά για διάστημα έξι μηνών η ACS σε επιλεγμένα σημεία της Αττικής. Η τοποθέτησή τους θα πραγματοποιηθεί σε περιοχές με αυξημένη κίνηση, όπως είναι η Λεωφόρος Κηφισιάς, η Λεωφόρος Ποσειδώνος και η Λεωφόρος Αθηνών. Μετά το πέρας της δοκιμαστικής περιόδου, η εταιρεία θα αποφασίσει εάν θα επεκτείνει την παρουσία τους και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, τα Ιωάννινα και πόλεις της Κρήτης, οι οποίες διαθέτουν μεγάλο πληθυσμό και καταναλωτές με έφεση στο ηλεκτρονικό εμπόριο (π.χ. φοιτητές).
«Αυτή η διαδικασία ωφελεί τον αρχικό πελάτη της εταιρείας (ηλεκτρονικό κατάστημα), τον τελικό παραλήπτη, αλλά και το κατάστημα της ACS. Επίσης, θα υπάρξει σημαντική ώθηση στις επιτυχείς παραδόσεις, γιατί θα εξαλειφθούν οι καθυστερήσεις που οφείλονται είτε σε λάθη στα στοιχεία διεύθυνσης των παραληπτών είτε στις απουσίες των παραληπτών από τον χώρο τους την ώρα της επίσκεψης του courier» σημειώνουν κύκλοι της εταιρείας. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως οι εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης θα υιοθετηθούν και από άλλες αλυσίδες που ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο.