Ασάφειες, «κενά» και λανθασμένες ή αντιφατικές αναφορές εντοπίζουν υπηρεσιακοί παράγοντες της λεωφόρου Κατεχάκη κι άλλοι αναλυτές στην «Λευκή Βίβλο» που παρουσίασε χθες το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Πρόκειται για ένα κείμενο, στα πρότυπα άλλων παρεμφερών που συντάσσουν οι ευρωπαϊκές αρχές ασφαλείας. Όπως σημειώνεται στην ελληνική «Λευκή Βίβλο» «είναι η πρόταση του Υπουργείου ώστε να διαμορφωθεί ένα νέο συμβόλαιο μεταξύ πολιτών και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Προδιαγράφει την Αστυνομία του 21ου αιώνα και τις βασικές αρχές με τις οποίες αυτή απαντά στο διευρυμένο αίτημα ασφάλειας και προστασίας των πολιτών»
Στην Λευκή Βίβλο τίθενται τα θέματα της παγκοσμιοποίησης, των νέων προκλήσεων του 21ου αιώνα, της παρανομης μετανάστευσης , του πολυεθνικού οργανωμένου εγκλήματος και της διεθνούς τρομοκρατίας Χωρίς καμιά σημαντική διευκρίνιση για τον τρόπο δράσης της ΕΛΑΣ με αναφορές στην κοινωνική ευαισθησία της, στην προστασία θυμάτων βίας κλπ. Aκόμη γίνεται λόγος για την ενίσχυση του μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων , για αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λογοδοσία και συμμετοχή στην υλοποίηση δράσεων κοινωνικής αλληλεγγύης και εθελοντισμού. Χωρίς να προσδιορίζεται σε τι θα έγκειται το «νέο συμβόλαιο με τους πολίτες»
Ωστόσο ερωτηματικά προκαλούν ορισμένα σημεία –απαντήσεις στο ερώτημα που τίθεται στην ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ «γιατί συντάχθηκε τώρα η «Λευκή Βίβλος» . Εκεί λοιπόν καταγράφονται οι εξής «αιτίες»
ΠΡΩΤΟΝ: Η πανδημία, μετά και την κρίση στον Έβρο, μας έδειξε πως η ασφάλεια είναι καθημερινή άσκηση διαχείρισης κρίσεων».
Ωστόσο όπως επισημαίνεται η πανδημία δεν δημιούργησε προβλήματα στην… ασφάλεια των πολιτών αλλά είναι θέμα κινδύνου για την «δημόσια υγεία» που αφορά το υπουργείο Υγείας , τα νοσοκομεία, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Η ΕΛ.ΑΣ βοηθά στους ελέγχους για την τήρηση των περιοριστικών μέτρων που είναι βεβαίως θέμα αστυνόμευσης κι όχι ασφαλείας των πολιτών. Με ιδόμορφους δηλαδή συνδυασμούς και γενικεύσεις.
ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Γιατί η ανάγκη για προστασία και το διευρυμένο αίτημα για ασφάλεια είναι σήμερα μεγαλύτερα από ποτέ.
Με τους αναλυτές του κειμένου να απορούν για αυτόν τον χρονικό προσδιορισμό –με στοιχεία «πομπώδη» κι υπερβολής – «όταν η ανθρωπότητα έχει περάσει δύο παγκόσμιους πολέμους με δεκάδες εκατομμύρια νεκρών κι άλλες πολύχρονες , γενικευμένες πολεμικές διενέξεις και σφαγές. Κι οπότε η ανάγκη για προστασία και ασφάλεια ήταν σε διάφορες πρόσφατες και παλαιότερες χρονικές περιόδους προφανώς υπερπολλαπλάσια».
ΤΡΙΤΟΝ: Γιατί η διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών και η συνεχής προσπάθεια για την μείωση των περιστατικών αστυνομικής αυθαιρεσίας χρειάζονται νέους θεσμούς και πολιτικές
Ωστόσο όπως σημειώνουν αναλυτές του κειμένου «η αναφορά για «συνεχή προσπάθεια για την μείωση των περιστατικών αστυνομικής αυθαιρεσίας» έρχεται στην αρνητική συγκυρία ως συνέχεια του συμβάντος με τον ξυλοδαρμό πολίτη στην Ν. Σμύρνη. Όπως εξάλλου και προσφάτων ανακοινώσεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Κι όπου εκει αμφισβητείται η ύπαρξη πολλών περιστατικών αστυνομικής βίας και μνημονεύεται ότι «έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες για αστυνομική βία. Το αν έχει όντως αυξηθεί η αυθαιρεσία και η αστυνομική βία θα αποτυπωθεί όταν ολοκληρωθούν οι υποθέσεις που διερευνώνται από τον Συνήγορο του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία». Με παράλληλα αμφισβήτηση του μεγέθους του προβλήματος. Ακόμη δεν διευκρινίζεται σε κανενα σημείο του κειμένου ποιοι είναι οι προαναφερόμενοι θεσμοί που θα περιορίσουν την αστυνομική βία . Κι αυτό γιατί όσον αφορά τουλάχιστον τους ελέγχους αστυνομικών αυθαιρεσιών σε πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη επισημαινόταν ότι «δεν χρειάζεται οτιδήποτε άλλο που θα δημιουργούσε ένα νέο επίπεδο διερεύνησης περιστατικών στα ήδη τρία που υπάρχουν (Αστυνομία, εισαγγελικές αρχές, Συνήγορος του Πολίτη) κάτι που αντίκειται στις αρχές της χρηστής διοίκησης».
ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Γιατί οι τρόποι που αντιμετωπίζεται η αστυνομία από μέρος των νέων και οι νέοι από μέρος της αστυνομίας απομακρύνει το μέλλον.
Προφανώς πρόκειται για λάθος διατύπωση ή ασαφή φράση με το… μέλλον να απομακρύνεται (ΣΣ το αυριο γίνεται… μεθαύριο; ) λόγω των «σχέσεων των νέων με τους αστυνομικούς».
Τέλος αόριστα ή παρεξηγήσιμα είναι κι αλλα σημεία της «Λευκής Βίβλου» με προτροπές «την αλληλεγγύη ως συλλογική αρετή, που αναδείχτηκε από τον τρόπο που διαχειριστήκαμε την πανδημία, πρέπει να τον ενσωματώσουμε στην πολιτική για την ασφάλεια». Χωρίς να αποσαφηνίζεται αν αυτό αφορά συζητήσιμα κι αμφιλεγόμενα ζητήματα συμμετοχής των πολίτων σε προγράμματα ασφαλείας κι εποπτείας γειτονιών , διαρκούς ενημέρωσης της ΕΛ.ΑΣ ή κάτι άλλο.