Πυρετώδεις εργασίες συνεχίζονται από την Τρίτη για την αποκόλληση ενός γιγάντιου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων που προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ, όμως οι υπεύθυνοι της επιχείρησης προειδοποιούν πως ίσως χρειαστούν εβδομάδες για να ξανανοίξει ο οικονομικά σημαντικός θαλάσσιος δίαυλος ανάμεσα σε Ευρώπη και Ασία.
Το ατύχημα είναι ίσως το χειρότερο στα χρονικά του καναλιού των 193 χιλιομέτρων, το οποίο εγκαινιάστηκε το 1869 και επέτρεψε στα πλοία να περνούν απευθείας από τη Μεσόγειο στην Ερυθρά Θάλασσα, αντί να κάνουν το γύρο της Αφρικής.
Το ατύχημα συνέβη λόγω των ισχυρών ανέμων, παρά το γεγονός ότι τα πλοία αυτού του μεγέθους ρυμουλκούνται από σκάδη-πιλότους στον διάπλου της διώρυγας. Δεκάδες πλοία περιμένουν να περάσουν και από τα δύο άκρα της Διώρυγας και η οικονομική ζημιά εκτιμάται στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα
Τρεις είναι οι προσεγγίσεις που εφαρμόζονται ή σχεδιάζεται να εφαρμοστούν για την αποκόλληση του Ever Given, φορτωμένου με περίπου 20.000 εμπορευματοκιβώτια μήκους 7 μέτρων το καθένα.
Το πλοίο της ταϊβανέζικης Evergreen Maritime έχει μήκος 400 μέτρα και έχει σφηνώσει διαγώνια σε ένα κανάλι του οποίου το πλάτος δεν ξεπερνά τα 200 μέτρα στο νότιο τμήμα της διώρυγας.
Ρουμουλκά
Έως και εννέα ρυμουλκά σκάφη επιχειρούν για την αποκόλληση του πλοίου, αναφέρει η Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), η εταιρεία που διαχειρίζεται το Ever Given.
Σπρώχνοντας τον γίγαντα ή τραβώντας τον με συρματόσχοινα, τα ρυμουλκά απέτυχαν να αποκολλήσουν την πλώρη και την πρύμνη από τις αμμώδεις όχθες του καναλιού.
Το γεγονός ότι και τα δύο άκρα του πλοίου έχουν παγιδευτεί καθιστούν το εγχείρημα πολύ δύσκολο, δήλωσε στο BBC ο Σαλ Μερκογκλιάνο, ειδικός του Πανεπιστημίου Κάμπελ στις ΗΠΑ.
Βυθοκόροι και μπουλντόζες
Μετά την αποτυχία των ρυμουλκών, μεγάλα χωματουργικά μηχανήματα επιχειρούν να εκβαθύνουν τις όχθες γύρω από την πλώρη, της οποίας ο «βολβός», ο οποίος κανονικά βρίσκεται λίγο κάτω από τη στάθμη της θάλασσας, έχει βυθιστεί στην άμμο σε βάθος μερικών μέτρων.
Στην προσπάθεια συμμετέχουν βυθοκόροι, ρυμουλκούμενα πλοία με ισχυρές αντλίες που τραβούν λάσπη από τον βυθό.
Βυθοκόροι χρησιμοποιούνται συχνά για τη συντήρηση της διώρυγας, επισήμανε ο Μερκογλικάνο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Boskalis που διαχειρίζεται τις βυθοκόρους δήλωσε ότι το πλοίο «ασκεί τεράστιες δυνάμεις στην άμμο», γεγονός που δυσκολεύει την επιχείρηση.
Βυθοκόροι είχαν χρησιμοποιηθεί το 2015 για τη διαπλάτυνση της διώρυγας ώστε να επιτρέπει τη διέλευση μεγάλων πλοίων όπως το Ever Given.
Ελάφρυνση βαρών
Σε περίπτωση που αποτύχουν τα προηγούμενα βήματα, οι διαχειριστές του πλοίου θα επιχειρήσουν να απαντλήσουν τα καύσιμα του πλοίου για να μειώσουν το βάρος και να επιτρέψουν στο πλοίο να επιπλεύσει μόνο του.
Όμως η απομάκρυνση των καυσίμων πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετή. Και αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί και η απομάκρυνση του φορτίου, βάρους δεκάδων χιλιάδων τόνων.
Η εκφόρτωση κοντέινερ είναι μια διαδικασία που απαιτεί μεγάλη ακρίβεια και γίνεται συνήθως μόνο σε κατάλληλα εξοπλισμένα λιμάνια.
Στην περίπτωση του Ever Green «θα έπρεπε να φέρουν μεγάλους πλωτούς γερανούς» είπε ο Μερκογκλιάνο.
«Πρώτα όμως θα πρέπει να εκτιμηθεί πώς αυτό θα επηρέαζε τη σταθερότητα του πλοίου» επισήμανε.
«Στη χειρότερη περίπτωση το πλοίο θα κοπεί στα δύο λόγω της άνισης κατανομής βάρους» προειδοποίησε.