«Όχι, δεν ντύνω την Τζάκι. Ντύνω την ερωμένη του Ωνάση» .
Όταν ο Γιάννης Τσεκλένης έδωσε αυτήν την απάντηση σε τηλεοπτική συνέντευξη, ο Αυστραλός δημοσιογράφος νόμισε ότι «έβγαλε λαβράκι».
Ωστόσο, ο διάσημος Έλληνας σχεδιαστής ήξερε ότι η μεγαλύτερη αγάπη του Αριστοτέλη Ωνάση, μετά τη σύζυγό του, δεν ήταν μία άλλη γυναίκα.
Ήταν η Ολυμπιακή Αεροπορία.
Η πρωτοποριακή γκαρνταρόμπα των αεροσυνοδών
Μέχρι το 1971, οι στολές της Ολυμπιακής ράβονταν από τον κορυφαίο γάλλο σχεδιαστή Πιερ Καρντέν. Ήδη το γεγονός ότι πίσω από το ντύσιμο του πληρώματος βρισκόταν ένας διεθνούς φήμης μόδιστρος, είχε εκτινάξει την φήμη της αεροπορικής εταιρείας.
Όμως, για τον Ωνάση το δυνατό όνομα του Καρντέν δεν επαρκούσε. Ο εφοπλιστής έτρεφε μία βαθιά αγάπη για την Ελλάδα και βασικός του στόχος σε κάθε νέο επιχειρηματικό ξεκίνημα ήταν να προβάλλει την χώρα στο εξωτερικό. Από το όνομα της αεροπορικής εταιρείας, μέχρι τα φαγητά που σερβίρονταν και τα ρούχα των εργαζομένων, ήθελε το ελληνικό στοιχείο να διαφαίνεται παντού. Έτσι, όταν έφτασαν στα χέρια του μερικά σχέδια του Τσεκλένη, ενθουσιάστηκε.
Αποφάσισε να αναθέσει στον Έλληνα δημιουργό να σχεδιάσει εκ νέου όλη την γκαρνταρόμπα των αεροσυνοδών.
«Μα, κύριε Ωνάση, έχουμε τον Πιερ Καρντέν», του επισήμανε απορημένη η Έλεν Σπερώνη, η ελληνοαμερικανίδα Διευθύντρια δημοσίων σχέσεων της Ολυμπιακής.
«Εγώ θέλω τον δικό μας», αποκρίθηκε ο Ωνάσης.
Όπως αναφέρει η mixanitouxronou.gr, o Γιάννης Τσεκλένης αιφνιδιάστηκε ακόμα περισσότερο από την Σπερώνη.
Όταν, λίγους μήνες πριν, της είχε παραδώσει την πρότασή του για μία μάξι φούστα που θα αντικαθιστούσε τις κλασικές ποδιές που φορούσαν οι αεροσυνοδοί στο σερβίρισμα του δείπνου των πρώτων θέσεων, περίμενε απλώς να μεταβιβάσει το σχέδιό του στον Ωνάση ως δώρο. Άλλωστε, ο Τσεκλένης είχε σε μεγάλη υπόληψη τον Πιερ Καρντέν και ποτέ δεν θα επιδίωκε να του πάρει τη θέση.
«Ομολογώ ότι ένιωσα μία τρομερή ευθύνη, ντράπηκα. Αισθάνθηκα ότι κατά κάποιο τρόπο προσβάλλω τη δουλειά του Καρντέν. Για αυτό και δεν έκανα μία στολή, έκανα ολόκληρη γκαρνταρόμπα», είχε παραδεχθεί ο Τσεκλένης σε συνέντευξή του το 2019 στη «Μηχανή του Χρόνου».
Πράγματι, το σετ που παρέδωσε ο Τσεκλένης περιελάμβανε μπλε και άσπρα φορέματα, κοστούμι με παντελόνι, μακριά παλτό, αξεσουάρ, όπως ομπρέλες τύπου «bubble» και ψηλές μπότες, καθώς και τις ιστορικές «wrap around» στολές σερβιρίσματος στα πέντε χρώματα των ολυμπιακών κύκλων. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Έλληνα σχεδιαστή μόδας, παρότι ο Ωνάσης είχε τη φήμη του «κακοντυμένου», οι παρατηρήσεις που έκανε κατά το σχεδιασμό των ρούχων ήταν εύστοχες.
Οι δημιουργίες του Τσεκλένη αμέσως τράβηξαν τα διεθνή βλέμματα. Oι παρουσιάσεις που οργανώθηκαν σε όλο τον κόσμο ήταν κατάμεστες από δημοσιογράφους που ήθελαν να καλύψουν την πρωτοποριακή κίνηση του Έλληνα κροίσου.
Είναι γεγονός ότι ο Ωνάσης προσπαθούσε να βρίσκεται διαρκώς ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές του. Η περιοδεία έφτασε μέχρι την αμερικανική ήπειρο, τη Νότιο Αφρική και την Ωκεανία.
Ένα από τα ευτράπελα που θυμόταν ο Τσεκλένης από την τουρνέ των παρουσιάσεων και διηγήθηκε στη «Μηχανή του Χρόνου» ήταν μία συνέντευξη τύπου στην Αυστραλία. Τότε ένας δημοσιογράφος τον είχε ρωτήσει αν ο ίδιος έντυνε και τη Τζάκι. Αστειευόμενος, του απάντησε ότι ντύνει μόνο την ερωμένη του Ωνάση, εννοώντας την Ολυμπιακή.
Ο ρεπόρτερ δεν κατάλαβε το χιούμορ του σχεδιαστή κι έτσι, τις επόμενες μέρες ο αυστραλιανός τύπος έψαχνε μανιωδώς τον παράνομο δεσμό του Έλληνα εφοπλιστή. Η είδηση έκανε το γύρο του κόσμου. Εν τέλει, οι στολές του Τσεκλένη άφησαν εποχή. Βέβαια ο ίδιος θεωρούσε ότι αισθητικά και σχεδιαστικά δεν κατάφερε να ξεπεράσει τον Καρντέν. «Απλώς έκανα κάτι που έκανε περισσότερη φασαρία, ήταν πιο πολύ θέαμα.
Από την άλλη, η στολή του Πιερ Καρντέν είναι ένα μουσειακό σχεδιαστικό αριστούργημα». Τόσο ο γάλλος σχεδιαστής, όσο και ο έλληνας διάδοχός του, σήμαναν την αρχή ενός φαινομένου. Από τα τέλη του 60, κάθε αλλαγή των στολών της Ολυμπιακής ήταν ένα γεγονός παγκόσμιας προβολής στο χώρο της μόδας. Μετά το Γιάννη Τσεκλένη, τα πληρώματα της εταιρείας έντυσαν η Ρούλα Στάθη, ο Μπίλι Μπο, η Ασπασία Τζερέλ, ο Μάκης Τσέλιος, καθώς κι ένας μεγάλος ιταλικός οίκος μόδας